• Rosdraken

Min 2 åring ska operera underlivet på tors och läkarna vet inta vad det är som växer där ;(

Min tös är nu 2½ år och hon föddes med en utväxt i underlivet som jag frågade om redan på BB fick till svar att det är normalt.

Avvaktade och tog upp det igen när hon var runt året på BVC vår sköterska viste inte var det var, men såg ingen anledning till oro utan tyckte vi skulle kolla senare TROTS att hon som sagt inte viste var det var!

Avaktade igen litade på att de skulle ta tag i nått farligt (DUMT av mig) Men när hon är 2 år så för 6 månader sen ungefär visade jag upp henne för läkaren på BVC (var där med lillasyster men passade på eftersom jag är orolig  då hon har ont när man torkar henne i underlivet alltid haft).

Läkaren gick i taket och trots att han jobbar massa år hade aldrig sett något likande !! Så vi fick en remiss in till barnmottagningen akut, där kollade de och ingen av läkarna där hade heller inte sett nått likande så de fotograferade utväxten och skickade bilderna till alla stora sjukhusen i landet.

Får komma till gyn dagen efter de säger då att det är en polyp. Ok vi litar på det andas ut men vill ändå att den tas bort eftersom hon har så ont. Får komma till vårt närmsta stora sjukhus (Eskilstuna) där vi träffar ca 7 olika läkare samtidigt bla en från Uppsala (där görs alla större op på barn från Södermanland).
    Han säger att det inte alls är en polyp (det var de överens om alla) utan att alla dessa sk experter från flera olika sjukhus/expert områden och igen viste ingen mer än att de inte trodde på polyp utan att det NOG var en njure som sticker ut. (visade sig senare fel som teori genom UL).

NU ska vi upp till Uppsala i morgon för inskrivning och sen ska hon opereras på torsdag.
    på lappen vi fick hem står det borttagning av polyp så vet inte vad jag ska tro nu och känner mig stressad och orolig över hur allt kommer att bli. Oroar mig nog mest för hur det blir när hon ska sövas och tiden efter då hon måste ha kateter. 

Är det någon som fått gå igenom någon underlivs op med era barn hur har det gått?

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12 BF 18/6-14
  • Svar på tråden Min 2 åring ska operera underlivet på tors och läkarna vet inta vad det är som växer där ;(
  • Flickan och kråkan

Vill bara skicka många varma hälsningar. Har opererat barn (inte av den anledningen) så vet hur oroligt det känns. Håller tummarna för att det inte ska bli besvärligt före, under eller efter för er dotter.

• VildaBusan

Skickar också lite varma hälsningar. Har också gått igenom op med 11 månaders och 1åring men inte underliv. Vet hur det är att behöva strida med allt inom sjukvården. Man ska nästan vara läkare själv. Manmåste vara stark och stå på sig. Bra gjort av dig! Hoppas det går bra på torsdag!

• Rosdraken

Tack snälla det värmde just nu är känslorna lite upp och ner just nu. Känner mig inte som en bra mamma just nu som låtit henne gå med detta så länge önskar jag hade tryckt på mer tidigare MEN blir skönt när vi fått prata med läkaren i morgon om vad som kommer att ske.

Just nu känns det bara stort och skrämmande att hon ska opereras. hur kommer det bli på op dagen, hur kommer hon reagera på att sövas? hur kommer hon må sen, kommer hon låta katetern sitta kvar (hon ska ha den 2-3dagar) så många tankar som snurrar.

Även om de säger att det som växer är ofarligt så vet de ju INTE vad det är och den tanken ploppar upp hela tiden.

• Flickan och kråkan

Måste vara en väldigt trött trebarnsmamma . Jag har ju faktiskt ett barn som opererat underlivet. Förvirringen är total. Ja, ja. Mitt barn var dock bara 2 veckor lite drygt och pojke. Dessutom mer invärtes. Hans pung svullnade plötsligt dramatiskt. De visste inte heller var det var - bråck eller snurrade ledare inne i testiklarna. Vid operationen så upptäckte de att det inte var något som var opererbart utan en mycket kraftig inflammation i en bitestikel. Låg inlagd med antibiotika under ett par dygn. Han var ju så liten så jag vet inte hur han uppfattade det hela så kan inte hjälpa dig där. Han hade kateter då han röntgades. Sövningen upplevde jag som väldigt jobbig, ovissheten (då de inte visste vad det var, och hela separationsbiten när han var så liten. 

• Quark

Lite tips inför operationen: försök hålla dig så lugn det går inför ditt barn. Försök förmedla en känsla av att "det här är något som är självklart, inget konstigt med det här".

Och: "syster/doktorn vet bäst så vi gör precis som de säger."

Enligt sköterskan vi hade verkade barn som hade lugna föräldrar ha mindre ont.

Om du kan ha en muta till efter operationen så skadar ju inte det.

Vi hade dessutom turen att få en syster som tyckte att de skulle sätta lite extra dropp på innan, tror det var något sockerdropp-liknande. Hon sa något om att de barn som får sådant brukar ha mindre ont.

Barnet är ju fastande innan och operationen blev i vårt fall försenad eftersom det kom in akutare fall så det var ju verkligen bra att få det.

Sedan var jag ju naturligtvis jättenervös under själva operationen.

Och ja, tag med dig någon matsäck till dig själv och kanske kaffe för säkerhets skull så kan du äta under operationen och få lite mer energi för det tar på krafterna att vara så nervös och samtidigt spela kolugn. Om inte annat så kanske det dröjer innan du kan få någon mat i dig efter operationen.

Och det var ju självklart att du trodde att BVC visste vad de sysslade med så förebrå inte dig själv.

• VildaBusan

Jag måste i så fall också vara en otroligt trött mamma. Det är ju underlivet som sonen opererat just två gånger. Han var iofs precis 2 år. De satte ingen nål utan han fick ha mask. Även om jag tyckte att det var bland de värsta i mitt liv att hålla fast honom och känna hur han försvann mer och mer in i dimman så hade jag önskat att någon sagt det till mig, hur allt skulle gå till. Nu hamnade jag i chock och direkt när han somnat så fick jag lämna rummet. Där stod jag kvar i chock. Jag vill absolut inte skrämma dig på något vis. Ställ in dig på att sövningen kan vara tuff så kan du också själv behålla lugnet.

• reSearch01

Hur gick det för er? Hur mår din lilla flicka?

• Rosdraken

Det har gått bra hon opererades i Uppsala vilket gick lättare än vi trodde.
    Det var ett ordentligt hudveck som hade bildats fel i magen så de brände bort det så fick hon ha kateter i nästan 2 dygn innan vi fick åka hem efter att hon kissat ok.

Nu ser det jätte fint ut och hon klagar inte längre över smärta när man torkar henne så det är riktigt skönt nu!

Svar på tråden Min 2 åring ska operera underlivet på tors och läkarna vet inta vad det är som växer där ;(