• Anonym (Fulhåret)

Vad f*n är det med frisörer!?

Jag har verkligen ALDRIG kommit hem från frisören och känt mig nöjd! Vad är det som är så vansinnigt svårt för frisören att lyssna på vad kunden vill ha i stället för vad frisören tycker är snyggt?
    Hon ska skita i om hon tycker att jag passar i det eller inte. Om jag som kund vill ha mitt hår på ett särskilt sätt, VARFÖR kan hon inte göra det då?

Jag vet inte vad jag ska göra längre? Klippa mig själv? Hur ska man få frisören att fatta hur man vill ha det? Är det omöjligt?!
    Jag går till frisören med 1,5 mån intervall. Betalat 1200-1500 kr varenda gång för färg och klippning. Har provat många frisörer som ska ha gott rykte. Men, aldrig att håret blir bra. Jag gråter varenda gång.
    Är frisörer ett släkte med dålig hörsel? Pratar de för mycket skvaller så de inte klarar av att klippa samtidigt?

Varenda gång säger jag: Du får absolut inte klippa upp håret för det blir risigt och fult. Vad gör frisören? Klipper upp det givetvis. Jag säger då: Du får inte klippa upp det! - Jo men jag bara tar bort det slitna på topparna... 
    Jag säger: Jag vill inte att du gör så, jag sparar ut längderna och klipper du av det hela tiden blir håret aldrig längre.

Jag säger: Jag sparar ut luggen, så klipp inget på den.
    Frisören: Klipper givetvis av lugghelvetet så den hänger rakt i ögonen så jag blir galen.
    Jag: Du får inte flika till håret i topparna, jag vill ha det rakt av.
    Frisören: Flikar upp håret så det ser ut som en jävla risbuske!
    Jag vill inte ha uppklippt nacke och den där sabla "lite busigheten" som frisörer tydligen älskar.. Varenda gång kommer jag hem med uppklippt nacke och frisören står där och säger.. Ja, jag klippte såhär lite busigt. Alltså vad i helvete...

Samma sak med färgen.. Jag tar med bilder som inte alls är orimliga med tanke på min nuvarande färg. Absolut, så gör vi säger frisören, Men nej, det är tydligen omöjligt att få till det, för likförbannat blir det konstigt.
    En gång färgade frisören om håret 7(!) gånger och engagerade hela salongen för att få till håret. När jag gick därifrån hade jag blyertsgrått matt och totalt förstört hår..

Snälla ni frisörer och ni andra. VAD ska jag göra för att få frisören att lyssna? Jag har bytt frisör, gått länge hon ett par, bytt igen, hört mig för om en riktigt duktig. Tagit med bilder, visat, förklarat, avbrutit och sagt nej, det är inte såhär jag menar, gör såhär i stället. INGET funkar.

I vilket annat yrke kör man över sin kund så fullständigt som hos frisören? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-05 20:33
    Tipsa gärna om en lyhörd frisör i Göteborg som ska vara duktig på hårfärg.
    Jag är beredd att betala det det kostar bara hen är riktigt duktig och inte klipper mer än jag vill...

• Svar på tråden Vad f*n är det med frisörer!?
  • Cogito ergo sum
    Anonym (Zohan) skrev 2014-02-07 18:53:41 följande:

Jag behöver inte göra som du vill om jag anser att det inte kommer att bli ett resultat jag kan stå för.
    Det jag gör i den situationen är att rekommendera dig att gå någon annanstans.
    Bara för att du kommer till min salong och sätter dig i min stol så bestämmer du inte över mig.
    Sen så är det självklart bara extremfall det blir så.
    Jag lägger mig inte i ifall det är genomförbart, kunden inser vilken styling som krävs, hur dennes egna hårtyp är och hur förväntat resultat kommer att bli.
    Det är så klart ditt hår men samtidigt mitt arbete.
    Men med det inte sagt att jag gör vad jag vill med ditt hår.
    Du är fri att lämna stolen.
    Ett extremt exempel:
    En kund med färgat svart hår ville bli blond, på en sittning. Det var minsan min skyldighet som frisör.
    Borde jag ha blekt henne så att håret blev en risbuske och skulle brytas av successivt med ryktet om att ha förstört hennes hår?
    Nej tack.
    Vi är inga magiker och inget tjänstefolk.
    Anställ i så fall en alldeles egen frisör och bestäm över henne.
    Då säger man det rakt ut, gör man inte det innan och sätter saxen/ färgen i håret..ja då är man en dålig frisör.
  • Cogito ergo sum
    Anonym (Zohan) skrev 2014-02-07 20:36:55 följande:

Såklart inte.
    En kund satte sig i min stol. Hon hade väldigt långt och slitet hår. Dom sista 15-20 centimetrarna av håret bestod enbart av några få tesar. Håret gick ner som ett V och det skiljde runt 30 cm mellan det längsta bak och vid sidorna.
    Vi pratade lite om vad hon ville göra med håret och hon ville enbart klippa 2 cm på det längsta. (Vilken skulle innebära 1 klipp med saxen!) jag tog fram spegeln och visade hur läget var och hur lite jag i så fall skulle klippa. Hon sa ok. Så jag tvättade håret och klippte bokstavligt talat ett klipp på det längsta och frågade än en gång ifall hon inte ville att jag skulle ta på resten när hon ändå var där? Nej blev svaret. Så jag sa ok och fönade håret torrt.
    Vad säger kunden när jag är klar?
    "Men det är fortfarande slitet!"
    Va?!
    Vissa GÅR inte att få nöjda.
    Di har gjort helt rätt, hon hade nog inte alla hästar i stallet. Vad tror folk?
  • Cogito ergo sum

Jag har en underbar frisör..efter många om och men. Men vi har en dialog. OM jag vill färga och hon säger ditt hår är inte i kondition för det, ja då väntar jag. Vi kan diskutera olika frisyrer utan problem..hon rek mig en brazillian blowout. Det bästa jag har gjort. Jag litar på henne till 100%. Som sagt..noblesse i gbg.  

• Capt Janeway

Det som fascinerar mig lite är att de flesta frisörer verkar tro att de, och enbart de, kan se hur slitet ett hår är.

Err... jag har ögon själv. Jag ser om mitt hår är slitet eller ej. Jag ser att mitt hår kanske behöver klippas 5 cm (och inte 15 cm som frisören direkt drar till med). Under den tiden jag fortfarande gick till frisörer var det omöjligt att få det långa hår jag ville ha eftersom de ALLTID klippte mer än jag önskade. (Det är rätt intressant att 1 fysisk cm är ungefär 3-4 gånger så mycket i frisörvärlden).

En annan sak... på den tiden hade jag lugg och kanske hår till strax nedanför axlarna, MEN jag hade även ett par flikar vid sidan om luggen som jag ville skulle växa ut. (Ett annat frisörmisstag, frisören hade klippt min lugg jättebred vid ett besök, långt ut på sidorna = mullet-varning).

Men nej minsann, enligt min frisör så är det så att vissa (uppenbarligen jag) inte kan växa ut "sidohåret" utan det är bäst att klippa det så det ser friskt ut i alla fall. Men klipper man så mycket som hon gjorde vid varje besök så kan det inte bli längre.

Så fort jag började klippa mig själv så växte sidohåret ut utan problem och är nu jämnlångt med resten av mitt hår och inte det minsta slitet. Konstigt det.

• Anonym (Långt & vackert)

Frisörer föredrar att man har lite kortare hår och gärna i en stylad frisyr för det innebär fler besök hos frisören = mer pengar.

Försök inte inbilla mig att ni klipper av rent intresse utan vi vet alla att det är ert levebröd. (Vilket är fullt förståeligt).

Men självklart så är kunder som vill ha jämnlångt hår som bara trimmas någon eller ett par gånger per år inte direkt intressanta. Ni kan ju inte tjäna pengar på dem. Tungan ute

• picknickfilt
    Anonym (Långt & vackert) skrev 2014-02-08 08:22:04 följande:
    Frisörer föredrar att man har lite kortare hår och gärna i en stylad frisyr för det innebär fler besök hos frisören = mer pengar.

Försök inte inbilla mig att ni klipper av rent intresse utan vi vet alla att det är ert levebröd. (Vilket är fullt förståeligt).

Men självklart så är kunder som vill ha jämnlångt hår som bara trimmas någon eller ett par gånger per år inte direkt intressanta. Ni kan ju inte tjäna pengar på dem. Tungan ute
    De kanske inte är så återkommande men de kräver ju inte mer än några få klipp och betalar lika mycket som någon som får en avancerad frisyr som tar upp stolen under längre tid.
  • Cogito ergo sum
    Capt Janeway skrev 2014-02-08 08:17:52 följande:
    Det som fascinerar mig lite är att de flesta frisörer verkar tro att de, och enbart de, kan se hur slitet ett hår är.

Err... jag har ögon själv. Jag ser om mitt hår är slitet eller ej. Jag ser att mitt hår kanske behöver klippas 5 cm (och inte 15 cm som frisören direkt drar till med). Under den tiden jag fortfarande gick till frisörer var det omöjligt att få det långa hår jag ville ha eftersom de ALLTID klippte mer än jag önskade. (Det är rätt intressant att 1 fysisk cm är ungefär 3-4 gånger så mycket i frisörvärlden).

En annan sak... på den tiden hade jag lugg och kanske hår till strax nedanför axlarna, MEN jag hade även ett par flikar vid sidan om luggen som jag ville skulle växa ut. (Ett annat frisörmisstag, frisören hade klippt min lugg jättebred vid ett besök, långt ut på sidorna = mullet-varning).

Men nej minsann, enligt min frisör så är det så att vissa (uppenbarligen jag) inte kan växa ut "sidohåret" utan det är bäst att klippa det så det ser friskt ut i alla fall. Men klipper man så mycket som hon gjorde vid varje besök så kan det inte bli längre.

Så fort jag började klippa mig själv så växte sidohåret ut utan problem och är nu jämnlångt med resten av mitt hår och inte det minsta slitet. Konstigt det.
    Hur gör ni som klipper själv? Mitt hår lockar sig olika mycket på olika sidor.
    Har nu visserligen en blowout men jag  kan inte se hur det skulle bli bra.
    Min lugg som jag hade innan kan jag klippa själv men resten?
    Jag har mitt på utväxt och det är  aldrig tillräckligt friskt för att komma nedför axlarna känns det som.
  • Capt Janeway
    Cogito ergo sum skrev 2014-02-08 08:50:46 följande:
    Hur gör ni som klipper själv? Mitt hår lockar sig olika mycket på olika sidor.
    Fast det problemet med ditt hår får ju även frisören?

Klipp det medan det är är torrt (utan blowout).
  • Cogito ergo sum
    Capt Janeway skrev 2014-02-08 09:09:30 följande:
    Fast det problemet med ditt hår får ju även frisören?

Klipp det medan det är är torrt (utan blowout).
    Ja..min frisör känner mig väl och har liknande hår. Men innan jag hittade henne var det en mardröm.
     Hon klipper inte om jag inte har blowout utan använder ett skärblad för mjukare lockar.
    Tänker du då att man tar varje lock för sig och klipper? Jag får testa..blir det knas så så hon fixa det "S"
  • Catti41
    Anonym (Zohan) skrev 2014-02-07 22:28:02 följande:
    Jag måste bara fråga, när du sitter i stolen och blir klippt och säger upprepade gånger till frisören "klipp det kortare" ignorerar hon dig bara? Får du någon reaktion alls?

Låter ju helt sinnessjukt.

Det kan gå till så att jag säger "du kan ta typ en decimeter", såhär säger frisören då och måttar 1,5 cm. Nä mera säger jag och visar. "jag börjar såhär så länge" säger frisören och klipper kanske två centimeter runt om. När hen är färdig så säger jag "nä du måste klippa av mer" och då kanske frisören klipper runt om två centimeter till. En gång orkade jag fortsätta så att frisören klippte igenom hela håret fyra gånger, sammanlagt kanske 6 centimeter trots att jag visade det dubbla. Sen klippte hen inte mera för hen hade en kund efteråt.... Själva klippningen var ju inte dålig, bara inte tillräcklig.

En kompis till mig har samma problem. En gång tog hon frisörens sax och helt sonika klippte av en hårtest till den längd hon ville ha.
  • Anonym (Zohan)
    Anonym (Långt & vackert) skrev 2014-02-08 08:22:04 följande:

Men självklart så är kunder som vill ha jämnlångt hår som bara trimmas någon eller ett par gånger per år inte direkt intressanta. Ni kan ju inte tjäna pengar på dem. 

Jag tror inte att det finns många som blev frisör i syfte att tjäna pengar. Det är oftast ett stort intresse vi har. Vissa kunde kommer var tredje vecka, vissa var 6:e, andra varannan månad och någon på våren och en annan vart annat år.

Alla är intressanta och det är det som ger vårt yrke den variation som jag älskar.
  • Anonym (Zohan)
    Catti41 skrev 2014-02-08 09:14:41 följande:
    Det kan gå till så att jag säger "du kan ta typ en decimeter", såhär säger frisören då och måttar 1,5 cm. Nä mera säger jag och visar. "jag börjar såhär så länge" säger frisören och klipper kanske två centimeter runt om. När hen är färdig så säger jag "nä du måste klippa av mer" och då kanske frisören klipper runt om två centimeter till. En gång orkade jag fortsätta så att frisören klippte igenom hela håret fyra gånger, sammanlagt kanske 6 centimeter trots att jag visade det dubbla. Sen klippte hen inte mera för hen hade en kund efteråt.... Själva klippningen var ju inte dålig, bara inte tillräcklig.

En kompis till mig har samma problem. En gång tog hon frisörens sax och helt sonika klippte av en hårtest till den längd hon ville ha.

Ok, det låter väldigt irriterande men är det något som återkommer vart du än går?
  • Catti41
    Anonym (Zohan) skrev 2014-02-08 09:36:34 följande:
    Ok, det låter väldigt irriterande men är det något som återkommer vart du än går?

Nu har jag en bra frisör sedan några år tillbaka men jag har varit med om detta flera gånger vid olika tillfällen under hela mitt liv när jag haft långt (längre än axellångt). Om jag har kortare hår däremot då brukar de fatta för då finns det ju ofta en frisyr att återgå till. Senast var för ett par år sedan, men det var likadant för 20 år sedan när jag hade superlångt hår, till midjan. Och jag har verkligen gått till alla sorters salonger, billiga svarta och dyra cityfrisörer.

Nu går jag till Björn Axen, betalar massor varje gång men får också det jag vill ha.
  • Ofrivilliga brunetten

Jag har blivit brunett vid två olika tillfällen fast jag bett om lite mörkare blont hår. Det var med samma frisör, jag borde kanske ha gått vidare till någon annan. Men man vill ju inte såra sin frisör, haha, ja ni hör ju vad dumt.  Första gången var jag ändå nöjd trots att jag blev ofrivilligt brunett men andra gången gick jag därifrån med tårar i ögonen. Ringde dit senare på kvällen och hon sa att jag kunde komma in dagen efter för avfärgning och fix. Då blev det bra. Det jag har lärt mig efter det är att säga till om man blir missnöjd. Även om de klippt för kort så kan de ju korrigera det så att det ser snyggt ut under tiden man har det på utväxt. 

Av en annan frisör fick jag höra att jag hade ett väldigt svårklippt hår "för du har ju så spikrakt hår att man ser ju minsta lilla felklipp". Det ingav inget större förtroende och letade en ny frisör efter det.

Jag har också lärt mig några saker när det gäller frisyrer. Kommer man in med en bild måste man inse att det bara är en vägledning, att man inte kommer att se likadan ut som kändisen på bilden i alla fall. Jag var ju inte alls lika snygg i lugg som Heidi Klum liksom, även fast frisyren är ganska lik. Och sen, mitt go to tips. Färga och klipp aldrig håret vid samma tillfälle! De gånger jag varit som mest missnöjd är just när jag gjort båda två. Längden blev för kort, eller luggen blev inte bra och färgen blev inte riktigt så snygg som jag föreställt mig - katastrof med flera förändringar på samma gång! Man behöver tid att vänja sig vid det nya. 

• 2246

Hej!
    Låter väldigt konstigt att ingen lyckats få till det du verkligen vill, antingen så är ju frisörerna helt knäppa eller så är det du önskar helt orimligt att få till på just dig. Du kan inte bara ta med en bild och säga att du vill ha samma hår/färg/kvalité/styling som på bilden. Alla människor är individer och alla har olika utgångsläge i färg, kvalité och typ av hår. Sen kan man inte tro att om man får en färg som ser ut som den på bilden att man skall se ut som personen också. Sen att frisören säger att du inte skulle passa i det ena eller det andra, det är ett bra tips eftersom de brukar ha ett öga för sådant. 
    Lycka till med att hitta någon. 
    Jag själv brukar gå till tjejerna på Klippoteket ute på Lindholmen som alltid brukar hitta på någonting bra med mitt hår

• HannaS86
    2246 skrev 2015-01-27 15:55:01 följande:

Hej!
    Låter väldigt konstigt att ingen lyckats få till det du verkligen vill, antingen så är ju frisörerna helt knäppa eller så är det du önskar helt orimligt att få till på just dig. Du kan inte bara ta med en bild och säga att du vill ha samma hår/färg/kvalité/styling som på bilden. Alla människor är individer och alla har olika utgångsläge i färg, kvalité och typ av hår. Sen kan man inte tro att om man får en färg som ser ut som den på bilden att man skall se ut som personen också. Sen att frisören säger att du inte skulle passa i det ena eller det andra, det är ett bra tips eftersom de brukar ha ett öga för sådant. 
    Lycka till med att hitta någon. 
    Jag själv brukar gå till tjejerna på Klippoteket ute på Lindholmen som alltid brukar hitta på någonting bra med mitt hår

Lite sent att svara 11 månader senare ;)
  • Primmeling

Gå till en riktigt billig frisör och säg. Klipp ep lite som möjligt. Inte uppklippt. Och gå inte så ofta. Vänta sex månader. Färga hemma själv och säg att frisören inte ska stajla alls efteråt pga att du vill göra det själv. Du ber om krångligheter när du går till en dyr frisör som vill visa sina tekniska talanger...

Svar på tråden Vad f*n är det med frisörer!?