• palmrosi

någon som vet hur jag får tag i privat gynekolog? Nån som gått hos en sån?

hej!

jag skulle vilja få tag i privat Gynekologer för att få nå hormontabletter! vet att de finns dom som gått till privat Gynekologer och fått hjälp!!

vet ni hur jag ska göra för att få tag i sån hjälp??

• Svar på tråden någon som vet hur jag får tag i privat gynekolog? Nån som gått hos en sån?
  • nattinattio

vet att många brukar göra privata IVF behandlingar i Falun, så då måste privata gyn finnas där i allafall, å de ligger väll i dalarna?

vet inte vad du behöver, men gäller det vanliga hormontabletter för att försöka bli gravis så kan du få de utskivet enkelt på vanligt spec gyn mottagning på sjukhuset. behövs inte enorma utredningar för att testa det (om du tänkte på väntetider). å hur som hellst så är det samma krav även på privata.
    som sagt kanske detta inte var aktuellt för din del å då är det ju bara att strunta i sista raderna

• palmrosi

linda if: vart hittade du den länken?? avesta är väl inte så långt bort tror jag skicka gärna hit länken om du vill

• palmrosi

nattinattio: jag får ju inte utskrivet vanliga hormontabletter på spec gyn mottagning...
    lär göra en hel utrednings först! atta sambon lär lämna sperma prov mm.. fast vi varit gravida!! och de tycker vi är jobbigt eftersom vi varit gravida!!
    så jag vill hitta nå bättre där vi slipper göra allt de där!

• nattinattio

hmm har aldrig hört att mannen skulle behöva lämna sperma prov för att du skall få tabletter, du har ju tabletterna för att de skall ge "ägg" åt dig, fast jag vet ju inte hur det funkar nere hos dig ...
    funkar det inte med tabletter på 3-6 månader så brukar väll steget då vara spermaprov först innan ytterligare prov på dig tas..

• Bisquit

Men du måste ju göra en utredning.. Man kan ju liksom inte bara gå runt och stoppa i sig hormontabletter hur som helst... Det kan ju gå riktigt illa.

Och skulle det vara så att de tinte är nått fel på er så behöver du ju inga tabletter.
    Och vissa fel kanske ite kan avhjälpas med tabletter och då får du göra nått annat istället.

Mv G

• Rhonda Breeze

Hej!

Falun kanske är ett alternativ www.ivffalun.se/

På sidan finns också länkar med vilka hemortsläkare de samarbetar med.

• palmrosi

nattinattio: ja de är de vi inte tycker om! har hört fler som inte behövt lämna sperma prov ska man behöva åka till stockholm då?? ja de är ju min kropp som behöver dom där tablettrna.. dom sa att jag ska få hormontabletter men han MÅSTE lämna in sitt sperma prov först! vlket vi tycker är sjukt!

• palmrosi

Bisquit : vi har gått på utredning! jag har spolat äggledarna mm.. och dom säger att jag behöver hormon tabletter för att få i gång kroppen!

så jag skulle aldrig stoppa i mig massa skit annars!

vi hakar bara upp oss på att han måste lämna sperma prov eftersom vi varit gravida!

• camomillis

Men alltså... suck. Ni måste ju lämna spermaprov först såkart! Om din kille inte har tillräckligt med spermier så är det ju ingen vits med att stoppa i dig massa tabletter!!

Vet att ni blivit med barn förut, men det har vi med, men trots det så visade det sig efter utredning att min sambo har alldeles för få spermier, så den gången måste varit ett mirakel!

Självklart måste man ju göra en undersökning innan man kan få medicin, så är det ju med allt. Däremot kan ni ju göra det privat o slippa sitta på KK o ödsla tid.

• camomillis

Varför så rädda för spermaprovet?

Man ringer o bokar en tid på sjukhuset, sen när man väl är där går det på en kvart (om killen nu inte får problem att få till det) sen åker man ju hem igen!

Mer avancerat än så är det inte...

• Bisquit

Iofs.. Men läkarna resonerar ju så att om inte din makes spermier fungerar så är det ju ingen idé för dig att ta tabletter.

Det kan ju ha hänt nått som gör att hans simmare inte fungerar längre.

Mvh G

• Nettan N

Tänker som många andra här har skrivit..

Man kan inte stoppa i sig hormontabletter som i si är en STOR risk utan att veta att din killes spermier är oki.
    Visst att ni blivit gravida tidigare men det ka ju som sagt varit ett mirakel. Om det nu är så att hans spermier är avvikande på något sätt. Om det är så och du äter hormoner så hjälper ju inte hormonerna iaf!

Det är väl bara för din kille att lämna provet, inget konstigt med det. Och man behöver inte åka till sthlm för att lämna provet.

• nattinattio

beställ journalerna från sjukhuset så att du kan ha med dessa när /vart du nu går till för privat mottagning. Sparar tid å pengar för dig.
    jag skulle sattsat på falun, ifall det skulle vara så oturligt att tabletterna inte hjälper så kan ni gå vidare på sammaklinik, med fler hjälp...

läkarna vi träffat å vad jag hört av andra oxå resornerar som så att om man redan vet att nått fel hos kvinnan finns som skulle kunna avhjälpas med tabletter, så börjar man med det, för att sedan gå vidare med spermaprov å sedan andra undersökningar.. dels för att avdramatisera det hela (gör det EV lättare att slappna av å inte tänka på babys helatiden), å för att spara pengar åt landstinget. Man börjar ju i så liten dos oxå!

• palmrosi

nattinattio:ja jag ska höra mig för har ju fått svar på att de är jag som behöver hormontabletter !!!

Svar på tråden någon som vet hur jag får tag i privat gynekolog? Nån som gått hos en sån?