• bisexx

Hyr hus, kronofogen ute efter ägaren!

Idag möttes jag av en delgivningsman som sökte ägaren till huset vi hyr. Nu börjar jag bli orolig över hur det blir om detta hus blir utmätt? Vad händer med våra grejer, kan dom ta sånt som är vårat? Kastas vi ut på gatan? Nån som vet något om sånt här? Hade ingen aning om att han satt sig i skiten så en förvarning hade ju kanske kännt bättre än att få reda på det såhär. Vi hyr privat.

• Svar på tråden Hyr hus, kronofogen ute efter ägaren!
  • MSL

Kronofogden kan inte ta något som är ert.

Processen mellan en första betalningsanmärkning till utmätning av fastigheter brukar vara ganska lång, men mitt tips är att ni pratar med ägarna om hur det ligger till och ev kronofogden om de får berätta det för er. (Jag vet inte vad som gäller när ni har ekonomiska samhörigheter, men där ni inte är fordringsägare.) Sen kan ni kolla upp vad ni måste/kan/bör göra. Det kan hända att ni som hyresgäster ses som en tillgång.

Vad som händer om hyresvärden inte kan sina skulder beror delvis på om och hur huset är belånat.

Finns det inga lån på huset och de inte bor där är det definitivt utmätningsbart, men det finns något som heter besittningsrätt (googla på det) som kan skydda er från att bli utkastade utan förvarning. Om ni har ett hyreskontrakt som gäller till ett visst datum skulle jag tro att ni får bo kvar tills dess och om ni inte har det så har ni i alla fall rätt till en viss uppsägningstid.

Finns det lån på huset är det rent tekniskt banken som äger en del av huset och då måste banken ansöka om betalningsföreläggande för att det ska bli aktuellt med utmätning av huset. Om lånen betalas som de ska är det inte säkert att det blir aktuellt ens om det blir utmätning av andra saker. Kanske kan ni se till att hyran ni betalar betalas direkt till banken som täckning för huslånen?

En annan sak att tänka på är hyresvärdens skyldigheter gentemot er. Vad händer om något dyrt och/eller viktigt går sönder? Kan/vill hyresvärden åtgärda detta eller finns det risk för att ni helt plötsligt står utan vatten/värme/el/spis/badrum etc?

• Px3

Se till att få hyreskontraktet inskrivet hos inskrivningsmyndigheten (om ni har för avsikt att ha ett varaktigt hyresförhållande). Kanske kostar lite, men då har ni ett starkare skydd mot en ev. ny ägare. Dock har ni bara ett begränsat besittningsskydd om ni bor i ett enfamiljshus och den nye ägaren hade tänkt bosätta sig där.

• Ängel1307

Ring kfm och fråga istället för att få konstiga svar här! 0771-73 73 00. Skulder som finns hos kfm är offentliga uppgifter, du kan även få info om hur det blir OM det skulle gå så långt som till fastighetsutmätning.

Svar på tråden Hyr hus, kronofogen ute efter ägaren!