• Lillis 1977

5 år och vaknar på natten!!!

Mitt barn är 5 år och väcker mig varenda natt upp till 5-6 gånger. Det har varit såhär sedan slutet sommaren nu. Någon mer som har det lika med barn i samma ålder? Vad kan det bero på? Vet inte om hon drömmer men hon uttrycker aldrig det. Hon klagar över att hon är för varm eller kall. Eller kan hon fråga mig vad som ska hända nästkommande dag. osv. Min sömn är sönder trasad och även hennes såklart. Någon med tips för hur vi ska göra så vi båda får sova igen?

Hälsningar en trött mamma.

• Svar på tråden 5 år och vaknar på natten!!!
  • Quark

Liknande men vaknar bara en gång per natt alltid. Har alltid gjort det.

I början kunde jag somna om, men nu händer det att om jag blir väckt kl 1 så kan jag inte somna om

Går det att samsova ett tag? Kan du sova då?

I ditt fall är det nog att 6års-åldern närmar sig med stormsteg och då blir de oroligare när de börjar förstå att världen är stor och de är små.

Kanske blir det färre vakenperioder med närhet?

• Lillis 1977

Oj det låter ju inte något vidare om du har svårt för att somna om. Min tjej fyllde 5 i dec men kanske det är så ändå. Nu har det ju börjats prata mer och mer om förskolan och jag vet inte om hon egentligen är riktigt mogen än. Brukar sova inne hos henne på en madrass på golvet och då är det lite lugnare så det kanske bara är att fortsätta göra det. Är oplanerat gravid igen och är redan rädd för hur det ska bli med en lite i huset om varken hon eller det lilla nya livet inte sover på natten :(

• Dragonfly

Jag har också en femåring (även han född i dec) som är inne i en period med sämre sömn.

När jag kollat runt (på nätet och i umgängeskretsen) så verkar det inte vara ovanligt med försämrad sömn just i denna period. Jag tror på att ge mycket närhet och trygghet, förhoppningsvis blir det bättre snart

• Lillis 1977

Det är kanske som ni säger en period, fast den har pågått länge känns det som. Att inte få sova gör ju att humöret svänger också och det i sin tur gör ju att det inte blir bra. Känns som man springer i ett ekorr hjul, det ena påverkar det andra negativt.

Svar på tråden 5 år och vaknar på natten!!!