• Anonym (Ensam)

Deprimerad när min kille börjat arbeta :(

Jag och min pojkvän har praktiskt taget bara suttit hemma och pussats o kramats i ett år nu. Sen från ingenstans fick han jobb och nu är han borta hela dagarna.
    Känner mig så ensam och ledsen och vet inte alls vad jag ska hitta på på dagarna längre :(
    Det känns som att han kommer vara mer på jobbet än med mig och det här med mitt kontrollbehov det funkar inte alls. Jag vet ju inte vad han gör, man hör om alla män som ''jobbar över'' fast dom är otrogna, tänk om samma blir med oss?
    Några tips på vad jag kan göra hemma i min ensamhet för det blir trist att kolla film och städa hela dagarna :/

• Svar på tråden Deprimerad när min kille börjat arbeta :(
  • Anonym (Ensam)
    BCH52 skrev 2014-02-05 09:30:24 följande:
    Det är naturligt att känna av när det blir stora och plötsliga förändringar i ens vardag. Det är OK att lite sörja det som varit. Nu vet vi inte din situation, om du är arbetssökande, studerar på distans eller om du är sjuk. Du ville få lite tips och stöd för att hantera din situation.

Om du inte har möjlighet att studera eller jobba så kan du se var det behövs frivilliga insatser. Röda korsets besöksverksamhet och Frälsningsarmen behöver ofta folk.
    Har funderat på att volontera om jag stavade det rätt...
    Det behöver man väl inte ansöka via arbetsförmedlingen eller ha någon speciell utbildning för?
    Kanske ett hunddagis eller något för jag blir så sjukt rastlös av att bara sitta hemma och låta tiden gå :(
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag precis flyttat utomlands och försöker lära mig språket och det är blandannat därför det är svårt att få något som helst jobb, min kille hade bara tur som vart kompis med en egen företagare som var svensktalande...
  • MLB
    Anonym (Ensam) skrev 2014-02-05 09:27:33 följande:
    Det är nog lika jobbigt för honom men jag har ju alltid vetat vart jag har honom vi har inte varit ifrån varandra en  minut sen vi träffades så självklart blir de jobbigt med en så stor omställning :/
    Jo, jag förstår att det är en stor omställning, men att genast börja misstänka otrohet för att man inte är med sin partner 24/7 hör inte till det vanliga, och jag tvivlar på att du mår bra av det.

Ifall du kan engelska och IT brukar det finnas jobb inom den branschen fast man inte kan det lokala språket. Annars kan du kanske komma i kontakt med andra via den här sidan, så att du får ett liv utöver pojkvännen. www.internations.org
  • Anonym (Ensam)
    MLB skrev 2014-02-05 09:37:22 följande:
    Jo, jag förstår att det är en stor omställning, men att genast börja misstänka otrohet för att man inte är med sin partner 24/7 hör inte till det vanliga, och jag tvivlar på att du mår bra av det.

Ifall du kan engelska och IT brukar det finnas jobb inom den branschen fast man inte kan det lokala språket. Annars kan du kanske komma i kontakt med andra via den här sidan, så att du får ett liv utöver pojkvännen. www.internations.org
    nja jag vet att det inte är normalt och jag förstår inte varför jag överhuvudtaget tror sånt för han jobbar ändå på en verkstad så där brukar det inte ens finnas tjejer.
    Men det är jobbigt för jag vet ju inte alls vad han gör där eller vilka som jobbar där :(
    pratar engelska fast just den delen jag är pratar dom inte alls mycket engelska :(
  • Notetur Nomen
    Anonym (Ensam) skrev 2014-02-05 09:35:57 följande:
    Har funderat på att volontera om jag stavade det rätt...
    Det behöver man väl inte ansöka via arbetsförmedlingen eller ha någon speciell utbildning för?
    Kanske ett hunddagis eller något för jag blir så sjukt rastlös av att bara sitta hemma och låta tiden gå :(
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag precis flyttat utomlands och försöker lära mig språket och det är blandannat därför det är svårt att få något som helst jobb, min kille hade bara tur som vart kompis med en egen företagare som var svensktalande...
    Volontärarbete är ju en skitbra idé! Du kan lära dig språket och får nåt att göra på dagarna. Kör på det!
  • Anonym (Ensam)
    Notetur Nomen skrev 2014-02-05 09:50:56 följande:
    Volontärarbete är ju en skitbra idé! Du kan lära dig språket och får nåt att göra på dagarna. Kör på det!
    Hur gör jag då? Ska jag bara ringa till ett hunddagis och fråga om jag får volontera där eller måste man ansöka eller något, vet inte riktigt hur sånt funkar :o
  • BCH52
    Anonym (Ensam) skrev 2014-02-05 09:54:00 följande:
    Hur gör jag då? Ska jag bara ringa till ett hunddagis och fråga om jag får volontera där eller måste man ansöka eller något, vet inte riktigt hur sånt funkar :o

Jag tror att det bästa sättet är att göra ett personligt besök. Då får de träffa dig och kan se vilken trevlig person du är :)
  • Notetur Nomen
    Anonym (Ensam) skrev 2014-02-05 09:54:00 följande:
    Svårt att svara på eftersom du inte bor i Sverige. Men jag säger som föregående - gå och hälsa på. Och tappa inte suget om de tackar nej på första stället.
  • Hannah76

Vad har du flyttat till för land?
    Kan du inte gå en språkkurs i klassrum istället? Så att du träffar lite folk? och plugga nåt mer kanske?

• Seglaren1

Skaffa dig ett eget liv! Varför vara så beroende av pojkvännen? Skall han jobba och du bara gå hemma och inte göra ett piss? Att du inte skäms! Tycker synd om din pojkvän.

• Anonym (Ensam)
    Seglaren1 skrev 2014-02-05 11:55:58 följande:
    Skaffa dig ett eget liv! Varför vara så beroende av pojkvännen? Skall han jobba och du bara gå hemma och inte göra ett piss? Att du inte skäms! Tycker synd om din pojkvän.
    Det är väl förfan inte mitt fel att han träffade någon som erbjöd honom jobb? Sånt händer inte alla i ett främmande land.
    Tror du inte jag försökt söka jobb? Det är inte så jävla lätt att få jobb eller någon hjälp av kommunen här om du tror det speciellt inte om man inte talar språket.
    Tycker synd om dig som är så jävla otrevlig, dra o kommentera på någon som uppskattar din otrevlighet!
    Det är du som ska skämmas!
  • Anonym (ty)
    Anonym (Ensam) skrev 2014-02-05 15:15:10 följande:
    Det är väl förfan inte mitt fel att han träffade någon som erbjöd honom jobb? Sånt händer inte alla i ett främmande land.
    Tror du inte jag försökt söka jobb? Det är inte så jävla lätt att få jobb eller någon hjälp av kommunen här om du tror det speciellt inte om man inte talar språket.
    Tycker synd om dig som är så jävla otrevlig, dra o kommentera på någon som uppskattar din otrevlighet!
    Det är du som ska skämmas!
    Det finns inga svenska företag där?
    Vad har du sökt för arbeten? Vad är det för land där man inte kan klara sig med engelska? Hur kunde han få arbete, kan han språket? Du kan inte få arbete på samma ställe? Vad har du för utbildning?
  • Anonym (hur?)

Hur hade du tänkt dig att det skulle bli när ni flyttade då? Inte kan du väl ha tänkt att ni bara skulle sitta och pussat hela dagarna och leva på luft. 

Det du kan göra är att plugga på svenskt universitet eller högskola på distans. Googla så får du upp olika kurser. 

• Anonym (svensktalande?)

Kolla upp om det finns några företag som söker svenskar för svensk telefonkundtjänst. Sådana jobb är förvånansvärt vanliga på många håll i Europa i alla fall.

Annars: volontärjobb. Små second hand-affärer i städer brukar ofta vara desperata efter folk. Till en början kan du kanske jobba mer på lagret och med städning än med kunder och samtidigt får du en chans att öva språket.

Sista utvägen: kolla på antagning.se om det finns några distanskurser helt på distans som verkar intressanta.

• Seglaren1

Hur skall jag kunna veta om du sökt jobb eller ej? Det stod det ju ingenting om. Tycker som sagt synd om han för att du tror att han är otrogen när han "jobbar över". Stötta honom istället.

• Anonym (Ensam)
    Anonym (ty) skrev 2014-02-05 15:18:07 följande:
    Det finns inga svenska företag där?
    Vad har du sökt för arbeten? Vad är det för land där man inte kan klara sig med engelska? Hur kunde han få arbete, kan han språket? Du kan inte få arbete på samma ställe? Vad har du för utbildning?
    Han fick jobb på en reparationsverkstad och jag har inte den utbildningen, är relativt ung så pluggar liksom från distans på deltid :/
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (svensktalande?) skrev 2014-02-05 15:37:10 följande:
    Kolla upp om det finns några företag som söker svenskar för svensk telefonkundtjänst. Sådana jobb är förvånansvärt vanliga på många håll i Europa i alla fall.

Annars: volontärjobb. Små second hand-affärer i städer brukar ofta vara desperata efter folk. Till en början kan du kanske jobba mer på lagret och med städning än med kunder och samtidigt får du en chans att öva språket.

Sista utvägen: kolla på antagning.se om det finns några distanskurser helt på distans som verkar intressanta.
    Är i norra delen av ett land i närheten av ryssland så svårt lär det bli men jag tycker jag gör min plikt som hemmafru och ger han frukost och matlåda varje dag låter tillochmed honom sova på den sköna sidan av sängen!
    Hade dock inte tänkt att leva som hemmafru resten av mitt liv så jag ska kolla sidan du länkade! :)
  • Anonym (Ensam)
    Hannah76 skrev 2014-02-05 15:28:04 följande:

Hur var planen när du /ni flyttade?

Ja inte var det att bo här så länge iallafall vi behövde en paus från sverige ett tag och så hamnade vi här och nu kommer vi inte härifrån :/
  • Anonym (Ensam)
    Seglaren1 skrev 2014-02-05 18:08:46 följande:
    Hur skall jag kunna veta om du sökt jobb eller ej? Det stod det ju ingenting om. Tycker som sagt synd om han för att du tror att han är otrogen när han "jobbar över". Stötta honom istället.
    Ja du kunde väl börjat med att läsa kommentarerna.
    Att jag är svartsjuk och får för mig såna saker berättar jag väl förfan inte för honom, jag stöttar honom till 100% skrev det för att få stöd och tips av andra inte för att få negativ energi från inskränkta små kaxiga damer som dig!
Svar på tråden Deprimerad när min kille börjat arbeta :(