Anonym (kunde ha varit jag) skrev 2014-02-03 01:35:48 följande:
Det va väldigt lik min situation. Vi har 2 gemensamma barn tillsammans och har dem vv. När han har dem så är han enbart med dem. När han är barnledig träffar han kvinnor nu vet jag ej om det är fler eller en och samma. Men jag är nog mer dem styrande i det hela ang barn osv och tror oxå att jag hade nog ställt till en jävla scen om detta med graviditet kom fram från annat håll. För har man skilt sig så har man enbart förpliktelser till dem gemensamma barnen ej till varandra längre. Barnen går först sen allas partners nya.
Jag hade blivit skogstokig om han skulle ha undan hållit detta för mig för klart det är ej min ensak vart han doppar men våran barn kommer få ett syskon.
Inte bara ett syskon utan ett syskon som dem ej ens känner (mamman) till vet ej ens om det skulle fungera ihop m.m
I mitt fall så är det jag som är gravid med min nya. Och hur jag/vi (exet) löste detta kan jag enbart utgå från för alla är så olika.
Jag va gift med barn i bilden. Jag träffar en ny hucks flucks faller pladask för min nya. Är helt öppen sen dag ett och tydlig. Tar ut skilsmässa vi sätter oss ner med barnen och säger som det är men inget om att jag är gravid. Bara att vi ska skilja oss och jag har en ny. Och nej dem fick ej träffa honom förens exet gav lov. Barnen ville men vi sa att vi väntar. Sen efter 3 veckor får mina barn träffa min nya samt exet men jag och min nya bor ej ihop alls med barnen utan jag pendlade varje helg till honom. Av respekt för exet ville ha det så. Sen kom vi överens att tala om för barnen om kommande syskonet då risk veckorna gått över och att exet hade hunnit flytta ut från huset mer eller mindre.
Veckorna gick barnen älskade min nya från dag ett. Vilket va enorm lättnad både för mig och min nya samt våran situation vi satt i. Allt slutade med min nya flytta in i huset med oss exet och barnen m.m..galet!! Men enda möjliga då han vill vara med mig sim bär hans barn samt stötta mig genom allt jobbiga. Efter 1mån flyttar exet till sin lägenhet och vi börjar med vv med barnen.
Har som sagt helt underbar ex som jag är så glad över att vi löste det så smidigt genom att vara ärliga från dag och stund 1.
Vi är väldigt udda enligt många men det är jag glad övee idag för hade det ej fynkat så här bra hade vi backat med min nya och övervägt abort tills han och barnen hittar varandra. Aldrig kul för 3e hjulet hamna i strid varken med hans/hennes ex och dessutom bli hatad/ illa omtyckt av barnen. Så ärlighet mellan parterna mot barnen lönar sig i längden. Mitt ex är en klippa som stöttade mig att tala om för barnen om min nya samt tala om för dem att min nya skall behand samma respekt som oss föräldrar.
Lycka till oavsett vad!!
Fast du skriver ju emot dig själv redan i första stycket. Du skriver:
"jag hade nog ställt till en jävla scen om detta med graviditet kom fram från annat håll."
Sedan skriver du:
"För har man skilt sig så har man enbart förpliktelser till dem gemensamma barnen ej till varandra längre."
Alltså har han inga förpliktelser mot dig (att berätta) utan enbart mot barnen.
Du skriver oxå:
"Barnen går först sen allas partners nya."
Men iomed att du skriver som du gör antar jag att du menar - barnen OCH JAG går först, sedan mitt ex nya".
Ordvalet du använder nedan känns så extrem nedlåtande mot ditt ex, speciellt med tanke på att DU varit otrogen o träffat en ny.
"Jag hade blivit skogstokig om han skulle ha undan hållit detta för mig för klart det är ej min ensak vart han doppar men våran barn kommer få ett syskon."
Du skriver att du skulle ställa till en scen om han valde att inte berätta för dig. Hur är det att arbeta för era gemensamma barns bästa?