milda matilda skrev 2014-02-04 12:23:56 följande:
Tack för era svar! Skönt att höra att de nog kommer kunna leka även om det skulle bli 3-4 år emellan. Jag har nog fått en hangup på att det "borde" vara 2 år mellan barnen dels pga att det är väldigt vanligt och dels pga att jag själv har ett syskon som är 2 år yngre. Vi bråkade något fruktansvärt när vi var små, men var också bästa vänner och är det fortfarande.
Jag ser det nästan som en skyldighet mot vårat barn också att skaffa ett någorlunda jämnårigt syskon. Kanske pga att jag har en stor bonus (alltså halvsyskon) och jag har alltid tyckt att hen verkar så sorgligt ensam och alltid haft väldigt stort behov av att vara nära oss vuxna, svårt att roa sig själv etc.
Men att döma av era svar så kan man inte på förhand säga om det är bäst med 2, 3 eller 4 år emellan och kanske bättre då att vänta ut mannen så att vi alla verkligen vill.
Jag skulle inte ha panik. Har som sagt både nära och långt mellan mina barn och ser som sagt fördelar mellan båda. Jag har "bara" en syster och hon är 7 år äldre. Vi har alltid varit oerhört nära och är så fortfarande. Givetvis har vi inte lekt på det sättet som vi hade gjort om vi varit jämnåriga, men "barnvakt" har hon då aldrig varit i närheten som roll

. Ser ju på mina "stora". De leker som just jämnåriga (bråkar därefter också

), men de leker gärna med minstingen också men så klart på ett annat sätt. De visar, bygger torn etc. Mellansonen (snart 5) spenderar jättegärna en hel dag på lekmadrassen med lillebror och bara är - sjunger, gosar, tittar i pekböcker, piper med leksaker, kör med bilar etc. Han leker jättegärna med bästa kompisens lillasyster som är 1,5 år också. Han leker då mer genom att få känna sig stor, visa hur man gör, lära ut. Å andra sidan är han jättegärna med dem som är ett par år äldre också....och visar honom sådant han inte kan

. Fascinerande med barn

. Det blir bra när man som föräldrar vill ha ett barn till

.