• Anonym (planer på bebis)

Arbetslös, SGI, Föräldrapenning?

Hejsan!

Jag och min sambo planerar ev. att skaffa en liten till inom de närmaste... Men jag har lite funderingar ang. det här med föräldrapenning.

Jag fick nämligen en provanställning på 100% i somras som sedan skulle övergå till en tillsvidare anställning. Dessvärre varade anställningen bara i ca 3mån, då jag efter det varslades p.g.a. arbetsbrist. Men under tiden jag hann vara anställd fick jag ändå  en "ny" SGI fastställd... Jag vill även påpeka att jag har varit inskriven på Arbetsförmedlingen sedan den dagen då min anställning avbröts.

Nu undrar jag egentligen mest hur Försäkringskassan gör sina beräkningar utifrån detta.

Är min nuvarande SGI skyddad (trots att jag endast jobbade i ca 3mån) , så länge jag aktivt söker nytt arbete och är inskriven på Arbetsförmedlingen?

Eller kan de hända att SGI:n kommer räknas om och finns då risken att den sänks även fast jag "skyddat" den genom att vara inskriven som arbetssökande?

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Arbetslös, SGI, Föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Har man fått en sgi fastställd så skyddar man den genom att vara anmäld på Arbetsförmedlingen första vardag efter det anställningen upphört.

När du ansöker en ersättning från oss kommer vi att titta på om din sgi är fortsatt skyddad.

Här kan du läsa mer.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar20111222.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (planer på bebis)

Okej, de låter ju lovande! Tack så mycket för ditt svar! :)

Svar på tråden Arbetslös, SGI, Föräldrapenning?