• Aamanddal

sover eran bebis med er i sängen?

Är bara gravid i v 10 men jag och min sambo diskuterade om bebis ska ligga med oss i sängen i ett babynest eller i egen säng. Jag själv vill ha bebis i sängen för det skulle kännas smidigare och tryggare samtidigt som det inte skulle vara tryggare. För man kan ju faktiskt råka i sömnen tex snöra över en kudde på bebis eller dylikt.

Hur har ni gjort??

• Svar på tråden sover eran bebis med er i sängen?
  • Carolina01

Båda mina (3år och 5mån) har sovit alla nätter i sin egen säng, först vagga bredvid vår säng till ca 4mån sedan spjälsäng på sitt rum... Väldigt skönt! När barnen sovit bredvid vår säng så har jag suttit på sängkanten och ammat och sedan lagt tillbaka bebisen i sin säng... När barnen sover på sitt rum har vi en fåtölj där inne där jag ammar om de vaknar på natten... Mina ungar sover dock oförskämt bra om natten, så det är inte jobbigt alls:)!

• sötare

ett alternativ är att ni sätter spjälsäng kloss intill din sida då kan du ha bäbisen på den sidan utan att den trillar ner i golvet å du ligger i mitten och din sambo slipper vara rädd för att han krossar barnet :)

• Harmagedon

Ettan sov hyfsat i egen säng dock så var jag för lat för att lägga tillbaka honom där efter amning.

Tvåan sov i min famn till hon var halvåret. Sedan bredvid mig nästan ett år till. Sedan i egen säng i eget rum ett år. Men nu ska hon helt plötsligt sova bredvid mig igen. Jag har aldrig haft något att säga till om när det gäller hennes sovande. Som tur är så sover jag bra i de flesta positioner.

• fluu

Dottern klargjorde att hon inte tänkte sova själv så hon sov med oss fram tills hon var runt sju månader. Sen sov hon i egen säng i vårt rum i ett år och nu är hon tillbaka i vår säng igen. Tänkte testa egen säng igen under våren.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • benedikten

Vår tjej har alltid sovit i egen säng. Tyckte det var lite läskigt i början att ha henne i vår säng om jag skulle råka lägga mig på henne. Vilket resulterade i att jag sov dåligt. Bäst förälder är man om man får sova, hur man nu än gör det, och för oss var det i egen säng.

Sova i egen säng gör det också lättare att flytta in barnet i eget rum när den är redo för det. När vi gjorde det så sov alla som bäst:) Ingen som störde någon. Sen har hon alltid trippat in till vår säng på morgonen, vilket är super mysigt!

• Kattflickan

Vår dotter sov först i en sidosäng, dvs i samma nivå som sängen med öppen sida. Mitt ansikte låg 1-2 dm bort och jag hade ofta min hand i hennes. Men, jag kunde inte rulla på henne. När hon blev 5,5 månader så började hon rulla ur sängen, in i vår säng. Så då sov hon mellan oss ett tag. Nu är hon 11 månader och vi lägger först ner henne i spjälsängen, men under natten brukar hon vilja amma och sen får hon ofta ligga kvar hos oss. Nu är jag inte längre rädd att rulla över henne. Vi är båda så vana att hon är där.

• Aamanddal

Ja det där med spjälsängen kloss mot våran har min mor gjort med alla oss syskon och det tyckte jag lät som en bra ide :)

Vet hur det är att ligga bredvid en bebis då min syster har en liten son och då har det gått hur bra som helst och hon har han i ett babynest mellan hon och sambon.

Och nån fråga om man inte tänker på ens karls vilja, ja det är väl klart annars skulle jag väl inte fråga om tips. Och sen förstår jag väl att han är livrädd att råka göra sitt barn illa när han sover, och därför frågade jag också om tips. Och jag tycker det är så roligt att så många kommer med så bra tips, uppskattas verkligen :)

• En blå giraff

Mina har alltid sovit mellan oss i sängen ända från dag 1. Men de har legat högt upp i höjd med våra huvuden och haft eget täcke. Har också ibland haft dem i babyliften stående mellan oss i sängen.

• fluu

Dottern sover med sambon och det är jag som får flytta mig ur sängen för övrigt. Passar mig utmärkt ;)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Krusmatta

Vår dotter på ett år sover mellan oss i sängen om hon är orolig ibland eller om hon är sjuk. Från början fick hon sova mellan oss då hon inte ville ligga själv. När hon blev någon månad sov hon ungefär halva natten i spjälsängen intill vår säng och halva natten mellan oss. När hon var sex månader fick hon flytta till eget rum då hon sov bättre själv och vi störde henne när vi vände på oss eller prasslade med täcket (eller jag pratade i sömnen). Det var ett gäng månader som hon sov hela nätterna i eget rum, men hon vaknade vid sextiden och vi bytte blöja sen ammade jag henne och vi sov sedan i vår säng någon timme till innan vi gick upp.
    Sen någon månad tillbaka sover hon lite oroligt igen och då får hon sova mellan oss när det behövs.

• MissEofc

Provade att ha henne i våran säng ett par gånger, men hon sov såååå mycket bättre i spjälsängen bredvid min sida av sängen.
    Enda gången hon vill sova med oss är när hon är sjuk, så då får pappa sova på soffan och hon tar hans sida ;) då njuter jag!

• cloudberry79

Inget av våra barn har somnat i egen säng, lilla tvåan lägger vi dock över i hennes egen säng som står kloss mot vår säng. När hon var sådär liten sov hon alltid med oss i sängen.

Just NO.
  • helene 355

vår son sover i sängen men en av oss, mest för att de blir för trångt, jag sover oftast i ett annat rum då ja jobbar och sambon hemma men de varierar, han är snart 2. inte haft större tankar på att sova i eget rum, säng än. 
    Får se när de blir :)

• vanja83

Jag har bara ett barn men hon sover i sin egen säng i eget rum och har gjort det sedan hon var 6 veckor! Tycker det är smidigt och skönt att inte behöva trängas och sova på helspänn! Det ger även mera möjligheter till mys med maken! Vet inte om det bero på att hon sover i egen säng men hon har IAF även sovit hela nätterna 21-05/06 sedan sex veckor! Hon sov emellan oss de första veckorna och sov då i hårdliften till vagnen, hög kant, van sedan promenad plus att det var smidigt när vi var borta, sov på hotell eller hos våra familjer! Ingen riska att rulla på henne heller =) var även smidigt att ha henne nära på nätterna när hon skulle äta var tredje timme =)

Svar på tråden sover eran bebis med er i sängen?