• Anonym (maria)

Hur fasen ska vara rättvis mellan *mina barn* och *hans ungar''?

Ok, jag är säkert elaka styvmodern och en sur-fitta! MEN - behöver hjälp! 
    Hur gör ni som är två familjer som slås ihop? Jag har nyss flyttat ihop med min kille och vi tjafsar om detta! 

Jag har tre äldre barn och han två lite yngre. Mina barn tjänar alla pengar. De är 18, 19 och 21 år. Alla bor hemma. De två äldsta går inte i skolan.  Alla har alltså en mer eller mindre stor  lön och de är driftiga och flitiga.
    Min sambo tycker att alla som har inkomst ska betala hemma och att dessa pengar ska gå till vårt gemensamma konto. 10-20 % av deras bruttolön.  

Hans barn är lite yngre, 14 och 16. Ingen jobbar extra, men båda dessa killar har dyra hobbies som golf och hockey. Dom skulle aldrig ändå hinna jobba, då de tränar jämt. Sedan vill båda dessa killar plugga vidare direkt efter gymnasiet. Alltså inte ha någon inkomst på många många år. 

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Jag tycker nog det suger lite, men visst är det bra att barn ska lära sig betala hemma. 

1. Ekonomiskt klarar vi oss bra, jag och min sambo
    2 Alla 5 barn bor alltid hos oss.
    2. Ska hans barn ha en bättre standard än mina barn hade som yngre tonåringar, då jag var ensamstående mamma och slet som ett djur?
    3. Ska hans barn åka räkmacka, få fin utbildning utan studielån, inte behöva betala hemma för dom inte har inkomst,  och sedan tjäna juristlöner? 
    4. Säg att mina barn vill jobba dubbelt och spara pengar...då ska de fortfarande betala 10-20 % av sin lön tycker han....... Ehh  vilken hyra är det som stiger 100 % för att man väljer att jobba mer? 
    5. Tänk om vi skiljer oss om 2 år, då har mina barns pengar gjort så han kan sätta undan mer pengar till sitt....

Hade jag levt ihop med barnens pappa är det ju inget snack om saken.... 

Min idé är att vi ber alla barn betala samma summa så fort de slutat gymnasiet eller tills de är 18 år. Så länge har vi försörjningsplikt.  Men att dessa pengar går in på MITT konto för mina barn och hans barn sätter sedan in på HANS konto. 

Jag vill görna kunna ge tillbaka mina barn dessa pengar sedan, som en insats till en bostadsrätt. Jag vill inte ha dom hemmaboendes hela livet och i Sthlm är det INTE lätt att få bostad. 

Nu tjafsar vi som fan om detta! Tips? Hur gör ni? 

• Svar på tråden Hur fasen ska vara rättvis mellan *mina barn* och *hans ungar''?
  • Lillusen
    Lillusen skrev 2014-02-09 22:36:35 följande:
    Jag fattar inte hur mannen kan bli den som har fel i den här frågan. TS tog betalt av sina barn när hon var själv, men vill inte göra det nu för att hon har det bra ställt. Om jag skulle varit TS man så hade jag starkt frågat mig om hon flyttade ihop med honom för pengarnas skull. Jag skulle också bli skitförbannad om jag blötsligt blev med vuxna barn hemma som inte skulle betala för sig själva trots att de har inkomst.

Och du skriver om bostadsmarknaden i Sthlm TS. Jag bor också i Sthlm, och är man ung och driftig som du skriver att din äldsta är så drar h*n in minst 14 000 i månaden. Om h*n började jobba efter gymnasiet så borde h*n hunnit lägga undan minst 10000/månad*24 månader. Det blir 240000 och räcker gott och väl till handpenningen på en lägenhet. Varför valde ditt barn inte att köpa en lägenhet när ni ändå flyttade ihop?
  • Lillusen

Som jag skrev tidigare så betalar min dotter in 3000 kr i månaden, jag skulle aldrig komma på tanken att de pengarna bara ska gå till mig. När man är vuxen och har en inkomst så ska man stå för mat, hygien och en liten hyra kan jag tycka. Att din man har två barn som inte är så gamla och du har ett kan jag inte se att det spelar någon roll alls, för dom är ju inte vuxna.

• Fanny b
    Anonym (maria) skrev 2014-02-08 00:10:12 följande:
    Nu är han jättearg när jag säger att jag vill att det sonen betalar hemma ska gå till ett typ lägenhetskonto, till mig, sedan tillbaka till barnet. 
    Han tycker att arbetande barn ska betala hemma! Och bidra till all den mat vi köper etc. 
    Att min äldste son äter så himla mycket (han tränar mycket och är 195 lång...) 

suck 
    Om du inte redan gjort det kan du föreslå att samma sak gäller när hans barn blir myndiga och börjar arbeta, om de bor hemma då får de betala en viss summa, som går till honom. Han får då välja om han behåller denna summa eller på sikt låter barnen få tillbaka dem. Har han sagt något om vad han kommer begära av hans barn när de blir myndiga?
  • Anonym (.)

Som jag har förstått det så har ni delad ekonomi och då behöver det inte bli så svårt. Han och hans barn betalar hälften och du och dina barn betalar hälften. Om han betalar deras halva själv så är det upp till honom och du betalar eran halva. Dina barn betalar en fast summa till dig och du väljer själv om deras pengar går in i hushållets konto eller ett sparkonto. Har han någon bra förklaring på varför han tycker att barnens betalningar ska vara procentuellt, det var nämligen något av det dummaste jag har hört?!

• Fanny b
    Lillusen skrev 2014-02-09 22:49:33 följande:
    Som jag skrev tidigare så betalar min dotter in 3000 kr i månaden, jag skulle aldrig komma på tanken att de pengarna bara ska gå till mig. När man är vuxen och har en inkomst så ska man stå för mat, hygien och en liten hyra kan jag tycka. Att din man har två barn som inte är så gamla och du har ett kan jag inte se att det spelar någon roll alls, för dom är ju inte vuxna.
    Problemet som jag ser det i  detta fall att detta är en sk bonusfamilj, om ts och sambon haft alla barn gemensamt hade det varit lätt att göra som du skriver ovan, nämligen att alla myndiga barn som bor hemma och arbetar betalar en viss summa i hyra. I ts läge skulle jag tänka på följande sätt: Mina vuxna barn arbetar och ska betala för sig, men vad händer om sambons barn inte får arbete direkt efter de blivit myndiga, om de själva väljer att inte vara aktiv med jobbsökandet eller börjar studera på högskola och sambon anser att de ska få bo gratis om de studerar. Vilket gör att om sambons inte får/söker arbete så få de  bo gratis medans ts driftiga barn måste betala hyra. Och om ts bonusbarn vill studera på högskola, och enligt pappan ska få bo gratis blir det också orättvist ur ts barn synvinkel.

Därför tror jag på att systemet där hushållets kostnader delad upp på de antal personer som bor där, och ts och hennes sambo betalar för sina barns poster, om t ex alla barn bor hemma, så betalar ts för 4/7, sina barns poster och sin egen och sambon för 3/3, sin del och sina barns delar. Ts avgör sedan om hennes barn ska betala något till henne, och hon väljer om denna andel ska komma till hushållet eller inte, Sedan när ts sambos barn blivit myndiga och ts barn troligen flyttat hemifrån så betalar ts 1/4 och sambon 3/4. Om sedan ts bonusbarn studerar och bor hemma behöver inte ts ha några åsikter om de ska betala eller inte, för sambon betalar för deras poster. Han får sedan avgöra om hans barn ska betala till honom eller inte.
  • Lillusen
    Fanny b skrev 2014-02-09 23:47:59 följande:
    Problemet som jag ser det i  detta fall att detta är en sk bonusfamilj, om ts och sambon haft alla barn gemensamt hade det varit lätt att göra som du skriver ovan, nämligen att alla myndiga barn som bor hemma och arbetar betalar en viss summa i hyra. I ts läge skulle jag tänka på följande sätt: Mina vuxna barn arbetar och ska betala för sig, men vad händer om sambons barn inte får arbete direkt efter de blivit myndiga, om de själva väljer att inte vara aktiv med jobbsökandet eller börjar studera på högskola och sambon anser att de ska få bo gratis om de studerar. Vilket gör att om sambons inte får/söker arbete så få de  bo gratis medans ts driftiga barn måste betala hyra. Och om ts bonusbarn vill studera på högskola, och enligt pappan ska få bo gratis blir det också orättvist ur ts barn synvinkel. Därför tror jag på att systemet där hushållets kostnader delad upp på de antal personer som bor där, och ts och hennes sambo betalar för sina barns poster, om t ex alla barn bor hemma, så betalar ts för 4/7, sina barns poster och sin egen och sambon för 3/3, sin del och sina barns delar. Ts avgör sedan om hennes barn ska betala något till henne, och hon väljer om denna andel ska komma till hushållet eller inte, Sedan när ts sambos barn blivit myndiga och ts barn troligen flyttat hemifrån så betalar ts 1/4 och sambon 3/4. Om sedan ts bonusbarn studerar och bor hemma behöver inte ts ha några åsikter om de ska betala eller inte, för sambon betalar för deras poster. Han får sedan avgöra om hans barn ska betala till honom eller inte.

Fast vi är också en bonusfamilj, och jag skulle aldrig tveka på att min dotters ka betala till hushållet, sen är det skitsamma om min sida (om jag nu skulle tänka i de termerna) betalar ända upp till 4 delar av hushållskostnaderna och min man 1 del.
  • Lillusen
    Problemet som jag ser det i  detta fall att detta är en sk bonusfamilj, om ts och sambon haft alla barn gemensamt hade det varit lätt att göra som du skriver ovan, nämligen att alla myndiga barn som bor hemma och arbetar betalar en viss summa i hyra. I ts läge skulle jag tänka på följande sätt: Mina vuxna barn arbetar och ska betala för sig, men vad händer om sambons barn inte får arbete direkt efter de blivit myndiga, om de själva väljer att inte vara aktiv med jobbsökandet eller börjar studera på högskola och sambon anser att de ska få bo gratis om de studerar. Vilket gör att om sambons inte får/söker arbete så få de  bo gratis medans ts driftiga barn måste betala hyra. Och om ts bonusbarn vill studera på högskola, och enligt pappan ska få bo gratis blir det också orättvist ur ts barn synvinkel. Därför tror jag på att systemet där hushållets kostnader delad upp på de antal personer som bor där, och ts och hennes sambo betalar för sina barns poster, om t ex alla barn bor hemma, så betalar ts för 4/7, sina barns poster och sin egen och sambon för 3/3, sin del och sina barns delar. Ts avgör sedan om hennes barn ska betala något till henne, och hon väljer om denna andel ska komma till hushållet eller inte, Sedan när ts sambos barn blivit myndiga och ts barn troligen flyttat hemifrån så betalar ts 1/4 och sambon 3/4. Om sedan ts bonusbarn studerar och bor hemma behöver inte ts ha några åsikter om de ska betala eller inte, för sambon betalar för deras poster. Han får sedan avgöra om hans barn ska betala till honom eller inte.

Livet kan inte bli helt rättvist huvudsaken är att alla får samma förutsättningar. Studerar du bor hemma så får du mat och hyra gratis- gäller självklart alla barn. Är man arbetslös så kan man t.ex. säga att 6 månader, sen ska man studera, jobba eller gå på soc och i de två sista fallen betala hemma. Om TS barn väljer att resa upp sina pengar i stället för att spara till en bostad ska väll i så fall inte belasta TS man och den i högsta grad vuxna personen borde söka bostad så fort den kommer tillbaka från sin resa.....driftig är inte vad jag kallar en sån person.
  • Fanny b
    Lillusen skrev 2014-02-10 00:06:03 följande:

Livet kan inte bli helt rättvist huvudsaken är att alla får samma förutsättningar. Studerar du bor hemma så får du mat och hyra gratis- gäller självklart alla barn. Är man arbetslös så kan man t.ex. säga att 6 månader, sen ska man studera, jobba eller gå på soc och i de två sista fallen betala hemma. Om TS barn väljer att resa upp sina pengar i stället för att spara till en bostad ska väll i så fall inte belasta TS man och den i högsta grad vuxna personen borde söka bostad så fort den kommer tillbaka från sin resa.....driftig är inte vad jag kallar en sån person.
    Problemet som jag ser det i en bonusfamilj med detta är att även om bonusföräldern tycker att arbetslösa myndiga barn ska betala efter 6 månader, genom soc eller arbete, så kan den biologiska föräldern inte stå fast vid det om barnet inte fått arbete. Som bonusförälder kanske man inte heller vill försörja vuxna bonusbarn som studerar i många år, utan vill att de ska ta studielån/arbeta för att kunna betala hemma. Men bioföräldern kan ha olika åsikter om detta.

Därför tror jag på ett system där man delar upp hushållsavgifterna på de antal personer som bor där och att respektive föräldrar betalar för sin och sina barns poster. Föräldrarna bestämmer sedan om myndiga barn ska betala för sina delar och deras delar går till föräldrarna.
  • ulfina
    Lillusen skrev 2014-02-09 22:40:47 följande:

Och du skriver om bostadsmarknaden i Sthlm TS. Jag bor också i Sthlm, och är man ung och driftig som du skriver att din äldsta är så drar h*n in minst 14 000 i månaden. Om h*n började jobba efter gymnasiet så borde h*n hunnit lägga undan minst 10000/månad*24 månader. Det blir 240000 och räcker gott och väl till handpenningen på en lägenhet. Varför valde ditt barn inte att köpa en lägenhet när ni ändå flyttade ihop?
  • Anonym (maria)
    Lillusen skrev 2014-02-09 22:40:47 följande:

Handpenningen på en etta i stockholm är 15-20 %, dvs ca 150.000
  • castillo

Dina vuxna barn som arbrtar borde betala för sig en fast summa, sedan om du inte vill att de ska betala så får du lägga ut för dom. Din sambo kan du inte kräva ska brtala för en annan vuxen , sedan när hans barn blir vuxna så får han betala sina barn om han inte vill att de ska betala. Senatt livet är oretvist för att hans bern får en tryggare ekonomksk uppväxt. Ja du livet är oretvist, mina föräldrarvar fattiga när jag va runt 1-11års ålderndå de var unga förälder. Medans de har haft jätte god ekonomi när mina syskon växte upp som är mycket yngre enmig. Och inte gråter jag för det.livet förändrasoch förutsättningarna med

Anonym (maria) skrev 2014-02-05 21:15:55 följande:
    Ok, jag är säkert elaka styvmodern och en sur-fitta! MEN - behöver hjälp!  Hur gör ni som är två familjer som slås ihop? Jag har nyss flyttat ihop med min kille och vi tjafsar om detta!  Jag har tre äldre barn och han två lite yngre. Mina barn tjänar alla pengar. De är 18, 19 och 21 år. Alla bor hemma. De två äldsta går inte i skolan.  Alla har alltså en mer eller mindre stor  lön och de är driftiga och flitiga. Min sambo tycker att alla som har inkomst ska betala hemma och att dessa pengar ska gå till vårt gemensamma konto. 10-20 % av deras bruttolön.   Hans barn är lite yngre, 14 och 16. Ingen jobbar extra, men båda dessa killar har dyra hobbies som golf och hockey. Dom skulle aldrig ändå hinna jobba, då de tränar jämt. Sedan vill båda dessa killar plugga vidare direkt efter gymnasiet. Alltså inte ha någon inkomst på många många år.  Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Jag tycker nog det suger lite, men visst är det bra att barn ska lära sig betala hemma.  1. Ekonomiskt klarar vi oss bra, jag och min sambo 2 Alla 5 barn bor alltid hos oss. 2. Ska hans barn ha en bättre standard än mina barn hade som yngre tonåringar, då jag var ensamstående mamma och slet som ett djur? 3. Ska hans barn åka räkmacka, få fin utbildning utan studielån, inte behöva betala hemma för dom inte har inkomst,  och sedan tjäna juristlöner?  4. Säg att mina barn vill jobba dubbelt och spara pengar...då ska de fortfarande betala 10-20 % av sin lön tycker han....... Ehh  vilken hyra är det som stiger 100 % för att man väljer att jobba mer?  5. Tänk om vi skiljer oss om 2 år, då har mina barns pengar gjort så han kan sätta undan mer pengar till sitt.... Hade jag levt ihop med barnens pappa är det ju inget snack om saken....  Min idé är att vi ber alla barn betala samma summa så fort de slutat gymnasiet eller tills de är 18 år. Så länge har vi försörjningsplikt.  Men att dessa pengar går in på MITT konto för mina barn och hans barn sätter sedan in på HANS konto.  Jag vill görna kunna ge tillbaka mina barn dessa pengar sedan, som en insats till en bostadsrätt. Jag vill inte ha dom hemmaboendes hela livet och i Sthlm är det INTE lätt att få bostad.  Nu tjafsar vi som fan om detta! Tips? Hur gör ni? 

• Anonym (maria)
    Anonym (---) skrev 2014-02-08 14:24:09 följande:
    Tredje förslaget :D

1. Du och din sambo betalar 50% av boendet, lån, amortering, sopavgift, skatter, bolagshyra eller vad ni nu sen har för avgifter. Även sparande kan räknas in här.
    Här blandas inte barnen in alls utan boendet är er kostnad endast, eftersom den kommer att finnas kvar och vara samma oavsett hur många som bor där.

2. Du och din sambo betalar all förbrukning enligt familjestorlek. Vatten, el, mat, hygien och sådant. Här kan ditt arbetande barn antingen betala sin del till dig eller till ett gemensamt konto för husfridens skull. Du väljer sedan att sparar du pengarna eller inte.
    Poängen här är att så länge dina barn bor hemma betalar ni ganska lika, men om några år kanske de inte bor kvar och då betalar du mindre och din sambo mer. Du är ansvarig för din familjs förbrukning och sambon för sin. Så när endast hans barn bor kvar betalar du bara 1/4 t.ex.

3. Övrigt betalas av egen förälder eller en själv.
    Detta var ett mycket bra förslag!! Tack! 
  • Anonym (maria)
    Problemet som jag ser det i  detta fall att detta är en sk bonusfamilj, om ts och sambon haft alla barn gemensamt hade det varit lätt att göra som du skriver ovan, nämligen att alla myndiga barn som bor hemma och arbetar betalar en viss summa i hyra. I ts läge skulle jag tänka på följande sätt: Mina vuxna barn arbetar och ska betala för sig, men vad händer om sambons barn inte får arbete direkt efter de blivit myndiga, om de själva väljer att inte vara aktiv med jobbsökandet eller börjar studera på högskola och sambon anser att de ska få bo gratis om de studerar. Vilket gör att om sambons inte får/söker arbete så få de  bo gratis medans ts driftiga barn måste betala hyra. Och om ts bonusbarn vill studera på högskola, och enligt pappan ska få bo gratis blir det också orättvist ur ts barn synvinkel.

Därför tror jag på att systemet där hushållets kostnader delad upp på de antal personer som bor där, och ts och hennes sambo betalar för sina barns poster, om t ex alla barn bor hemma, så betalar ts för 4/7, sina barns poster och sin egen och sambon för 3/3, sin del och sina barns delar. Ts avgör sedan om hennes barn ska betala något till henne, och hon väljer om denna andel ska komma till hushållet eller inte, Sedan när ts sambos barn blivit myndiga och ts barn troligen flyttat hemifrån så betalar ts 1/4 och sambon 3/4. Om sedan ts bonusbarn studerar och bor hemma behöver inte ts ha några åsikter om de ska betala eller inte, för sambon betalar för deras poster. Han får sedan avgöra om hans barn ska betala till honom eller inte.
    Soligv bra förslag! 
Svar på tråden Hur fasen ska vara rättvis mellan *mina barn* och *hans ungar''?