Tack så hemskt mycket för era råd och synpunkter! Vi hade ett möte på skolan och de kunde inte komma på vad han kan ha blivit otrygg av. Det visade sig att ett av de nya barnet som börjat i klassen aldrig hade träffat honom eftersom han började så nyligen så det borde inte vara det i alla fall. Jag tyckte att det var lite skumt att bara de kvinnliga pedagogerna var med på föräldramötet och inte den manliga. På kvartsamtalet vi hade tidigare så var det samma sak. Hade känts bra att träffa honom och se hur han är. Han började jobba där nyligen så vi har aldrig träffat honom. De kvinnliga sade dock att vår son verkar tycka mycket bra om honom. Vi tog med sonen till mötet för att se lite hur han reagerar i skolmiljön men eftersom vi fick skjuts med hans farfar så visste han inte att vi skulle till skolan förrän vi var där. Han tog hårt i min hand när han fick se skolan men följde med in utan något krångel. Väl därinne blev han förvånad över att de andra barnen inte var där, pekade på deras bilder och sade "Var är de? Borta??". Sedan satt han och tittade i en tidning då vi hade möte och efter ca en timme ville han gå hem och drog oss till dörren. Då var vi så gott som klara så vi gick. En pedagog kom ut till kapprummet för att säga hejdå och hon frågade sonen något som han tolkade som att hon ville att han skulle stanna där med henne och så sade han "Det är nej!!" och höll hårt i oss.
Vi bestämde att vi skulle prova att farfar skjutsar till skolan ett par dagar för att bryta mönstret med att han inte vill till taxin och att någon av oss föräldrar ska vara med i skolan för att se hur det är. Då kanske vi också kan få en idé om ifall det är taxin eller skolan som är problemet.
Vi har dock en annan teori också. Sonen har pga sin autism väldigt svårt med sömnen och somnar oftast inte förrän sent på natten, oavsett hur lite han sovit natten före. Han vrider på dygnet hela tiden och kan inte ha någon form av rutin kring sömn. Han kan sova 22-7 en dag och sedan vara uppe till 6 på morgonen dagen därpå utan att kunna somna. När han gick i förskolan fick han vara hemma såna dagar och sova ut och i skolan så är pedagogerna medvetna om hans sömnproblem och under första terminen fick han vara hemma när han inte orkade till skolan. Det var dock ganska mycket och med att han dessutom var sjuk i två perioder så hade han en frånvaro på 10% vilket var mycket, så de påpekade detta till oss och att han måste vara i skolan mer. Efter det har vi verkligen kämpat och bara låtit honom vara hemma de allra värsta dagarna och tagit upp honom och till skolan trots att han varit ganska trött ibland, och nu tänker i att det kanske kan ha varit detta som skapat aversionen till skolan. Det kan ju vara något annat också som att något är obehagligt i skolan eller i taxin men det är inte omöjligt att det är det.
Refire skrev 2014-01-31 23:04:35 följande:
Du behöver prata mer med personalen på skolan. Vad kan ha orsakat detta. Och framför allt så behöver man vara mer lyhörd för hans reaktioner. Inte vänta tills det är för sent.
Jag vill inte anklaga någon, vill bara att det inte behöver hända igen. Att man inte ser de små signalerna att något stör honom så han känner sig otrygg.
Jo, det är svårt. De känner honom ju inte så bra ännu och åtminstone en av de två pedagoger jag träffat verkar inte klicka riktigt med honom, hon är en lite strängare person eller vad man ska säga. Vi har ju inget problem att se hans små signaler och inte heller hans avlösare i hemmet eller hans stödperson/pedagog som han hade på förskolan tidigare men nu verkar det svårare. Han är inte typiskt autistisk utan ganska social även fast han har stora språkproblem (är på ungefär en 1,5-årings nivå) och ganska kravkänslig så det gör det svårt för dem.
Signa tur skrev 2014-02-01 09:14:06 följande:
Jag har stor erfarenhet från autism och jag funderar lite vad som gjort att det låser sig.
Rutiner och tydlighet är väldigt viktigt här.
Har något ändrats i hans rutiner?
Kan det hjälpa att ha en fast chaufför till skolan?
Bildstöd i form av schema och social berättelse har ni det?
Hur jobbar man på skolan? Har de sett någon förändring mer än att han inte kommer till skolan?
Men, naturligtvis är det jättesvårt att komma med massa tips och råd när jag inte känner din son eftersom alla har olika personligheter och olika svårigheter även om man har samma diagnos.
Det som ändrats är att han behövt gå när han är lite trött ibland. Det har varit olika chaufförer från början och det går inte att få en fast, har vi fått höra när vi frågat om det. Det är också olika barn som åker i hans taxi varje morgon, kanske tio olika barn som det varierar emellan. En lite äldre pojke var ganska närgången i början (ville klappa på vår son bland annat) och när vi märkte att sonen drog sig undan så pratade vi med dem och fick ganska fort ändrat så att de bara sitter två barn där bak istället för tre (sonen är för kort för att få sitta fram), och när det ändå fortsatte så tjatade vi tills de bytte och de två veckorna innan sonen började totalvägra så åkte inte den pojken i hans taxi längre.
Vi har bildschema och så i skolan och det förstår han. Vi har provat visa ett schema för dagen innan han ska åka på morgonen med bara de saker han tycker är roligast i skolan (pedagogerna specialdesignade en dag för honom) men han skre "Nej!!" och kastade den på golvet så det var inte så lyckat. Han hittade ett schema över jullovet som visade bilder på skolan de dagar det var skola och bilder på överkryssade skolor de dagar det var lov och han visade den till mig och pekade på den överkryssade, så det är ganska tydligt att han inte vill gå.
De har märkt att han inte vill komma in efter rasten på senaste tiden och att de får låtsas att de jagar honom för att han ska komma in. Han har också slutat äta i skolan från att ha ätit bra i början. Först slutade han med mat med smörgås och kex gick bra. Sedan slutade han med smörgås, sedan kex och nu dricker han bara lite vatten i skolan. Han vill inte sitta med vid bordet längre när de andra äter utan sitter i en soffa och när de andra har gått därifrån så kommer han fram och vill sitta där och dricka vatten. Sedan är han jättehungrig när han kommer hem.
En annan förändring är att de just börjat med bad på skolan. Han hann bara vara med en gång och ville jättegärna bada men ville inte ha badblöja/badbyxor och vägrade ta av sig blöjan, så då fick han inte bada utan fick sitta på kanten :-/ Tror att det handlar om att han tycker att det är konstigt att inte ha blöja och känner sig otrygg utan den.
Jag förstår att det är svårt men uppskattar massor att du försöker!
Sonen är väldigt envis och kravkänslig, också väldigt social (bra ögonkontakt, välutvecklat kroppsspråk och är mycket empatisk) och leker gärna med andra barn och även vuxna men tycker stora grupper av barn är jobbigt. Gillar mest busiga lekar och att sitta med datorn/ipad (youtube och lego-spelen) och dinosaurier. Musik är favoritämnet i skolan. Hans största problem är språket som är på en 1,5-årings nivå. Han förstår och kan säga ca 100 ord/fraser. Han använder fortfarande blöjor också, har reagerat väldigt negativt på försök til avvänjning och hab tycker inte att vi ska prioritera det. Flera andra i hans klass använder också blöjor så det är inget speciellt så. Han är ytterst petig med maten och äter bara några få saker (han får specialmat på skolan). Mår han dåligt så vill han inte äta alls. Sömnen ytterst oregelbunden men när han väl somnat så sover han bra och en hel dygnsvila.