• lisa73

Barn som drabbas av halsfluss ofta-har ni alltid gett penicillin ?

Sonen får halsfluss ett par gånger varje år. Ofta feber 1-2 dagar och en kräkning på natten. Snarkar o matvägran 5-7 dagar. Nu är det dags igen är på dag 4. Febern har försvunnit men äter dåligt, såg ikväll att han har smultrontunga. Frågan är nu läkare imorgon el självläkande? Förmodligen är det samma sjukdom flera haft på förskolan nu fast de verkar inte veta att det är streptokocker. Penicillin lär ju bara förkorta ett par dagar, dock rädd för följdsjukdomar. Hur gör ni om era barn är feberfria?

• Svar på tråden Barn som drabbas av halsfluss ofta-har ni alltid gett penicillin ?
  • Philippa

Jag har alltid låtit läkaren avgöra om det behövs pc eller inte..... det skulle jag inte våga avgöra själv.

• C R

Vår pojk hade det ca 5-7 ggr per år o läkarna tyckte absolut att han skulle ha penicillin varje gång. Det började när han var 1 1/2 år o sem tig dom bort mandlarna när han var 4 år. Många kurer hann vi med.

• lisa73

Självklart får en läkare avgöra det. Jag bara funderade på om jag ska boka tid eller om vi låter det självläka om nu det värsta är över. Sonen brukar vägra att gapa vid halsprov så det är lite jobbigt. Han opererade bort delar av mandlarna i november pga snarkningar. Nu har andningsuppehåll igen vid halsflussen.

• lisa73

Philippa: Har läkaren nekat penicillin någon gång och varför?

• Lindsey Egot the only one

Jag hade begärt en op så man får ta bort mandlarna (tonsillerna). Har man så många återkommande infektioner så behöver man ta bort dom tycker jag. Det är ju synd om barnet som flertal gånger om året har svullen och ont i hals.

• Philippa
    lisa73 skrev 2014-01-30 21:03:02 följande:
    Philippa: Har läkaren nekat penicillin någon gång och varför?

Nej, läkaren har gett pc varje gång ända tills halsmandlarna togs bort när han var 4 år.... Jag tycker du ska ringa läkaren imorgon....
  • lisa73

Ja, kontaktar VC. Synd att inte hela mandlarna togs bort, känns jobbigt att göra om det. Får hoppas det dröjer till nästa omgång. Usch, vad man lider med honom!

• lisa73

Fått kåvepenin idag. Pojken har även börjat få prickar i ansiktet -svinkoppor

Svar på tråden Barn som drabbas av halsfluss ofta-har ni alltid gett penicillin ?