Aldrig mer KUB (dock en lugnande historia)
Vill bara berätta min historia för att lugna er som gjort KUB och fått dåliga resultat på grund av blodprovet.
I juni var jag och min man och gjorde KUB. Vi gjorde det mest för vi skulle få se vår bebis på UL och hade egentligen ingen tanke på att ngt skulle kunna vara fel.
UL såg jättefint ut och nackspalten var 1,1 mm. När barnmorskan sen räknade in blodprovet blev resultatet för downs plötsligt 1/238. De andra trisomierna såg bra ut (minns dock inte siffrorna, men risken var väldigt låg).
1/238 kändes dock katastrofalt. Jag var då 29 år så det var bara blodprovet som drog ner resultatet. Efter KUB var vi chockade och rädda. Vi visste inte hur vi skulle gå vidare. Vi läste på nätet om blodprovet, pratade med läkare och barnmorskor för att försöka få en förklaring. Men ingen kunde ge någon vettig förklaring till varför blodprovet var som det var.
Efter mycket gråt och prat så bestämde vi oss dock för att inte göra FVP eller MKP. Risken för missfall var högre än att få ett barn med downs och vi kände nog båda att även om det skulle visa sig att vårt barn hade downs så skulle abort inte vara ett självklart val.
För drygt två veckor sedan föddes vår dotter. Frisk och pigg och utan downs.
Dock måste jag säga att så här i efterhand förstörde nog KUB lite av min graviditet. Jag läste allt jag kom över om downs och vågade inte ens tänka tanken att få ett "friskt" barn. Nästa graviditet kommer vi inte göra KUB. Kanske att vi gör NUPP men blodprovet hoppar vi nog helt. Känns alldeles för osäkert för att våga lita på.
Så till er som fått dåliga resultat pga blodprovet vill jag bara säga att i de flesta fall så betyder det ingenting (iaf av det jag läst - och det är mycket!).
Njut ist av er graviditet och låt inte oron och tankarna ta över för mycket!
Lycka till alla!