• bokstavsmama

22 år och mamma!

Jag är en ung mamma på 22 år, min dotter är 19 månader gammal. Älskar att vara ung mamma, men tycker det är svårt att finna personer runt min ålder med barn att umgås med när man bor i en så liten stad som jag gör. Fast det är helt klart underbart att vara mamma och har alltid drömt att bli det ung.

• Svar på tråden 22 år och mamma!
  • Minförstabebis

Jag är 20 år och min dotter är 3veckor, älskar mitt nya liv!! Allt jag nånsin önskat :)

• Erizajo

Jag fick min första när jag var 22 tycker inte det är så ungt :) väntar trean nu vid 29 års ålder och det blir den sista, har också
    Alltid velat vara ung när
    Jag fick barn.

• Ungmamma91

hej, blev mamma första gången när jag var 17 år och nu har jag två barn...och jag fyller 23 detta året. Vet hur det är att inte ha direkt att umgås med som har barn oxå....

skriv gärna om du har lust 

• trolliz

Jag blev 20 strax efter min son föddes. Detta liv är underbart! Nu är han tre månader. Synd att mina vänner är på andra nivåer i livet förutom en men hon bor långt bort än så länge!

• Manda91

Jag fick första när jag var 19 och fick andra när jag var 21 och barn nummer 3 nu för 1 1/2vecka sen. Första bebisen dog pga infektion. Älskar att vara förälder. Har alltid velat bli mamma vid ung ålder.

• fluu

Alternativet kan ju då också vara att umgås med bra människor och inte se till åldern..

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • klarabella87

När jag fick mitt första barn var jag 22. Kände mig inte jätte ung men ändå för ung för att ha så mycket gemensamt med dom som var 35+

Där jag bor (sthlm) fanns det en dag i veckan på öppna förskolan som enbart riktade sig till unga föräldrar upp till 23 år.. kanske inte finns där du bor.. Iaf det tyckte jag var superbra..

Sen ska man inte vara så dömande mot de äldre mammorna, jag lärde känna några mammor som var betydligt äldre än mig.. 30+ och visst allt hade man kanske inte gemensamt med varandra, men man har ju trots allt barnen gemensamt.. =)

• MalinEddie
    fluu skrev 2014-02-05 06:08:47 följande:
    Alternativet kan ju då också vara att umgås med bra människor och inte se till åldern..
    Tänkte samma sak.

Av ren nyfikenhet, vad är som gör att ni inte känner att ni har något gemensamt med någon som är äldre?
    Avskyr CIO-metoder.
  • klarabella87

De jag inte hade så mycket gemensamt med kunde vara t.ex om vi pratade om vad vi hade gjort innan man fick barn, 35+ arna kunde rabbla massa jobb de haft, utbildningar, kurser, massor av resmål de gjort, hus/boenden, bilar, m.m...

Nu säger jag inte att man inte kan ha gjort allt dessa som ung, för de kanske man kan, men kanske inte i samma utsträckning.. 

• klarabella87

Men sen kunde man ju ha massa annat gemensamt (förutom barnen då) som nöjen, musik, hobbys, m.m.

Och då spelar ju verkligen inte åldern nån roll tycker =)

• fluu
    klarabella87 skrev 2014-02-07 18:20:49 följande:
    Men sen kunde man ju ha massa annat gemensamt (förutom barnen då) som nöjen, musik, hobbys, m.m.

Och då spelar ju verkligen inte åldern nån roll tycker =)
    Håller med. Jag känner inte att jag behöver ha precis samma livsstil som någon annan för att vi ska komma överens.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flaskpostaren

Läste, fel. Trodde du var 22 år och din dotter 19 år. DET hade varit ung mamma! 22 är inte så ungt.

• Jessie90

Fick min första dotter när jag var 20 (4år nu) och andra dottern när jag var 22 (2år nu). Vill ha fler barn Glad

• Fru Sveden

Jag fick mitt första barn vid 22år och umgicks enbart med mammor som var 29år eller uppåt. Det var inget som jag planerade. Det bara blev så

• Feliciia 92

Fyllde 22 efter att min son föddes som är 7 månader nu :) 

Asså 22 är ju inte jätte ungt ur synsättet att man kanske är FÖR ung, man är ju vuxen liksom. Man är ju ingen tonårsmamma direkt- vilket många anser vara för ungt. Jag tycker dock inte det beror på ålder utan viljan att ha barn och mognad. 

Men 22 är ungt att bli mamma om man ser till det faktum att den vanliga och "normala" åldern att bli mamma ligger vid 30-35 typ. 
    Jag har hört massa gånger att folk tycker att jag är ung, fast jag har tänkt typ "ja fast så ungt är det ju inte" men jag kan ändå förstå vad de menar. Det anses ungt för att det är mycket yngre än medelåldern för att skaffa barn i Sverige och man har inte lika hög livserfarenhet. I deras ögon är man en ungdom. 

Jag tycker att man är ung vuxen om man är mellan 20-25 och får man barn där i mellan så är man en ung mamma :P 
    Det var mina tankar om det ^^

Svar på tråden 22 år och mamma!