• Anonym (Hatar min kropp)

Får inte hjälp av sjukvården. Vad gör jag med min kropp?

Hej.
    Jag är 30 år med fyra barn varav minsta är 8 månader.

Efter barn 1 och 2 gick jag ned mellan 45-50kg.

Jag blev lovad en bukplastikoperation efter barn 2 för huden på magen.

Väntar nu på en magsäcksoperation/gastric by pass på grund av sjukdom.

I och med en sådan operation tar man inte bort lös hud, trots att jag blivit lovad det 2010!

Jag mår mycket dåligt över min kropp, framförallt mina bröst. det är inga bröst längre.

Riktigt psykiskt dåligt!  Jag har inte ekonomi att låta operera dem på klinik.

Kan jag få hjälp av Landstinget med brösten? Hur får jag Landstinget att ta bort lösa huden som de lovade 2010, har journalanteckning på det.

Finns det någon bra och billig klinik i Stockholm/ Uppsala som förstorar brösten och pris??

• Svar på tråden Får inte hjälp av sjukvården. Vad gör jag med min kropp?
  • Sthlmtjej24
    Anonym (Hatar min kropp) skrev 2014-02-02 21:36:01 följande:

Jag blev lovad en bukplastikoperation efter barn 2 för huden på magen.

Väntar nu på en magsäcksoperation/gastric by pass på grund av sjukdom.

I och med en sådan operation tar man inte bort lös hud, trots att jag blivit lovad det 2010!

Jag mår mycket dåligt över min kropp, framförallt mina bröst. det är inga bröst längre.

Riktigt psykiskt dåligt!  Jag har inte ekonomi att låta operera dem på klinik.

Kan jag få hjälp av Landstinget med brösten? Hur får jag Landstinget att ta bort lösa huden som de lovade 2010, har journalanteckning på det.

Finns det någon bra och billig klinik i Stockholm/ Uppsala som förstorar brösten och pris??

Det är inte möjligt att ta bort skinn när man har så mycket underhudsfett som du har, så det är därför man inte gör det samtidigt som man gör en gastric by pass. Resultatet blir uruselt! Dessutom är GBP oftast en laparoskopi, så att börja skära i andra delar av bålen är liksom att utöka ingreppet en hel del.

Brösten är väl helt normala? När man fått barn så blir de ju inte som förr?

Av nyfikenhet undrar jag varför du ska göra din GBP? Det är ju fruktansvärda biverkningar efter en sådan operation! 

Jag är medveten om att jag inte låter mjuk i tonen i detta inlägg, men det är nog stor risk att du blir besviken om du satsar på att operera dig ur situationen. Det blir så mycket bättre om du går ner i vikt själv, det gick ju superbra för dig mellan barn 1 och 2!

Lycka till!
  • Tutilure

TS, du är medveten om att vattenmärket på dina bilder syns?
    Dvs, ditt användarnamn är synligt trots att du har klickat i anonym.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!

Det är sjukdom som gör att det blir en GBP. Jag menar inte att de ska göra bukplastiken direkt, utan sedan efter något år efter min GBP.

De menar att det inte ingår några operationer efter en GBP operationen, men jag blev lovad buken före längesedan bara det att jag inte gjorde den då jag blev gravid med 3:e.

Jo, har man ammat 4 barn så ser brösten knäppa ut. Men de är psykiskt jobbigt och jag har problem med dem.

• Tutilure

Är det i Uppsala eller Sthlm du ska göra GBP?

Tutilure skrev 2014-02-02 22:03:01 följande:
    Är det i Uppsala eller Sthlm du ska göra GBP?

Inget av länen
    Tutilure skrev 2014-02-02 21:52:00 följande:
    TS, du är medveten om att vattenmärket på dina bilder syns? Dvs, ditt användarnamn är synligt trots att du har klickat i anonym.

Använder fejk
  • Sthlmtjej24
    Anonym (Hatar min kropp) skrev 2014-02-02 21:55:08 följande:

Det är sjukdom som gör att det blir en GBP. Jag menar inte att de ska göra bukplastiken direkt, utan sedan efter något år efter min GBP.

De menar att det inte ingår några operationer efter en GBP operationen, men jag blev lovad buken före längesedan bara det att jag inte gjorde den då jag blev gravid med 3:e.

Jo, har man ammat 4 barn så ser brösten knäppa ut. Men de är psykiskt jobbigt och jag har problem med dem.

Eftersom man inte vet hur du kommer må eller hur din viktminskning kommer bli, så känns det rimligt att avvakta innan man lovar ny operation tycker jag. Dessutom handlar det väl om hur din sjukdom utvecklas? Är det till exempel diabetes är det knepigt att göra en bukplastik pga försämrad läkning.
  • Anonym (L)

Man brukar få bukplastik efter gbp och i vissa fall även bröst det beror på vilket landsting man tillhör.

Efter man gjort en gbp op så får man vänta upp till 2 år innan man bör göra bukplastik. De flesta landsting har som krav viktstabil i 6 mån-1 år och BMI under 25.

I mitt landsting så får man bara buk om man uppfyller kriterierna. Jag gbp opades för 1 år sen och måste vänta ett år till innan de skickar remiss vidare för plastik.

Det är dock bra och vänta så länge som möjligt då kroppen formar om sig väldigt efter vikt nedgången. Har en del vänner som gjort sin buk 1 år efter gbp och de är inte nöjda idag då kroppen format om sig och vissa gått ner mer i vikt.

Anonym (L) skrev 2014-02-02 22:10:17 följande:
    Man brukar få bukplastik efter gbp och i vissa fall även bröst det beror på vilket landsting man tillhör. Efter man gjort en gbp op så får man vänta upp till 2 år innan man bör göra bukplastik. De flesta landsting har som krav viktstabil i 6 mån-1 år och BMI under 25. I mitt landsting så får man bara buk om man uppfyller kriterierna. Jag gbp opades för 1 år sen och måste vänta ett år till innan de skickar remiss vidare för plastik. Det är dock bra och vänta så länge som möjligt då kroppen formar om sig väldigt efter vikt nedgången. Har en del vänner som gjort sin buk 1 år efter gbp och de är inte nöjda idag då kroppen format om sig och vissa gått ner mer i vikt.

Tack för att du delar med dig. Hur vet jag vad mitt landsting kan betala eller göra efter operationen. Nu är jag ändå överviktig. När jag gått ner förr efter barn 2 och 3 har brösten verkligen hängt som två tomma stora skinn påsar... Det har gått att vika dem dubbelt. Det är förfärligt! Om landstinget inte gör brösten, så kan jag själv heller inte förstora dem först tidigast 2 år efter operationen av magsäcken?
  • Abc321
    Anonym (Hatar min kropp) skrev 2014-02-02 22:07:48 följande:
    Använder fejk

???

Finns ju en användare med ditt namn så vaddå fejk?
  • Anonym (usch)

Usch ja, det där var inte snyggt. Men du har dig ju själv att skylla som valt att skaffa barn, ingen har väl tvingat dig till det?

Anonym (usch) skrev 2014-02-02 23:47:59 följande:
    Usch ja, det där var inte snyggt. Men du har dig ju själv att skylla som valt att skaffa barn, ingen har väl tvingat dig till det?

Vad hjälper det nu?! Ingen vet hur en graviditet sätter sina spår. Så om du blir sjuk, cancer eller annat och du förändras utan att kunnat påverka det. Ska folk anklaga dig då?
  • Anonym (plastic)

Jag tycker synd om dig, för det låter som du hänger upp ditt liv på ditt utseende. Hur kan man lägga ner sin energi på att vara "missnöjd" med mina bröst?

Du är bara 30, vänta tills du inser att åldern även kommer att synas på andra ställen på kroppen.

Skulle önska att du var höginkomsttagare så du slapp sätta din tillit till landstinget.

• Anonym (L)
    Anonym (Hatar min kropp) skrev 2014-02-02 23:39:51 följande:
    Tack för att du delar med dig. Hur vet jag vad mitt landsting kan betala eller göra efter operationen. Nu är jag ändå överviktig. När jag gått ner förr efter barn 2 och 3 har brösten verkligen hängt som två tomma stora skinn påsar... Det har gått att vika dem dubbelt. Det är förfärligt! Om landstinget inte gör brösten, så kan jag själv heller inte förstora dem först tidigast 2 år efter operationen av magsäcken?

Rekommendationerna är att man ska vänta 2 år efter operationen innan man gör någon form av plastik. Dels för att kroppen ska vara viktstabil och för att kroppen formas om under viktnedgången. Man går ner i vikt upp till 2 år efter gbp.

Mina bröst är oxå skit fula, hade kupa I-J och nu är de samma storlek fast med bara löst skin. Men jag får stå ut med påsarna 1 år till innan jag tänker fixa till dom.

Gå in på ditt landstings hemsida och titta det brukar stå där kriterier för operationer om det görs bara buk och/el bröst.
Svar på tråden Får inte hjälp av sjukvården. Vad gör jag med min kropp?