• MissX

egen företagare och mammapenning?

Jag är egen företagare och om vi lyckas skaffa barn, hur blir det då med min ekonomi? Jag kommer ju vara tvungen att hålla mig ifrån jobbet ett tag och jag måste ju ta in någon i mitt ställe. Får jag någon ersättning för tiden jag inte kan jobba? Företaget måste fortsätta rulla.

• Svar på tråden egen företagare och mammapenning?
  • faithfully

Du får föräldrapenning utefter den lön du tar ut. Har du inte tagit ut någon lön får du lägstabeloppet. Vad jag hört. Du måste kanske anställa någon?

• Pajama

Vad har du för slags företag - enskild firma eller AB m.m?
    Du får föräldrapenning från Fk efter lönen eller det skattade resultatet.
    Anmäl dig på Skatteverket som arbetsgivare och anställ någon, alternativt ta in en F-skattare om det finns inom din bransch.
    Lycka till med baby verkstan! Glad

• amia01

Eller så gör du som många andra egna företagare, pusslar!
    Är det svårt att hitta/ha råd med ersättare så kanske det fungerar att gå ner i tid. Att jobba halva dagar, helger eller kvällar. Beror också på pappans jobb, och hur han kan ta fp.
    Fp beräknas lite olika om du har AB eller EF. I AB beräknas det på den län du tagit ut, i EF på resultatet. För EF har det tidigare varit det resultat firman visat före avsättningar, tex periodiseringsfond eller liknande.
    Nu har det nyligen kommit en dom i ett överklagande, där en enskild företagare fått rätt att beräkna sin fp på förväntad inkomst istället. Kan ha stor betydelse om du gjort stora investeringar eller haft några tunga år av annan anledning.
    Men oavsett vilken typ av företag eller inkomst, så kan du förvänta dig en masa tjafs med fk om du inte passar in i "mallen" för egna företagare, dvs jämn och stabil årsinkomst och tar ut fp på heltid...

• MissX

Tack!

Jag ska ringa FK och kanske få lite mer kött på benen. Jag är ju inte gravid ännu och har precis omvandlat min EF till ett AB så om jag plockar ut en ordentlig lön nu i 6 månader så kanske det baseras på det.
    Har hört att det är en djungel bara att vara anställd och hålla på med detta så ska bli spännande :)

• rex92

om du har  en EF i uppstartsskedet så får du ut 80% av vad en anställd skulle ha tjänat efter uppbyggnadsskedet och det baserar dom på hur pass bra din firma har gått det är bara att ringa dom så förklarar dom allt

Svar på tråden egen företagare och mammapenning?