• Dataspelsutvecklare

Dataspelsutvecklaren till Föräldrarna

Hejsan!

Mitt namn är Sebastian och jag läser dataspelsutveckling, med inriktning Game Writing, i Skövde.
    Jag är inne på min andra termin och har precis dragit igång ett spelprojekt. Spelet handlar om att stjärnorna har försvunnit ifrån himlavalvet, och placerats ut på olika ställen i Grekland. Det är upp till en tioårig flicka, som heter Stella, att samla ihop stjärnorna igen, och slutligen återförena dem med himlen. Spelets story cirkulerar kring den grekiska mytologin.

Anledningen till att jag skriver till er här idag är för att jag undrar vad era barn har för spelvanor. Nedan följer en länk till en undersökning, med totalt nio frågor. Jag, och min grupp hade blivit jätteglada om ni hade kunnat svara på dem med, eller åt era barn.

pollmill.com/f/fallen-stars-hlubd69/answers/new.fullpage

Varma hälsningar,

Sebastian (ノ◕ヮ◕)ノ*:・゚✧
  • Svar på tråden Dataspelsutvecklaren till Föräldrarna
  • Kodia

Hej! Jag svarade inte åt mina barn, men kollade på undersökningen, och tror att många barn hade haft svårt att välja vilka rutor de ska kryssa i. De flesta jag vet i 10-årsåldern spelar spel som Panfu, Moviestar Planet, hästspel (kommer inte ihåg vad det heter) och Minecraft. Vilka rutor ska de kryssa i...?

Det är väl för sent att ändra undersökningen, men att de alternativen inte finns med kanske kan påverka resultatet.

• trollollol

Datorspel* för i helvete, lär dig stava. Vet du ens vad data är?

• Kodia
    Dataspelsutvecklare skrev 2014-03-06 12:06:00 följande:

Inte visste jag att trollen hade letat sig in på denna sidan också.

www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-p.../

Tror inte högskolan har fel, trollolollol.
    Tja, det finns lite olika åsikter om vad det ska kallas... Nu verkar det vara lika rätt att säga dataspel som datorspel (och med dataspel menar man då alla typer av spel som hanterar digital data). För några år sedan var nog den allmänna åsikten bland "utbildat folk" att det hette datorspel eftersom de spelades på en dator. Den åsikten hör man fortfarande ganska ofta.

Hur har det gått med er undersökning och ert projekt?
Svar på tråden Dataspelsutvecklaren till Föräldrarna