• Uppgiven styvförälder

Varför får man aldrig en chans........

Om någon skulle fråga mig hur livet är som styvpappa så skulle jag svara att det är det sämsta som hänt i mitt liv och jag skulle råda alla att aldrig ge sig in i det. Jag gick in i rollen som styvpappa med goda förhoppningar och med tanken att jag verkligen skulle göra allt för att få det att fungera på bästa sätt. Problemen började givetvis ganska omedelbart efter att vi flyttat ihop vilket var för 8 år sedan. Helt plötsligt skulle man fungera som en förälder och förebild med en massa jäkla skyldigheter som togs för givet men rättigheter fick man inga alls. Det togs som en självklarhet att man ska hjälpa till med försörjningen, skjutsa till aktiviteter, hjälpa till med läxor........etc. vilket jag inte hade haft något problem alls med om det inte hade varit för att jag inte har några som helst rättigheter och att allt bara tas för givet utan den minsta hänsyn.

Regler och uppfostran får jag inte ens lägga mig i för detta ska mamma och biopappa bestämma (finns inte så mycket regler heller för den delen utan pojken får göra lite som han vill). När jag förklarar att man faktiskt gör barnet en otjänst genom att inte ha tydliga regler i hemmet och konsekvenser omd etta inte följs så blir det bara direkt taggarna utåt och försvarsställning från både mamma och biopappa. Finns alltid en jäkla dum förklaring till varför han gör som han gör och svaret till att han inte städar sitt rum trots att han nu är 15 år är att han blir arg om de frågar säger till honom . Tar jag då upp problemet så får jag bara en massa skit och att jag inte ska lägga mig i osv.

Om jag sammanfattar livet som styvpappa så är verkligehten så här:
    - Jag har fått oräkneliga skyldigheter som påverkar mig väldigt mycket både ekonomiskt och tidsmässigt.
    - Jag ska dela kostnaden för försörjningen av barnet och jag ska avstå mycket av min egna tid för att hjälpa till med allt från skjutsningar, läxor och aktiviteter.
    - Semestrar, helger och högtider ska planeras efter hur styvsonen ska vara hos sin pappa. Faktum är att hela livet ska planeras efter hur han ska åka respektive komma hem från sin Pappa. När han sedan är hemma så kan vi inte åka iväg heller för då måste han få tid till att vara med sina kompisar eftersom han kanske varit en helg hos sin pappa.
    - Jag har inga rättigehter att lägga mig i uppfostran och därigenom forma de regler som ska gälla i vårt hem för att vardagen ska fungera som t ex att samtliga barn ska städa sina egna rum, tidsbegränsning av användandet av dator, torka av bord och sätta in disk i maskinen. Inga konstiga regler alltså utan för mig självklarheter.

Ni undrar säkert varför jag inte lämnat detta förhållande och svaret blir att vi nu har två gemensamma barn som är 4 och 7 år gamla. I början levde jag med hoppet att det skulle bli bättre och ändras men vi fick barn och nu kan jag inte bryta upp familjen trots att det kanske vore det bästa. Det har aldrig fungerat med styvsonen och kommer heller aldrig att göra det och vår relation är också därefter. Alla år av irritation som har byggts upp av mammans och biopappans särbehandling av honom, alla skyldigheter som lagts på mig och som bara tagits för givet. Saknaden av regler för honom därhemma har skapat så många konflikter så man blivit spyfärdig. att bara se honom gör att jag får känslan av problem och irritation vilket också ger mig dåligt samvete fastän jag vet att anledningen är hur hans mamma och biopappa handlat.

Jag och min sambo gick i terapi och då äntligen så började hon få förståelse för att allting inte bara kretsar kring styvsonen, henne och biopappan. Jag tillsammans med våra två gemensamma barn finns också i familjen och man måste faktsikt ta hänsyn till oss med. Tyvärr är detta nu försent för styvsonen är 15 år och formats av den slapphet och särbehandling som varit under så lång tid och han är nu rent ut sagt odräglig.

Nu har jag väl spytt min galla tillräckligt men jag är säker på att det inte är bara jag som har det så här som styvförälder. Vill bara höja ett varningen finger till alla er som är på väg in i denna roll som styvförälder. Du kan aldrig veta hur det blir. Kan bli bra men det mesta talar för att det blir ett liv med en massa problem som ni kommer ångra resten av livet. För er som det fungerar bra så kan jag inte annat än gratulera .

• Svar på tråden Varför får man aldrig en chans........
  • sextiotalist

Åh, jag trodde i min naivitet att det var kvinnan som ny partner fick ta ett överdrivet stort lass och att ni styvpappor fick åka på en räkmacka, så ja, nu fick jag revidera min uppfattning och blivit klokare.

Jadu, här läser man om kvinnor (mestadels eftersom det är mest kvinnor som skriver här) att de förväntar sig att en ny partner ska föräldraskap, sätta barnet främst etc.
    Det kommer frågor om vilka krav man kan ställa på en ny partner.

Och här får vi resultatet, som i många andra trådar, en partner som är så förbannad less på situationen så att barnet har blivit ett irritationsmoment.

Allvarligt, ni kvinnor (och män) som ställer sådana krav, läs och begrunda, för jag är säker på att 90% av alla gnällinlägg av den här typen beror på att man har velat bilda en kärnfamilj som man förlorat och förväntar sig / kräver att den nya partnern går in och täcker upp för den missade länken.

Vi som lyckats, tja, det har inte alltid varit en dans på rosor, men grunden har varit, ingen har ställt krav på oss utan vi och barnen har fått skapa den relation vi har varit bekväma i. Vi har fått säga ifrån om det behövts, vi har blivit lyssnade på, våra åsikter har varit lika viktiga som alla andras.
    Barnen har fått, precis som de vuxna, anpassa sig efter situationen. Respekt och lyhördhet har varit ledorden.

• Gung Ho

Så, precis som i alla trådar med klagande styvmammor, är det din sambo / ert förhållande det är fel på. Dåligt val av partner verkar vara en återkommande röd tråd..

Har tvärt om nyligen blivit 'plastpappa' där vi delar på både skyldigheter och rättigheter.
    Mamman litar på mitt omdöme och omtanke om hennes barn. Har egentligen aldrig varit orolig, inte ens innan jag visste att det skulle bli hon och hennes barn.. Jag har god känsla för val av partner och både älskar barn och de brukar gilla mig..

• Fånga dagen

Ts, du berättar att problemen började ganska omgående efter att ni flyttat ihop. Därför undrar jag hur väl ni kände varandra innan? Pratade ni inte om vilka önskningar, förväntningar och krav ni hade innan ni blev sambo? Du skriver att pojken får göra lite som han vill, och att det inte finns så mycket regler. Märkte du inte detta innan?

• Molly1

Nu är det ju lite sent att komma med det rådet men jag skulle säga att självklart ska du inte ha några skyldigheter om du inte har några rättigheter..! Vägra skjutsa, byta tider och dylikt. Vill de hålla dig utanför besluten och ta ifrån dig medbestämmanderätten i ditt eget hem då kan de faktiskt ta allt det trista och jobbiga med! Låt föräldrarna betala för honom, en 15-åring är inte billig i drift. Ta semester med ett av dina barn i taget- utan fru och tonåring. Kanske har du någon killkompis med barn du kunde åka iväg med? Jag tror att du skulle må bättre om du såg till ditt eget bästa istället för att anpassa dig. En person kan inte orka att ge av sig själv hela tiden.

• ledigidag

Tja, det är inte bara bonusmammor som blir utnyttjade...

• Anonym (H)

Nej, styvfamiljslivet ska man akta sig för. Du får aldrig tillbaka det du satsar och i längden tröttnar man som du nu börjar känna.

• Brumma
    Anonym (H) skrev 2014-02-02 11:40:04 följande:

Nej, styvfamiljslivet ska man akta sig för. Du får aldrig tillbaka det du satsar och i längden tröttnar man som du nu börjar känna.

Fast nu drar du alla över en gräns.. Det finns styvfamiljen som fungerar. Där man som bonusförälder faktiskt FÅR tillbaka det man satsar. Där man har lika mkt rättigheter (inte lagligen då, utan från barnets o barnets föräldrar) som skyldigheter. Där det aldrig skulle kommas på tanken att bestämma saker utan att inkludera båda vuxna i hemmet.
  • Anonym (H)
    Brumma skrev 2014-02-02 11:56:19 följande:
    Fast nu drar du alla över en gräns.. Det finns styvfamiljen som fungerar. Där man som bonusförälder faktiskt FÅR tillbaka det man satsar. Där man har lika mkt rättigheter (inte lagligen då, utan från barnets o barnets föräldrar) som skyldigheter. Där det aldrig skulle kommas på tanken att bestämma saker utan att inkludera båda vuxna i hemmet.
    Klart att det fungerar för några men jag tror det är få som verkligen trivs i det livet, som mycket hellre skulle ha haft sin egen familj, en kärnfamilj. För de flesta så är det nog så att man helt enkelt ger mer än man får....Är man nöjd med det så är det ju ok, men många gånger blir det nog så att man tröttnar och börjar ifrågasätta förhållandet. Min egen erfarenhet och många som jag känner som upplever samma sak, liksom många här på FL.
  • Anonym (mw)
    Anonym (H) skrev 2014-02-02 12:05:15 följande:
    Klart att det fungerar för några men jag tror det är få som verkligen trivs i det livet, som mycket hellre skulle ha haft sin egen familj, en kärnfamilj. För de flesta så är det nog så att man helt enkelt ger mer än man får....Är man nöjd med det så är det ju ok, men många gånger blir det nog så att man tröttnar och börjar ifrågasätta förhållandet. Min egen erfarenhet och många som jag känner som upplever samma sak, liksom många här på FL.

Det finns tyvärr väldigt lite forskning om styvfamiljen. Lätt att tro att många är missnöjda men här på fl är det väl det som kommer fram. Personligen tror jag som du och min egen erfarenhet är att det är en ständig kamp att hitta ett fungerande förhållningssätt. Skulle önska det fanns mer forskning, mer litteratur (inte hurtfriska ytliga böcker utan böcker som bearbetar mer på djupet), fler instanser med beredskap för att ta emot när det blir problem. Min erfarenhet är att man får ha tur för att träffa nån med kunskap eller förståelse och då kan man lika gärna ha rejält med otur och träffa nån som har noll förståelse.
  • Brumma
    Anonym (H) skrev 2014-02-02 12:05:15 följande:
    Fast jag tror att man helt enkelt hör mer om när det inte fungerar än när det faktiskt fungerar. Och att när det INTE fungerar är barnen och den familj man lever i utan samarbetsproblem med den andra föräldern. Jag har flera sk nyfamiljer i min närhet och övergripande funkar det alldeles utmärkt i den egna familjen (inklusive bonusbarn) och bonusföräldrarna är helt nöjda med att vara just bonusföräldrar. Däremot har många problem med den andra föräldern, företrädesvis mamman (i MIN umgängeskrets, inte sagt att det är så överlag).

Många problem tror jag uppstår när föräldern o den nya partnern inte har samma förväntningar på den nyas roll o engagemang. Speciellt om man inte har barn sedan innan finns det inte en rimlig chans någonstans att som bonusförälder veta vad man "gav sig in på" (ngt som hojtas vilt i alla trådar - man visste vad man gav dig in på o då är det bara att gilla läget). När jag blev bonusmamma ändrades livet drastiskt. Ännu mer ändrades det när jag fick egna barn. Denna förändring är självklart inget man kan förutse om man själv inte har barn. Viktigast tror jag är att ha en öppen kommunikation o ha i åtanke att roller kan ändras efterhand.
  • Brumma
    Anonym (mw) skrev 2014-02-02 12:23:11 följande:

Det finns tyvärr väldigt lite forskning om styvfamiljen. Lätt att tro att många är missnöjda men här på fl är det väl det som kommer fram. Personligen tror jag som du och min egen erfarenhet är att det är en ständig kamp att hitta ett fungerande förhållningssätt. Skulle önska det fanns mer forskning, mer litteratur (inte hurtfriska ytliga böcker utan böcker som bearbetar mer på djupet), fler instanser med beredskap för att ta emot när det blir problem. Min erfarenhet är att man får ha tur för att träffa nån med kunskap eller förståelse och då kan man lika gärna ha rejält med otur och träffa nån som har noll förståelse.
    Absolut är det lite av en chansning. Liksom i alla förhållanden. Skillnaden är att när det är barn inblandade blir allt så mkt större. Känslorna, komplikationerna, kraven....
  • Anonym (H)
    Anonym (mw) skrev 2014-02-02 12:23:11 följande:

Absolut. Då jag sökt hjälp på egen hand (terapi) så har det inte varit jag och mina känslor som satts i fokus ens då, utan då har det varit de stackars styvbarnen som det är synd om som har skilda föräldrar och som man måste ta hänsyn till. Inte ens då när jag sökt hjälp för att kunna hantera styvfamiljslivet får man hjälp att reda ut hur man fungerar och känner i familjelivet utan att bonusbarnen jämt och ständigt ska prioriteras och man själv får stå i skymundan även då. Till sist känner jag mig totalt överkörd och det enda jag är, är en hjälpinrättning för alla och det uppskattas inte ens utan tas som en självklarhet. Får man höra något är det negativa kommentarer om varför jag inte gör si eller så. Men prostesterar jag eller har några åsikter så då är det bara att gå. Barnen ska ju alltid komma först vilket innebär att jag utplånar mig själv för andras barn som jag endast har skyldigheter gentemot. Jag skulle aldrig rekommendera någon in i styvfamiljslivet, aldrig! Håller med dig TS i allt du skriver.
  • Anonym (mw)
    Brumma skrev 2014-02-02 12:41:57 följande:
    Absolut är det lite av en chansning. Liksom i alla förhållanden. Skillnaden är att när det är barn inblandade blir allt så mkt större. Känslorna, komplikationerna, kraven....

Tror det blev syftningsfel här? På sista meningen i mitt inlägg? Jag avsåg när man söker hjälp och får träffa nån som i princip upprepar samma oförstående repliker man hört här på fl.
  • Anonym (mw)
    Anonym (H) skrev 2014-02-02 12:44:29 följande:
    Absolut. Då jag sökt hjälp på egen hand (terapi) så har det inte varit jag och mina känslor som satts i fokus ens då, utan då har det varit de stackars styvbarnen som det är synd om som har skilda förändrar och som man måste ta hänsyn till. Inte ens då när jag sökt hjälp för att kunna hantera styvfamiljslivet får man hjälp att reda ut hur man fungerar och känner i familjelivet utan att bonusbarnen jämt och ständigt ska prioriteras och man själv får stå i skymundan även då. Till sist känner jag mig totalt överkörd och det enda jag är, är en hjälpinrättning för alla och det uppskattas inte ens utan tas som en självklarhet. Får man höra något är det negativa kommentarer om varför jag inte gör si eller så. Men prostesterar jag eller har några åsikter så då är det bara att gå. Barnen ska ju alltid komma först vilket innebär att jag utplånar mig själv för andras barn som jag endast har skyldigheter gentemot. Jag skulle aldrig rekommendera någon in i styvfamiljslivet, aldrig! Håller med dig TS i allt du skriver.

Usch vad tråkigt att du har samma dåliga erfarenhet som jag med att söka hjälp. Jag sökte hjälp för mina känslor och hur jag skulle förhålla mig men samma här, fokus kom på barnet, jag märkte vissa tendenser som jag redan hört av oförstående inläggare här på fl och tur var väl det att jag redan kände till hur det kan låta här så jag kunde sortera bort skräpet och plocka ut det jag hade nytta av.
  • Brumma
    Anonym (mw) skrev 2014-02-02 13:06:09 följande:

Tror det blev syftningsfel här? På sista meningen i mitt inlägg? Jag avsåg när man söker hjälp och får träffa nån som i princip upprepar samma oförstående repliker man hört här på fl.
    Ja, där missuppfattade jag :)

Det är ju lika viktigt hur man än förstår det :)
  • Anonym (mw)
    Brumma skrev 2014-02-02 15:11:28 följande:
    Ja, där missuppfattade jag :)

Det är ju lika viktigt hur man än förstår det :)

Ja, det är det
Svar på tråden Varför får man aldrig en chans........