Anonym (Uppgiven) skrev 2014-02-03 10:18:00 följande:
Exempel ja tex barnet behöver aldrig komma och äta vid matbordet maten serveras vid datorn på rummet. Fria läggtid, slipper göra läxor, skolkar (då ringer sambon och säger han är sjuk för att slippa bråka), tar barnet sönder saker med vilje så köps det nya utan knussel tex så dög inte mobilen barnet hade då tog han sönder den och sambon köpte ny,
Fria läggtider tycker jag kan vara en fråga om hur man vill uppfostra. En del barn klarar ansvaret att själva bestämma läggtid från väldigt tidig ålder bra medan andra behöver regler att hålla sig till mycket längre.
Men de andra frågorna... jaa...
Om jag var du så skulle jag prova att vid något bra tillfälle när ni är ensamma och har gott om tid att diskutera igenom frågorna med mannen. Och fråga om han verkligen tycker att det är rätt att sjukanmäla barnet när barnet inte är sjukt. Om han verkligen tycker det är rätt att ersätta en mobil som barnet tar sönder med flit. Osv. Och utgå ifrån vad du får för svar.
Kanske tycker sambon att dessa beteenden är helt ok? Och då får du agera utifrån det. Kanske tycker sambon inte att det är ok men vet inte hur han ska hantera det annorlunda? Då kanske ni kan prata om hur ni vill göra istället. Hjälpas åt att hitta andra vägar.
Ibland är det svårt att bryta invanda mönster. Men jag förstår din frustration... delvis är jag själv där med :)