• bonusmammaX

    Flera år av sparkar, slag och fula ord

    Min dotter är drygt sex år och går i förskolan. Sedan dagis har hon gått tillsammans med en kille som flera gånger i veckan utsatt henne (och andra barn) för slag , sparkar, hån och fula ord. På dagis fick vi höra att "det fanns bakomliggande orsaker" - inget mer, bara att "de hade saken under kontroll". Nu är hon som sagt drygt sex år och kan berätta bättre själv vad som händer i skolan och hur hon känner. Det nya med detta året är att pojken nu också tycker det är väldigt kul att spottas - gärna rakt i ansiktet! TOTALT OACCEPTABELT, har vi meddelat skolan! Nu får det vara nog!
    Som om inte det skulle vara nog så har några killar från närliggande samhälle bytt till mitt barns skola för att deras klass var väldigt bråkig. Det är ju bara det att nu är det plötsligt flera killar som tycker det är kul att sparkas, knuffas och spottas! 
    Jag står inte ut! Och allt skolan är villig att säga är att det "finns bakomliggande orsaker" och att de inte får tala om andra barn med oss! Vi sa till rektorn att nu skulle det skrivas rapporter om vad som hänt vår dotter, som det står i lagen, men nej. Hennes svar var att så står det inte i lagen och att de först utreder saken och om de anser att det går att reda ut där och då så skrivs ingen rapport! Jag var arg så jag grät! Så står det INTE i lagen - en rapport ska skrivas först, utan skolans värderingar/bedömningar av fallet, sedan får de utreda och agera på saken! Och vi föräldrar ska ha rättighet att läsa allt material sedan! Men de vill ju inte skriva något - för då får vi kanske reda på pojkens/pojkarnas problem?!

    Jag ger numera F-N i om pojken/pojkarna har ADHD eller vad det nu kan vara - min dotter ska INTE behöva stå ut med detta! Nästan varje dag är det någon som spottar, sparkar, hånar, skriker i öronen och så dessa ständiga uppror i klassrummet! Skolans enda lösning har varit att plocka ut pojken ur rummet och skaffa "en extra resurs-person", - en kille som är alldeles färsk från fritidslinjen på gymnasiet! Han är säkert jättego', men någon erfarenhet har han då inte!

    Jag är gråtfärdig! Arg! Förbannad! Men att prata med rektor och lärare ger inte mycket. De bara säger att vi ska lära vår flicka att gå till en vuxen på skolan och berätta vad som hänt henne, vilket min tös tycker är omöjligt - de har ändå aldrig tid med henne! De rusar jämt vidare utan att stanna upp, de måste ju lösa alla störande element!

    Jag är så förbannat trött på att höra att barn med ADHD och andra problem har rätt till att gå i vanlig skola! Det här har pågått i åratal! Och varken dagispersonal eller skolpersonal kan få någon ordning på det! Har inte mitt "friska" barn några rättigheter då?! Ska hon bara, som tjej, acceptera att killar får spotta henne i ansiktet, kalla henne fula saker och sparka o slå henne? Allt hon har fått höra från fröknarna är att pojken "har svårt att kontrollera sig"! Och att det är bra om hon försöker lära honom hur man ska göra istället, och fortsätta leka med honom! Nej, nu är det nog! Jag har sagt till henne att hon INTE ska leka med någon som behandlar henne på det viset vecka efter vecka!

    Min fråga - Ska jag acceptera att mitt barn blir behandlat på det här viset bara för att killen/killarna har "problem"?!
    Är det någon skolpersonal här på Familjeliv som har någon synvinkel?

  • Svar på tråden Flera år av sparkar, slag och fula ord
  • Tangent

    En bekants barn har varit med om liknande. Hon har vänt sig till rektorn, när det inte hjälpte till rektorns chef och jag tror även till rektorns chefs chef. I varje instans har de sagt att det redan finns tillräckliga åtgärder. Till slut anmälde hon till skolinspektionen. Nu har de äntligen satt in extra resurs för det bråkiga barnet. Det är bra om fler föräldrar klagar/anmäler. Om man har möjlighet kan man vara med en dag i skolan. Skriv gärna ner dina observationer.
    Sista utvägen är väl att byta skola.

  • Duckan

    Absolut inga andra råd än det du fick ovan, ta det högre och högre upp. Fruktansvärt att hon (och de andra utsatta barnen i klassen ) ska ha det så om dagarna.

  • bonusmammaX

    Jag kan inte mycket om ADHD och andra diagnoser, mer än det jag försökt läsa mig till.
    Vad jag inte kan förstå är: Varför ska de drabbade barnen som utsätts för sparkar, slag, spott och fula ord bara få höra att den bråkiga pojken har svårt att behärska/kontrollera sig? De andra killarna tar ju efter nu! Är det så lätt att slippa undan så är det klart att de också kör samma taktik!

    Någon som kan ADHD? Är det ok att bara skylla på kontroll-svårigheter? Ska min lilla tös bara acceptera att det är så livet är att vissa har svårt att behärska sig så det är bara att lära sig ta skit? "Jo, så här är det lilla E - du får snällt acceptera att det är så här. Vissa personer har rätt att sparka dig och spotta dig i ansiktet och kalla dig fula, elaka saker. Det är ju synd om dem! Men du får inte göra samma sak tillbaka! Så det är bättre att du viker dig och blir slagpåse så han får avreagera sig! Du är ju bara tjej!"

    Jag har varit flertalet gånger på skola/dagis och sett hur de bara tar ut pojken, pratar lite lugnande med honom, men det händer inget mer... Föräldrarna är medvetna om problemet, sägs det. Jaha, men de är inte där och stoppar honom, han har ingen personlig assistent...

    Det här är ju inget som har blivit bättre - bara Värre!

    En fråga till er föräldrar - hade ni sagt till Ert barn att hon inte alls ska leka med pojken, vad fröknarna än säger! De pushar på att hon ska leka med honom så att han "kanske blir snällare"!
    Det enda som händer nu är att hon blir ett nära offer! Och om problempojken ger sig på henne så gör andra det också! Häromveckan var det en annan kille i klassen som sparkade henne tre dagar i följd! Sparkade henne ner från en soffa, sparkade henne ner för en kulle och sparkade henne så hon fick blåmärke på benet. Han erkände, men sa att det var väl inget - sparkas och slåss gör ju hans kompisar också! Och en tredje kille passade på att säga att hon var ful!

    Min dotter vill bara göra fröknarna till lags, vara rättvis och försöka "lära" bråkpojken vara snäll! Men hon får bara skit tillbaka.

    Pojkarna är ju blivande fängelsekunder om inget görs FORT! Eller ska vi fortsätta klappa dem på huvudet och säga att de har ju bara svårt att behärska sig?
    Och finns det ingen regel om att skolan skulle vara tvingad att berätta för drabbade barn och deras föräldrar om Bråkstakarnas problem? Eller ska vi bara invagga barnen i att det är normalt med alla mobbingfasoner?

    Hjälp!

  • Duckan

    På det sättet som du beskriver det så skulle jag nog inte pusha mitt barn att hänga med de barnen. Slagpåse vill väl ingen vara? Tycker att det låter som att pojken behöver en resurs.

  • Stjärnfall76

    Låter helt vansinnigt. Hota med att polisanmäla då. Det kanske sätter press.
    Vet en förälder som höll sitt barn hemma och då blev det fart på skolan.

    De får inte prata om andra barn och det är ju inte heller det du vill. De ska se till att din dottr är trygg i skolan!!

Svar på tråden Flera år av sparkar, slag och fula ord