• frökenrosa

Min bästa vän vill ta livet av sig

Hej!
    Jag måste bara få skriva av mig. I fredags förra veckan gjorde min kompis kille slut med henne efter 3 år. På ett väldigt respektlöst sätt, inga förvarningar, bara pang bom slut. Så hon blev utan bostad, bil, jobb o inkomst (hon pluggar o tar inget studentlån för han tyckte inte hon skulle behöva det). Jag fick åka o hämta henne. Hon var HELT förstörd. Hon har besvär med ångest, deppression och har varit inne på både BUP o vuxenpsyk i omgångar genom livet av diverse olika anledningar - blandannat suicidförsök. Så med detta i bagaget gjorde detta uppbrottet inte så mycket bättre. Hon stannade hemma hos mig o min sambo över helgen men när vi träffade hennes psykolog o läkare på måndagen så var dom såpass oroliga för henne att dom ville lägga in henne. Så sagt o gjort, imorgon har hon varit där i en vecka - tvångsinlagd. Imorgon omprövas det dock och skulle dom, mot all förmodan, skriva ut henne så vet jag att hon kommer försöka ta sitt liv.
    Men inte nog med detta. Jag har varit hos henne varje dag, förutom igår och idag för jag ligger hemma med feber. Hon har nu under hela morgonen skrivit o frågat om jag kommer, men när jag skriver att jag har feber men att jag lovat att komma imorgon blir hon sur o skriver att jag ska fara åt helvete, att jag inte får komma imorgon och att jag ska lämna henne ifred.. Jag vet ju att detta inte är friskt, men fan vad svårt det är. Ringde avdelningen för att prata med henne men det vill hon såklart inte.
    Hon vill inte ha besök av någon annan så jag är helt ensam med det här och jag går sönder! Innan har jag vart lugn för jag vet att hon är "instängd", men nu när hon gör såhär...

Skulle verkligen behöva utomståendes tips o råd. Någon som vart med om liknande?

• Svar på tråden Min bästa vän vill ta livet av sig
  • The past is now

Du kan aldrig ta ansvar för en annan människas liv. Det är inte ditt problem att lappa ihop henne heller...och det är fult av henne att göra så här mot dig. Sen att hålla på att lägga skuld på andra är inte ok.. han gör slut av någon anledning som kanske var så att ha ledsnade på hennes problem. Var och en tar eget ansvar för sitt liv och det ska hon också göra. Låt psyk ta hand om henne så tar du hand om dig själv nu.

Svar på tråden Min bästa vän vill ta livet av sig