Hur länge ska man ge ersättning efter smakportioner?
Hej,
undrar om nån här kan ge oss lite råd ang detta, eftersom vi inte fick nåt bra svar av tanten på rådgivningen.
Vi har gett vår dotter 5 månader smakportioner nu i en månad och fick igår rådet att introducera ett till mål "riktig" mat om dagen + gröt på kvällen. Men nu undrar jag hur länge man ska hålla på och ge ersättning efter smakportionerna? Hon äter kanske en halv liten burk grönsakspuréer (morot, potatis, batat osv) och på det har vi gett lite ersättning. Problemet är det att vår dotter äter så länge det finns mat, så skulle jag tillreda 3 potatisar så skulle hon garanterat äta upp allt för att en halv minut senare spy upp det mesta. Så det är hemskt svårt att veta när hon är mätt.
Nu har vi tänkt ge gröt till kvällen eftersom hon har börjat vakna en extra gång om natten (vi matar henne inte då, utan söver henne igen), men kan vi allt eftersom öka grötmängden och minska ersättning/välling tills hon bara äter gröt till natten?
Jag tycker det här med fast föda är hemskt komplicerat, spec då hon aldrig slutar äta då hon är mätt.