• Cookiedough203

Ang fördomar/rädsla för HIV

Jag har märkt genom ett flertal trådar märkt att rädslan för HIV och AIDS är extremt stor trots de faktum att utvecklingen och kunskapen kring behandling, läkemedel och smittorisk hela tiden går framåt.

Jag lever själv sedan ett antal år tillsammans med en HIV-smittad man, vi har skaffat barn tillsammans trots sjukdomen och lever ett egentligen normalt liv!
    Jag undrar mycket vad all denna rädsla grundar sig i och hur andra skulle handlat och hur ni ser på saken?
    Är alla verkligen så rädda eller det fiktion ifrån min sida?

Mvh

• Svar på tråden Ang fördomar/rädsla för HIV
  • Philippa

Rädslan grundar sig i att det är en sjukdom som är dödlig.... förstår du verkligen inte det??

• Lady Paraplyh

Jag blev också förvånad då jag läste reaktionerna efter Torka aldrig tårar utan handskar. Många verkar inte ens veta hur HIV smittar. Däremot får jag erkänna att jag skulle välja bort en partner som hade HIV, där går min gräns.

• Lady Paraplyh
    Philippa skrev 2014-01-31 19:55:13 följande:
    Rädslan grundar sig i att det är en sjukdom som är dödlig.... förstår du verkligen inte det??

Fast många verkar tro att det är en luftburen smitta, vilket är helt fel.
  • Lilla fjunet

Jag tror att okunskap ligger till grund för många.
    Det har varit så mycket prat om det och hur farligt det är så länge, att det nog fortfarande ligger kvar hos många.
    Hur reagerade du själv när du fick veta att din man hade HIV?

• Cookiedough203

Yes det stämmer, om du inte behandlar den alls!
  • Cookiedough203
    Lilla fjunet skrev 2014-01-31 19:57:40 följande:
    Jag tror att okunskap ligger till grund för många.

Det har varit så mycket prat om det och hur farligt det är så länge, att det nog fortfarande ligger kvar hos många.

Hur reagerade du själv när du fick veta att din man hade HIV?

Jo ibland kan man tro att vi lever kvar på 80-talet med all hysteri.

Jag reagerade nog som de flesta med en normalt fungerande hjärna skulle reagera. Bestört, ilska, rädsla, sorg men jag har valt att läsa på och försöker skaffa mig ny kunskap varje dag. Det är en väldigt svårsmittad sjukdom så jag har aldrig varit rädd att smittas själv, då det många förundrat faktiskt finns skydd, har varit mer orolig för min man.
  • Koala

Fast jag tycker nästan att rädslan för HIV verkar ha minskat. Jag som var tonåring på 80- och 90-talet minns hur extremt noga alla var med kondom, det pratades jättemycket om kondomer vid sexuella kontakter. För att inte få HIV. Dagens ungdomar verkar inte ett dugg rädda för att få HIV vid sex, kondomanvändningen har ju minskat. Men man kanske är mindre upplyst idag om sjukdomen som sådan och hur den smittar?

• Cookiedough203
    Koala skrev 2014-01-31 20:10:21 följande:
    Fast jag tycker nästan att rädslan för HIV verkar ha minskat. Jag som var tonåring på 80- och 90-talet minns hur extremt noga alla var med kondom, det pratades jättemycket om kondomer vid sexuella kontakter. För att inte få HIV. Dagens ungdomar verkar inte ett dugg rädda för att få HIV vid sex, kondomanvändningen har ju minskat. Men man kanske är mindre upplyst idag om sjukdomen som sådan och hur den smittar?

Att skita i kondom oavsett vilket årtionde det är, känns ju jäkligt puckat!! Det finns så många andra sjukdomar som är bra mycket vanligare, och lättsmittade att "akta" sig för. Så länge du skyddar dig själv med kondom är risken extremt minimal.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nej, rädslan grundar sig i okunskap och den skräckpropaganda som präglade 80- och 90-talen.

HIV är inte längre en dödlig sjukdom i Sverige vilket är en stor skillnad mot 90-talets början.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Koala
    Cookiedough203 skrev 2014-01-31 20:26:24 följande:

Att skita i kondom oavsett vilket årtionde det är, känns ju jäkligt puckat!! Det finns så många andra sjukdomar som är bra mycket vanligare, och lättsmittade att "akta" sig för. Så länge du skyddar dig själv med kondom är risken extremt minimal.
    Ja, t.ex antalet klamydiafall har ökat jättemycket. I Stockholms län rapporterades ca 3000 fall 1994 och 9000 fall 2012. Man tror att minskad kondomanvändning är en del av orsaken (förutom förändrat sexbeteende, fler partners, vanligare med KK etc).
  • July1

Är du inte rädd ifall kondomen skulle spricka? Har faktiskt hänt mig.. Vet att det finns en akut behandling om det skulle inträffa, men ändå, är det inte en ständig rädsla vid samlag? Eller om ni har sprickor i läpparna, som man kan ha på morgonen om man sovit med öppen mun..och man kysser sin partner då?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    July1 skrev 2014-01-31 20:40:17 följande:
    Är du inte rädd ifall kondomen skulle spricka? Har faktiskt hänt mig.. Vet att det finns en akut behandling om det skulle inträffa, men ändå, är det inte en ständig rädsla vid samlag? Eller om ni har sprickor i läpparna, som man kan ha på morgonen om man sovit med öppen mun..och man kysser sin partner då?
    Angående din andra fråga så har någon sådan överföring aldrig kunnat påvisas. Med behandling så är den risken dessutom extremt liten, snarast astronomisk.

Det är även vid samlag en mycket liten risk vid behandlad HIV-infektion.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Cookiedough203
    July1 skrev 2014-01-31 20:40:17 följande:

Nej faktiskt inte, har du en bra och fungerande behandling så har du ofta 'odetekterbara' virusmängder. Som vår läkare på hiv-mottagningen sa; det är större chans att jag blir smittad om jag har lösaktigt sex med okända från krogen än att min man smittar mig vid oskyddade samlag.

Och som jag ser att föregående mig svarat, att spruckna läppar skulle resultera i en potentiell smittspridning är lika med noll. Lika självklart som att vi kan använda samma toalett men kanske inte samma tandborste. Men vem gör så?
Svar på tråden Ang fördomar/rädsla för HIV