• Anonym (panik)

Gravid men har inte träffat hans barn

Min kille är nyseparerad och jag blev oplanerat gravid efter bara ett par månader. Nu är jag i vecka 11 och har fortfarande inte träffat hans två döttrar på 6 och 12 år. De vet inte ens att jag existerar. Hans exfru vet att vi ses och är arg över det. Hur ska man lösa detta på bästa sätt? Jag är rädd att de får för mycket information på en gång och skulle helst vilja att vi lärde känna varandra innan de fick veta att de ska få ett syskon, men snart kommer det inte att gå att dölja.
    Jag känner mig ensam som varannan vecka är ensam med i graviditeten för jag inte kan träffa min kille när han är med sina döttrar.
    Han ska snart berätta för dom att jag finns men det kommer ju att dröja innan jag kan vara där mer än på en fika. Någon som har varit i en liknande situation? Hur gör man för att göra denna chock så bra för dom som möjligt? 

• Svar på tråden Gravid men har inte träffat hans barn
  • Brumma
    Anonym (kunde ha varit jag) skrev 2014-02-03 01:35:48 följande:

Det va väldigt lik min situation. Vi har 2 gemensamma barn tillsammans och har dem vv. När han har dem så är han enbart med dem. När han är barnledig träffar han kvinnor nu vet jag ej om det är fler eller en och samma. Men jag är nog mer dem styrande i det hela ang barn osv och tror oxå att jag hade nog ställt till en jävla scen om detta med graviditet kom fram från annat håll. För har man skilt sig så har man enbart förpliktelser till dem gemensamma barnen ej till varandra längre. Barnen går först sen allas partners nya.

Jag hade blivit skogstokig om han skulle ha undan hållit detta för mig för klart det är ej min ensak vart han doppar men våran barn kommer få ett syskon.

Inte bara ett syskon utan ett syskon som dem ej ens känner (mamman) till vet ej ens om det skulle fungera ihop m.m

I mitt fall så är det jag som är gravid med min nya. Och hur jag/vi (exet) löste detta kan jag enbart utgå från för alla är så olika.

Jag va gift med barn i bilden. Jag träffar en ny hucks flucks faller pladask för min nya. Är helt öppen sen dag ett och tydlig. Tar ut skilsmässa vi sätter oss ner med barnen och säger som det är men inget om att jag är gravid. Bara att vi ska skilja oss och jag har en ny. Och nej dem fick ej träffa honom förens exet gav lov. Barnen ville men vi sa att vi väntar. Sen efter 3 veckor får mina barn träffa min nya samt exet men jag och min nya bor ej ihop alls med barnen utan jag pendlade varje helg till honom. Av respekt för exet ville ha det så. Sen kom vi överens att tala om för barnen om kommande syskonet då risk veckorna gått över och att exet hade hunnit flytta ut från huset mer eller mindre.

Veckorna gick barnen älskade min nya från dag ett. Vilket va enorm lättnad både för mig och min nya samt våran situation vi satt i. Allt slutade med min nya flytta in i huset med oss exet och barnen m.m..galet!! Men enda möjliga då han vill vara med mig sim bär hans barn samt stötta mig genom allt jobbiga. Efter 1mån flyttar exet till sin lägenhet och vi börjar med vv med barnen.

Har som sagt helt underbar ex som jag är så glad över att vi löste det så smidigt genom att vara ärliga från dag och stund 1.

Vi är väldigt udda enligt många men det är jag glad övee idag för hade det ej fynkat så här bra hade vi backat med min nya och övervägt abort tills han och barnen hittar varandra. Aldrig kul för 3e hjulet hamna i strid varken med hans/hennes ex och dessutom bli hatad/ illa omtyckt av barnen. Så ärlighet mellan parterna mot barnen lönar sig i längden. Mitt ex är en klippa som stöttade mig att tala om för barnen om min nya samt tala om för dem att min nya skall behand samma respekt som oss föräldrar.

Lycka till oavsett vad!!

Fast du skriver ju emot dig själv redan i första stycket. Du skriver:

"jag hade nog ställt till en jävla scen om detta med graviditet kom fram från annat håll."

Sedan skriver du:

"För har man skilt sig så har man enbart förpliktelser till dem gemensamma barnen ej till varandra längre."

Alltså har han inga förpliktelser mot dig (att berätta) utan enbart mot barnen.

Du skriver oxå:

"Barnen går först sen allas partners nya."

Men iomed att du skriver som du gör antar jag att du menar - barnen OCH JAG går först, sedan mitt ex nya".

Ordvalet du använder nedan känns så extrem nedlåtande mot ditt ex, speciellt med tanke på att DU varit otrogen o träffat en ny.

"Jag hade blivit skogstokig om han skulle ha undan hållit detta för mig för klart det är ej min ensak vart han doppar men våran barn kommer få ett syskon."

Du skriver att du skulle ställa till en scen om han valde att inte berätta för dig. Hur är det att arbeta för era gemensamma barns bästa?
  • Anonym (kunde ha varit jag)

Det är svårt att sätta orden rätt i en text när det hänt i verkligheten. Det jag menar är att oavsett vad va ärliga från början mot hans ex och barnen. Och NEJ jag va aldrig otrogen mot mott ex för dagen jag skulle träffa min nya viste exet om sen första stund att det skulle ske och han ville veta efteråt om det skulle ha varit sex med den nye. Exet fick välja allt från dag 1. Det är ingen som kommer någonsin förstå våran äktenskap vi hadde samt dialog och hur vi kunde prata om allt osv så jag förstår att du ej heller gör det. För det har INGEN gjort hittills.

Men ännu engång till TS be din kille prata med sin ex vara ärlig mot henne lägga alla korten på bordet och låt henne säga sitt det behöver ej bli kaos eller andra världskrig.

Får bara hoppas att dem hade en speciell relation med varandra som va byggd på ärlighet och tillit. Mitt ex är min bästa vän idag och vi äter ibland alla middag ihop och som idag då det är hans barn vecka va han rastlös och körde hit och fika med oss. Livet är så krångligt som man gör det till ;)

• Anonym (nä)
    Brumma skrev 2014-02-02 23:28:01 följande:
    Ja.. Jag tänker dock på att eftersom han har dem vv så är det bara tre veckor kvar.. Så de får nog skynda på det ganska intensivt under de två första veckorna..
    Precis. Men om det inte fungerar så får nog TS backa och ställa in sig på att bli ensam mamma ett tag. Beroende på hur TS är skapt s syns det kanske inte i 5 mån heller, har hon 'tur' så blir hon som min mamma där grannarna frågade vems barn hon lånat när hon kom gåendes med mitt lilla syskon i vagn Hon hade mage, men en liten och vårkappan dolde den utomhus.

Detta var vuxna, men barn tänker sällan på samma vis som jag tror du skrev också, att få veta så sent som i 7 mån kan vara tillräcklig tid att gå och vänta på det där syskonet, iaf om de blir glada. Mycket hänger nog på hur mamman reagerar.
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (panik) skrev 2014-02-02 22:41:55 följande:

Min kille är nyseparerad och jag blev oplanerat gravid efter bara ett par månader. Nu är jag i vecka 11 och har fortfarande inte träffat hans två döttrar på 6 och 12 år. De vet inte ens att jag existerar. Hans exfru vet att vi ses och är arg över det. Hur ska man lösa detta på bästa sätt? Jag är rädd att de får för mycket information på en gång och skulle helst vilja att vi lärde känna varandra innan de fick veta att de ska få ett syskon, men snart kommer det inte att gå att dölja.
    Jag känner mig ensam som varannan vecka är ensam med i graviditeten för jag inte kan träffa min kille när han är med sina döttrar.
    Han ska snart berätta för dom att jag finns men det kommer ju att dröja innan jag kan vara där mer än på en fika. Någon som har varit i en liknande situation? Hur gör man för att göra denna chock så bra för dom som möjligt? 

Han ska SNART berätta för barnen om dig!?!

Det låter som att mannen ifråga inte riktigt vill berätta för sina barn och att han skjuter upp det. Som att han helst skulle fortsätta vv-livet där han umgås med barnen varannan vecka och med nya kvinnan varannan vecka.

TS, vad händer om du pressar honom om att få träffa barnen eller att ni flyttar ihop? Blir han arg? Har han svepskäl till att skjuta upp det? Eller involverar han dig i hur ni ska berätta tillsammans?
  • Påven Johanna

Ja, det förhåller sig nog lite speciellt för "hucks flucks"-människor. 

Ts har i mina ögon inget drömläge heller. 

• Fånga dagen

Bläcket på skilsmässopapperna har knappt hunnit torka innan en ny familj ska bildas med ett nytt syskon på väg. Du skriver att ni känt varandra ett par år innan ni blev ett par, men då var väl han gift, så ni kanske inte hunnit lära känna varandra så där jätteväl? Inte heller känner du hans barn eller de dig. Ni kommer alla att kastas in i en situation ni inte hunnit smälta, eller är rustade för.

Du skriver ju själv att ni båda är chockade. Då kanske ni också skulle ha förståelse om barnen inte mottar sin nya livssituation med öppna armar. Det blir mycket för dem att ta in på en gång, så det gäller att ha tålamod och visa hänsyn om barnens reaktioner inte skulle vara helt positiva på en gång.. Ni ligger ju trots att ni är chockade ett steg före. Jag tycker inte ni bör vänta för länge med att barnen och du träffas, eftersom tiden är knapp.

• Anonym (kurator)

Det enda rätta för alla inblandade är ju abort som jag kan se det.
    Du har inte ens TRÄFFAT  hans barn!
    Och ni ska ha barn om några månader!
    Ursäkta men hur tänkte ni??
    Speciellt undrar jag hur pappan tänkte som redan har barn och nyss separerat.
    Oansvarigt är bara förnamnet här men visst saker kan inträffa oplanerat såklart men då får man se till barnens bästa i första rum.

Barn behöver tid och åter tid,behöver få vara ledsna,besvikna och komma in i nya rutiner som det blir när föräldrar separerar.I fred.Utan ÄNNU MER förändringar.

Ska du behålla graviditeten bör ni bo som särbos tills hans barn vant sig vid situationen och ni hunnit lära känna varandra långsamt du och barnen-och då snackar vi minst 1 år i BÄSTA fall och för de existerande barnens bästa.

• Anonym (ff)
    Anonym (kurator) skrev 2014-02-04 21:37:10 följande:

Oansvarigt är bara förnamnet här men visst saker kan inträffa oplanerat såklart men då får man se till barnens bästa i första rum.

Barn behöver tid och åter tid,behöver få vara ledsna,besvikna och komma in i nya rutiner som det blir när föräldrar separerar.I fred.Utan ÄNNU MER förändringar.

Ska du behålla graviditeten bör ni bo som särbos tills hans barn vant sig vid situationen och ni hunnit lära känna varandra långsamt du och barnen-och då snackar vi minst 1 år i BÄSTA fall och för de existerande barnens bästa.

Äh, fy fan, det där är ju bara vidrigt, "det enda rätta för alla inblandade är abort". Nog för att jag är för rätten att välja abort men det är vidrigt att förespråka någon annan att göra abort.
  • Anonym (panik)

Tack igen för era råd.
    Vill bara tillägga att jag bad om råd utifrån de förutsättningar som är. Vi har beslutat att inte göra en abort, även om en del här anser att det är enda sättet att lösa situationen.
    Jag är tacksam för konstruktiva råd i en väldigt rörig och känslomässigt svår situation. De som hellre vill sätta mig på plats och säga till mig att leva ensam med barnet eller ta bort det, behöver inte känna sig tvungna att berätta det. Jag kan lova att det är väldigt jobbigt som det är ändå. Jag försöker hålla huvudet ovanför vattenytan och vill göra så gott jag kan. Jag tror och hoppas att om man är positiv, respektfull, kärleksfull, otroligt hänsynsfull och noga med att se allas olika behov i denna situation, så kan det också bli helt okej i slutändan. Garantier finns så klart inte. Men jag är ingen ond människa och även om livet inte blir som man har tänkt sig, så måste det inte vara detsamma som undergången.
    Jag tror också att alla skilsmässobarn behöver tid att sörja och bli trygga i sitt nya liv. Men nu blev livet så här. Jag tror inte att det finns ett enda sätt, att alla barn behöver ett år för att klara av en ny vuxen i sitt liv. Jag tror snarare att det beror på hur de vuxna uppför sig mot barnen. Det finns ju exempel på barn som har levt med en singelförälder i fyra, fem år och sedan träffar deras mamma eller pappa en person som inte är lyhörd och varm mot barnen. Då blir det nog svårt att få det att fungera oavsett om barnen har sörjt klart eller ej.
    Jag hoppas att jag kan bli en bra och trygg person för flickorna, någon som uppmuntrar deras egna relation med sin pappa, någon som absolut inte ska gå in och bli en ny mamma, men en kärleksfull och bra vuxen i deras liv.

• Anonym (Samma)
    Anonym (panik) skrev 2014-02-05 14:51:53 följande:
    Tack igen för era råd. Vill bara tillägga att jag bad om råd utifrån de förutsättningar som är. Vi har beslutat att inte göra en abort, även om en del här anser att det är enda sättet att lösa situationen. Jag är tacksam för konstruktiva råd i en väldigt rörig och känslomässigt svår situation. De som hellre vill sätta mig på plats och säga till mig att leva ensam med barnet eller ta bort det, behöver inte känna sig tvungna att berätta det. Jag kan lova att det är väldigt jobbigt som det är ändå. Jag försöker hålla huvudet ovanför vattenytan och vill göra så gott jag kan. Jag tror och hoppas att om man är positiv, respektfull, kärleksfull, otroligt hänsynsfull och noga med att se allas olika behov i denna situation, så kan det också bli helt okej i slutändan. Garantier finns så klart inte. Men jag är ingen ond människa och även om livet inte blir som man har tänkt sig, så måste det inte vara detsamma som undergången. Jag tror också att alla skilsmässobarn behöver tid att sörja och bli trygga i sitt nya liv. Men nu blev livet så här. Jag tror inte att det finns ett enda sätt, att alla barn behöver ett år för att klara av en ny vuxen i sitt liv. Jag tror snarare att det beror på hur de vuxna uppför sig mot barnen. Det finns ju exempel på barn som har levt med en singelförälder i fyra, fem år och sedan träffar deras mamma eller pappa en person som inte är lyhörd och varm mot barnen. Då blir det nog svårt att få det att fungera oavsett om barnen har sörjt klart eller ej. Jag hoppas att jag kan bli en bra och trygg person för flickorna, någon som uppmuntrar deras egna relation med sin pappa, någon som absolut inte ska gå in och bli en ny mamma, men en kärleksfull och bra vuxen i deras liv.

Finns du kvar ts? Hur gick det för er? Är i en väldigt liknande sits och velar mycket fram och tillbaka, dock är hans barn yngre än vad din killes barn var.
  • Anonym (britta)

Grattis till babyn. MEN tyvärr - nu kommer domen du inte vill höra. Har själv 15års erfarenhet av nyfamiljsliv så jag vet liiite vad jag talar om Hans äldre dotter var 7 då vi träffades o det tog 6 ÅR kan jag säga innan hon accepterade mig o började bete sig. O då gjorde vi ALLT för att bygga grunden så bra som möjligt. Hade läst o talat med experter hur man ska gå till väga för att bäst lyckas o barnen ska ta allt på bästa sätt. För det första - man kan räkna med att det tar så många år som barnet är vid skilsmässan att acceptera den nya. Dvs 6-7åring får man ge 6-7 år tid att acceptera osv...en tolvåring har ni nog att kämpa med, grattis där. Sen löns det ALDRIG att skaffa gemensamt barn före barnen 1) accepterat skilsmässan 2) accepterat en ev ny partner 3) accepterat att pappan (el mamman) flyttar ihop med denna nya OCH att vardagen för ALLA fungerar. Följer man det har man en bra grund o utan en bra grund faller allt om en tid. Nu kan du tänka då var ni står som kapat alla dessa viktiga punkter. Måste säga att om ni lyckas hålla ihop er fem-sex år så är ni unika. Lycka till. För oss tog det 5ÅR innan alla var redo för en ny baby och många andra som lyckats säger ungefär desamma.

• Anonym (ff)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 12:13:17 följande:

Jag skriver vad jag tycker och det gör mig inte bitter! Trist att du stör dig på ärlighet!

Du vet inte vad ärlighet är om man så håller upp det framför ögonen på dig. Använd inte ord du inte förstår betydelsen av.
  • Iam
    Anonym (britta) skrev 2014-12-10 12:46:29 följande:

Grattis till babyn. MEN tyvärr - nu kommer domen du inte vill höra. Har själv 15års erfarenhet av nyfamiljsliv så jag vet liiite vad jag talar om Hans äldre dotter var 7 då vi träffades o det tog 6 ÅR kan jag säga innan hon accepterade mig o började bete sig. O då gjorde vi ALLT för att bygga grunden så bra som möjligt. Hade läst o talat med experter hur man ska gå till väga för att bäst lyckas o barnen ska ta allt på bästa sätt. För det första - man kan räkna med att det tar så många år som barnet är vid skilsmässan att acceptera den nya. Dvs 6-7åring får man ge 6-7 år tid att acceptera osv...en tolvåring har ni nog att kämpa med, grattis där. Sen löns det ALDRIG att skaffa gemensamt barn före barnen 1) accepterat skilsmässan 2) accepterat en ev ny partner 3) accepterat att pappan (el mamman) flyttar ihop med denna nya OCH att vardagen för ALLA fungerar. Följer man det har man en bra grund o utan en bra grund faller allt om en tid. Nu kan du tänka då var ni står som kapat alla dessa viktiga punkter. Måste säga att om ni lyckas hålla ihop er fem-sex år så är ni unika. Lycka till. För oss tog det 5ÅR innan alla var redo för en ny baby och många andra som lyckats säger ungefär desamma.

Delar inte alls dina erfarenheter. Jag har varit bonusmamma i mitt förra förhållande som varade 4 år, och jag blev accepterad direkt av både 2.5 åringen som 5-åringen.

Nu lever jag tillsammans med min sambo och hans två barn och öven om det var en lite mer komplicerad start tog det ungefär 5 månaders samboskap för att allt skulle falla på plats. 7-åringen accepterade mig direkt, men fick en inre lojalitetskonflikt gentemot sin mamma och det var det som tog 5 månader ungefär för honom och oss vuxna att jobba oss igenom. Nu får jag ofta kommentarer om att jag är hans bonusmamma och en viktig del av hans familj.

Att ts inte har dom bästa förutsättningarna är hon nog medveten om. Men att måla fan på väggen löser inga problem.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (ff) skrev 2014-12-10 12:50:26 följande:

Du vet inte vad ärlighet är om man så håller upp det framför ögonen på dig. Använd inte ord du inte förstår betydelsen av.

Fortsätt du och stryk alla ts:ar medhårs om det hjälper dig att må lite bättre?! Vi andra är konstruktiva och jag är långt ifrån ensam om att tycka ts i denna tråd agerat hur galet som helst!

Lider med alla barnen när vuxna agerar själviskt!
  • Anonym (ff)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 13:03:31 följande:

Fortsätt du och stryk alla ts:ar medhårs om det hjälper dig att må lite bättre?! Vi andra är konstruktiva och jag är långt ifrån ensam om att tycka ts i denna tråd agerat hur galet som helst!

Du kallar det konstruktivt att hoppas att någon gjort abort. Tänk om nån sa det till dig om dina barn. Idiot. Lider med alla som behöver ha med dig att göra irl.
  • Anonym (jobbigt men...)
    Anonym (kurator) skrev 2014-02-04 21:37:10 följande:

Men herregud vilket hemskt råd.... Hon har väl all rätt att behålla sitt barn även om situationen är svår.

Ska TS tänka mer på två barn som hon aldrig träffat än sitt eget? Usch!! Tror inte det är rätt för TS eller barnet hon väntar.
  • Anonym (-)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 13:03:31 följande:

Vi andra är konstruktiva? men.. vad menar du det här är ju ditt första inlägg i tråden..

multipla konton?
Svar på tråden Gravid men har inte träffat hans barn