Hur fasen ska vara rättvis mellan *mina barn* och *hans ungar''?
Ok, jag är säkert elaka styvmodern och en sur-fitta! MEN - behöver hjälp!
Hur gör ni som är två familjer som slås ihop? Jag har nyss flyttat ihop med min kille och vi tjafsar om detta!
Jag har tre äldre barn och han två lite yngre. Mina barn tjänar alla pengar. De är 18, 19 och 21 år. Alla bor hemma. De två äldsta går inte i skolan. Alla har alltså en mer eller mindre stor lön och de är driftiga och flitiga.
Min sambo tycker att alla som har inkomst ska betala hemma och att dessa pengar ska gå till vårt gemensamma konto. 10-20 % av deras bruttolön.
Hans barn är lite yngre, 14 och 16. Ingen jobbar extra, men båda dessa killar har dyra hobbies som golf och hockey. Dom skulle aldrig ändå hinna jobba, då de tränar jämt. Sedan vill båda dessa killar plugga vidare direkt efter gymnasiet. Alltså inte ha någon inkomst på många många år.
Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Jag tycker nog det suger lite, men visst är det bra att barn ska lära sig betala hemma.
1. Ekonomiskt klarar vi oss bra, jag och min sambo
2 Alla 5 barn bor alltid hos oss.
2. Ska hans barn ha en bättre standard än mina barn hade som yngre tonåringar, då jag var ensamstående mamma och slet som ett djur?
3. Ska hans barn åka räkmacka, få fin utbildning utan studielån, inte behöva betala hemma för dom inte har inkomst, och sedan tjäna juristlöner?
4. Säg att mina barn vill jobba dubbelt och spara pengar...då ska de fortfarande betala 10-20 % av sin lön tycker han....... Ehh vilken hyra är det som stiger 100 % för att man väljer att jobba mer?
5. Tänk om vi skiljer oss om 2 år, då har mina barns pengar gjort så han kan sätta undan mer pengar till sitt....
Hade jag levt ihop med barnens pappa är det ju inget snack om saken....
Min idé är att vi ber alla barn betala samma summa så fort de slutat gymnasiet eller tills de är 18 år. Så länge har vi försörjningsplikt. Men att dessa pengar går in på MITT konto för mina barn och hans barn sätter sedan in på HANS konto.
Jag vill görna kunna ge tillbaka mina barn dessa pengar sedan, som en insats till en bostadsrätt. Jag vill inte ha dom hemmaboendes hela livet och i Sthlm är det INTE lätt att få bostad.
Nu tjafsar vi som fan om detta! Tips? Hur gör ni?