• Triillian

Blir galen på min 6 - åring. ..

Ofta är det i samband med sänggående som allt spårar ur. Innan kan hon sitta och säga att hon ska borsta tänderna, ta på pyjamas och sen gå o lägga sig vi är då överrens om allt. Men när hon kommit så långt som till pyjamas så vill hon inte längre gå o lägga sig, då ska hon göra en massa annat, säger att hon inte är trött och springer runt o vägrar göra som vi säger. Det slutat ofta med att alla blir arga o ledsna. Jag mår bara dåligt när jag skällt på henne men det går till en gräns sen orkar man inte vara pedagogisk länge :/

Vi har försökt olika nattningsrutiner och sen har det övergått till hot om att ta leksaker ingen tv mm.

Detta orsakar bråk mellan mig o sambon och nattningen blir en mardröm.

vad göra???

• Svar på tråden Blir galen på min 6 - åring. ..
  • Triillian

Sambon tycker vi ska ta en leksak från henne varje gång hon kommer upp ur sängen. Jag har dock insett att det inte funkar alls. När jag då ger tillbaka sakerna så blir han skitsur på mig. Att vi bråkar gör ju inte saken bättre för dottern. Vi har även en son på 11 v och tålamodet är något aningens kortare nu.

• MalinEddie

Hur ser hennes dagar ut? När går hon upp på morgonen t.ex? När "ska" hon vara i säng på kvällen?
    Numera har vi väldigt lätta nattningar men något som jag har märkt fungerar bra är att förbereda lite typ "om 5 minuter borstar vi tänderna osv" så det inte blir pang på "avsluta din aktivitet NU för här ska sovas"..
    Vår 6-åring brukar vara trött och vilja sova direkt men om hon vill får hon ligga och läsa eller lyssna på ljudsaga eller musik en stund innan. Kanske vore nåt?

Avskyr CIO-metoder.
  • Flickan och kråkan

Vad händer om ni är med till de somnar? Har en snart 5-åring, en 6-åring och en knodd på 7 månader. De somnar rätt fort när vi är hos dem. Ligger och gosar. Skulle vara ett himla liv, spring och hallå annars . Vi har fast tandborstnings-göra-i-ordning tid. Säger till i god väg före. Lyfter in barn som tramsar runt om någon gör det. Inte så ofta de gör det. Mellansonen ibland, men han har börjat inse att det inte leder någon vart. Då blir han som sagt bara inlyft i badrummet. Han vill hellre gå/bestämma själv att han kommer. De är också väldigt förtjusta i högläsning och ju snabbare man gör sig i ordning desto mer tid finns det att läsa.

• MalinEddie

Sen är våra barn också precis som flickan och kråkan om skriver förtjusta i högläsning och att välja bok och ha mycket tid över för det gör nog sitt här med.

Avskyr CIO-metoder.
  • Duckan

För vår del så säger vi till några gånger innan det är dags, nu är det 20 min kvar, nu är det 10 min kvar. Hon kan få titta på Ipad, läsa själv eller att vi läser, spelar ingen roll, när det är dags att släcka så är hon aldrig redo. Hon somnar inte ensam heller och för min del innebär det att ligga i ett mörkt rum i en god timme = jag somnar själv ifrån min kväll.

• Triillian

Hon går i skolan måndag-fredag och måste därför gå upp kl 07:00 varje dag. Skola kl 08-13, ingen fritids då jag ju är mammaledig.

• MalinEddie
    Duckan skrev 2014-02-04 10:13:41 följande:
    För vår del så säger vi till några gånger innan det är dags, nu är det 20 min kvar, nu är det 10 min kvar. Hon kan få titta på Ipad, läsa själv eller att vi läser, spelar ingen roll, när det är dags att släcka så är hon aldrig redo. Hon somnar inte ensam heller och för min del innebär det att ligga i ett mörkt rum i en god timme = jag somnar själv ifrån min kväll.
    Det låter jobbigt. Kan ni inte förklara för henne att om ni ska ligga jämte henne efter nattning så vill ni pyssla med något under tiden? Läsa en bok, lyssna på ljudbok, kika på datorn t.ex. Vill hon ha mörkt har hon faktiskt valet att somna utan er närvarande i rummet. Man måste sätta gränser också för sig själv och givetvis ska du inte behöva ligga jämte en 6-åring i mörkret en timme och få hela kvällen förstörd.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Triillian

Nä risken är ju att jag oxå somnar då o får kvällen förstörd. Men kan tänka mig att ligga o lyssna på nått samtidigt.

• Flickan och kråkan

Duckan: Vad tror du om att försöka ändra på dygnet lite - gå upp tidigare, gå och lägga sig tidigare? Om hon går upp tidigare så finns det tid att sega på ett annat sätt och du blir mindre stressad och tjatig. Hon blir tröttare på kvällen då hon gått upp tidigare etc. Bara en tanke? 

• blubbblubb

Rutiner och åter rutiner är det som gäller här hemma ihop med förberedelse. Och vägledning före tjat, typ bära till sängen hellre än att tjata massa gånger. Vi har också rutin med saga som dottern gillar.
    Men, jag tycker det går i vågor hur enkelt det går. Men just nu fungerar det,

Vi gör även det som går i förväg. Vi undviker att bada, klippa naglarna osv vid läggdags.

• Flickan och kråkan
    blubbblubb skrev 2014-02-04 10:44:00 följande:
    Rutiner och åter rutiner är det som gäller här hemma ihop med förberedelse. Och vägledning före tjat, typ bära till sängen hellre än att tjata massa gånger. Vi har också rutin med saga som dottern gillar.
    Men, jag tycker det går i vågor hur enkelt det går. Men just nu fungerar det,

Vi gör även det som går i förväg. Vi undviker att bada, klippa naglarna osv vid läggdags.
    Håller med dig. Min erfarenhet är att det är bättre att konkret sätta en gräns än att tjata, bråka på, hota. När vi har förberett genom att varsla om tandborstning eller liknande, gett dem tid att avsluta det de håller på med etc. men de fortsätter attt hitta på nya saker och inte vill så bär vi helt enkelt in aktuellt barn i badrummet. "Nu är det dags att borsta tänder." Argt barn kan vråla en stund i badrummet över detta - helt ok - men så kul är det ju inte att sitta där och de inser snabbt att det inte är en punkt vi kommer att vika oss på. 
  • Duckan

Vi har helt klart snurrat in oss själva i en tråd vi har svårt att komma ur. Det är vi fullt  medvetna om.
    Jag har börjat gå upp tidigare på morgonen för att blir klar och kunna lägga ner tid på att få liv i henne. Skulle behöva få med den morgontrötta pappan på det tåget också!
    Vi får helt enkelt prova med tidigare morgnar.

• Funderingar01

Oj. Här känner man igen sig. Vår 6 åring har haft en period precis som du beskriver, men vi är äntligen ute på andra sidan .

Vi stramade upp rätt rejält kring läggningen för att det var så jobbigt. Efter att han hade gjort sig i ordning så tog vi en stund med saga och nedvarvning. Efter det var det sovdags. En av oss tog läggningen och ansvarade för det den kvällen.

Vi försökte lägga honom som vanligt. När det blev skrik och tjafs och han sprang upp så tog vi honom i handen, la honom i sängen och sa godnatt och gick ut. Självklart tog vi hänsyn till att han tex är lite mörkrädd och lämnade dörren öppen och tryggade honom med att vi var i rummet utanför och gjorde "vuxensaker", typ diskade, tittade på tv eller vad vi gjorde. Men vi gav honom inte mer verbal respons just då än "godnatt " eller "nu är det dags att sova ", för att vara tydliga mot honom att det var det som gällde.

Vi fick ta flera djupa andetag för att behålla ett lugn, och inte trissas igång av hans beteende, fast vi ibland kokade inombords. Snacka om prövning . Detta fick vi göra om och om igen samma kväll. Vänligt, men bestämt. Tydligt, men absolut inte argt.

Tillslut lugnade han ner sig och då tyckte jag det var viktigt att man snabbt kunde slå om till en mjuk kärleksfull förälder med lite mer respons så kvällen avslutades bra, trots att det kanske blev lite tårar. (och då menar jag inte att vi inte var mjuka innan, men då ville jag vara tydlig med att det var sova som gällde, allt måste ju ske med en känslighet anser jag). Men fortfarande inte för mycket prat, som liksom blev ett sätt att förhala läggningen på.

Det blev snabbt bättre och bättre, från dag till dag, (några dagar höll vi på ) och nu är läggningen inte ett problem längre. Jag tror förutsägbarhet var viktigt för honom. I och med att jag blev sjukskriven nu och inte längre kunde lägga honom på samma sätt så har det blivit väldigt tydliga rutiner för att vi ska få till det med båda barnen. Och det har nog varit väldigt bra, båda barnen vet hur kvällen kommer bli och det har sparat mycket tjafs. Så nu är det super mysigt!

Våra kvällar ser nu ut såhär: Efter tandborstning och pyjamas får de se en stund bolibompa eller liknande, sen lägger min man 4 åringen och jag och 6 åringen går in i vårt sovrum och läser ur en kapitelbok. När min man är klar med 4 åringen så läser jag klart det kapitlet och sedan tar min man över med kvällskiss och sedan ner i säng. Brukar ta en kvart kanske innan han har somnat. Ibland blir han lite uppspelt, men det blir inte längre som innan och vi har fått in rutiner som hjälper oss att hålla fokus och ett lugn. Och läggningen kanske tar längre tid den kvällen, men det blir inte bråkigt eller jobbigt utan mysigt. Och nu när det funkar så finns det mer utrymme för flexibilitet, men i stort sett det likadant ut på kvällarna.

Nu beskriver jag bara vad som funkade för oss, för det var väldigt jobbigt där ett tag. Och jag kan ju säga att min son var väldigt trött på kvällarna, så det var inte som han egentligen var pigg eller så. Nu går han upp kring halv sju på vardagarna och vi påbörjar hans läggning med saga kring kl19-19.30. Och han somnar kring 20.00-20.30. Helst 20.00 om det flyter på .

Lycka till med att hitta ett sätt som fungerar för er !

• Triillian

*fniss* kul att läsa ens 7 år gamla inlägg. Dottern är nu 13år och lägger sig själv och sover till 11 om hon får.

• Triillian

Igår fyllde fd sömnvägrande dottern 17 år, hon lägger sig när hon vill och sover gärna halva dagen 😅 så till er som är mitt uppe i kvällsstöket....det går över...

Svar på tråden Blir galen på min 6 - åring. ..