• Så vit

    Krav på samboskap?

    Jag och min sambo vill så jättegärna ha barn. Vi har varit tillsammans länge, i flera år, men har bara officiellt bott tillsammans (alltså skrivna på samma adress) i ett par månader.

    Nu är problemet att min sambo försökte få barn med sin tidigare sambo, men utredningen visade att han har få och slöa simmare. De försökte med flera ivf under flera år men det tog sig aldrig, och sedan separerade de.

    Nu finns ju så klart oron att jag och han inte kan få barn på naturlig väg (även om jag vet att det är olika från par till par). Vi har försökt i över ett år men inget har hänt. Men för att få göra en utredning behöver ska man ha haft ett långvarigt förhållande, och landstinget definierar det då som att man har varit sambos i två år eller är gifta.

    Min fråga är då om även privata kliniker har samma krav på samboskap eller äktenskap? För vi har som sagt varit tillsammans i flera år och har försökt få barn i över ett år, men bara varit skrivna på samma adress i ett barn månader. Är det någon som vet?

  • Svar på tråden Krav på samboskap?
  • Så vit

    Jag har tittat lite på egenremissen till Sahlgrenska och där fyller man ju i själv och skickar in. Så står det att de gör en bedömning för att se om man uppfyller kriterierna, och jag har fattat det som att de ju då gör kontroll mot bl a folkbokföringen. Om man uppfyller kriterierna så ställs man i kö för utredning, och annars startar de ingen utredning.

    Men när jag kollar på privata klinikers hemsidor så står det inget om dessa kriterier. Gjorde du/ni er utredning privat?

    Är det nån annan kanske som vet om det är samma kriterier vid privat utredning?

  • lilsis

    I Uppsala räcker det med att man är skriven på samma adress när remissen skickas. Jag tvingande min sambo att ringa och fråga, vi är inte skrivna på samma adress än men fyller övriga tidskriterier.

Svar på tråden Krav på samboskap?