• Veliga Mamman

Blodbrist hos barn - erfarenheter?

Hej

Någon med barn runt 4-5 år som har blodbrist? Hur visade det sig?

Jag har börjat fundera nu under helgen om dottern kan ha det (ska naturlitsvis ring BVC imorgon bitti) men undrar hur era barn var , hur ni upptäckte att de led av blodbrist.

Mycket tankar som irrar omkring nu... 

• Svar på tråden Blodbrist hos barn - erfarenheter?
  • Petra 334

Min son var 7,5 mån när det upptäcktes att han hade blodbrist. Han var mycket blek, ammade bara ville inte ha mat. Rörde inte mycket på sig och pratade inte något särskilt heller. Men var glad och gosig så inte så att man misstänkte sjukdom direkt. Hans blodvärde hade sjunkit långsamt och ofta märker man inte av förändringarna då. I hans fall berodde det på järnbrist så efter 1,5 mån med järndroppar var blodvärdet uppe på normalt igen och sonen pigg och alert som en bebis ska bara :)

• Petra 334

Det upptäcktes i samband med annat besök på Vc. Läkaren såg att han var blek och kollade blodvärdet.

• Veliga Mamman
    Petra 334 skrev 2014-02-03 10:16:39 följande:
    Det upptäcktes i samband med annat besök på Vc. Läkaren såg att han var blek och kollade blodvärdet.
    Fick tid nästa vecka för dottern. Vet inte om det är blodbrist men något är det.

Hon har alltid varit blek (alla har påpekat att hon är så vit, nästan genomskinlig) men nu sista tiden är hon ännu blekare, grå runt ögonen, orkar inte lika mycket  - har gått från en aktivitetsnivå på 200% till 20 ungefär, gråter och blir frustrerad för att hon inte orkar göra det hon vill längre och när hon blir ledsen/arg/utmattad får hon huvudvärk, vill inte äta mat (kan ta lite bara)

Hon har blivit väldigt beroende av mig och vill inte till dagis mer vilket hon tyckt var jättekul innan...

Det blir en lång vecka tills vi får komma iväg Obestämd
  • missnea

Hur har det gått? Lite samma sak här hemma så u drar lite vad läkaren sa? Hoppas det gått bra!

• Veliga Mamman

De hittade inga fel, de sa att det var många som var som hon nu det är bara att vänta ut.

Nu mår hon bättre igen o är piggare vi har också börjat använda laktosfritt och det verkar hjälpa lite.

Hoppas det ordnar sig för er med....

Svar på tråden Blodbrist hos barn - erfarenheter?