• Amanda84

Vad tycker du om namnet pojknamnet Olof?

Vi har funderat på namnet Olof åt vår son. Jag trodde dock att det var mycket vanligare bland barn än vad det faktiskt är. Tvärt om så verkar det inte alls vara särskilt vanligt.

Min fråga är därför: Vad tycker du om namnet Olof? Motivera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om namnet pojknamnet Olof?
  • DenNamnbitne

Det är ett helt fantastiskt vackert namn! Jag älskar det namnetSolig Formerna Olov och Olav är också fina men Olof är finast. Jag gillar Elof också. Jag har inte heller några som helst problem med smeknamnet Loffe. Dock brukar ju Olof bli Olle som också är väldigt vackert.

• Amanda84
    minerva123 skrev 2014-02-06 18:48:28 följande:
    Jättefint namn men blev osäker, ska det uttalas OloF eller OloV?
    Jag trodde först att det var dialektalt. Jag säger nämligen Olof medan min man förut sade Olov. Nu säger han som jag (medvetet eller ej vet jag inte?) Jag har dock fått förklarat för mig att namnet innan stavningsreformen år 1906 undantagslöst uttalades Olov men att det efter stavningsreformen blev vanligare med läsuttalet.
  • Lindsey Egot the only one
    minerva123 skrev 2014-02-06 18:48:28 följande:

Jättefint namn men blev osäker, ska det uttalas OloF eller OloV?

Skrivs det med F uttalas det med F

Skrivs det med V uttalas det med V
  • minerva123
    Amanda84 skrev 2014-02-06 19:50:45 följande:
    Jag trodde först att det var dialektalt. Jag säger nämligen Olof medan min man förut sade Olov. Nu säger han som jag (medvetet eller ej vet jag inte?) Jag har dock fått förklarat för mig att namnet innan stavningsreformen år 1906 undantagslöst uttalades Olov men att det efter stavningsreformen blev vanligare med läsuttalet.

Åh, tack för förklaringen! Då gick min osäkerhet tillbaka ända till 1906. OT: kul att se att någon annan också använder mitt favoritord "dock".
  • Amanda84
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-06 19:56:59 följande:
    Skrivs det med F uttalas det med F
    Skrivs det med V uttalas det med V
    Njae... egentligen inte om man skall se det rent språkligt korrekt. Lika lite som att man inte uttalar Hjalmar med H eller Gustaf med F. Jag uttalar dock namnet med F.
  • Minniemousemommy
    Amanda84 skrev 2014-02-06 06:33:42 följande:
    Vi har funderat på namnet Olof åt vår son. Jag trodde dock att det var mycket vanligare bland barn än vad det faktiskt är. Tvärt om så verkar det inte alls vara särskilt vanligt.

Min fråga är därför: Vad tycker du om namnet Olof? Motivera gärna!
    Jag tror det kommer bli populärare nu när den folkkära figuren "Olaf/Olof" från filmen Frost finns. Annars tycker jag det låter som ett äldre namn, men jag tror det kan vara på väg tillbaka :)
  • camus
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-06 08:18:21 följande:
    Kände en kille som hette Olof när jag var tonåring. Han var gudomlig snygg men passade inte i namnet då det är ett riktigt GUBBNAMN och jag associerar det med Palme och en riktig gråsosse. Så jag vet ej faktiskt. Det är dubbelt och kanske jag hade kunnat använda det som ett andranamn om det fanns i släkten men aldrig som tilltalsnamn. Men nu är ju namn som Olof poppis igen.
    Olof Palme var fan ingen gråsosse!
    Han var förmodligen den svenska politiker med mest själ och hjärta till dags dato. Jag ryser fortfarande när jag hör eller läser hans tal. Helt magiskt.
  • camus

Vi har en liten pojke som heter Olof och det är ett fantastiskt fint namn. Femtiotalssnyggt för någon med rak rygg och massor av framtidstro. Klassisk svenskt när det är som allra bäst. När vi sätter på honom en vit liten skjorta och ett par flannelbyxor spricker vi nästan av stolthet.

• hjärnladyn

Älskar det namnet! Stod överst på vår lista av pojknamn nu när vi väntade vår trea. Men vi fick en flicka.

• sextiotalist
    camus skrev 2014-02-06 20:47:20 följande:
    Olof Palme var fan ingen gråsosse!
    Han var förmodligen den svenska politiker med mest själ och hjärta till dags dato. Jag ryser fortfarande när jag hör eller läser hans tal. Helt magiskt.
    OT, han var skärpt, superintelligent, supertrevlig (bekanta till mina föräldrar kände honom privat) när han var i rätt sällskap, men arrogant och rätt otrevlig mot dem han inte gillade
    Så mycket mer själ och hjärta än den tidens politiker hade han nog inte. Men han hade talets gåva
  • sextiotalist

Ett fint, i mina ögon, tidlöst namn. Jag har mött flera Olof i olika åldrar.

• Minniemousemommy
    hjärnladyn skrev 2014-02-07 02:46:16 följande:
    Älskar det namnet! Stod överst på vår lista av pojknamn nu när vi väntade vår trea. Men vi fick en flicka.
    Får man fråga vad er flicka heter? :)
  • LillGris

Min lilla gosse heter Olof i mellannamn så jag säger helt opartiskt tumme upp på det :)

Svar på tråden Vad tycker du om namnet pojknamnet Olof?