• Augusta08

BRIO Smile - bra eller dålig?

Är sugen på att köpa en BRIO Smile, men vill gärna ha synpunkter på den först. Någon som vet? För- och nackdelar??

Vad jag fattat det som kan man klicka på sitt BRIO Primo babyskydd utan att behöva adapter, stämmer detta?

Tacksam för åsikter  Solig

• Svar på tråden BRIO Smile - bra eller dålig?
  • Floffeen

det lilla jagg använt  mig tycker jag den är super.
    enda negativa är att den är lite svår att fälla i ryggen på sittdelen, annars bästa vagnen jag haft

♥ Samuel 101108 ♥ Jolene Marianne 130605 ♥ // levamedliten.blogg.se
  • Augusta08
    Floffeen skrev 2014-02-07 22:13:38 följande:
    enda negativa är att den är lite svår att fälla i ryggen på sittdelen, annars bästa vagnen jag haft
    Tack för ditt svar!
    Jag tycker också den verkar toppen. Har du använt den babyskydd också? I så fall, hur funkar det? Är det lätt att klicka i och ta bort? Hade du mjuklift eller liggdel, eller har du kanske bara använt den som sittvagn?

Någon skrev att framhjulen ibland fastnar i varandra, stämmer det?

• Floffeen

tyvärr inte använt babyskydd eller liggdel då hon är för stor,  8mån

brio har haft mycket problem med en leverans av smile men detta ska vara åtgärdat.
    Mina har då inte fastnat i varandra ännu, bara kört på asfalt och gräs ännu.
    kan testa skog och grus imorgon :)

• Puffen

Jag har haft min brio smile sen den släpptes tror jag (sen i våras) här kommer mina åsikter :)

Har aldrig upplevt att hjulen fastnar i varandra.

Jag använde babyskyddet på när hon hade de, de va så otroligt smidigt, när man vet HUR man klickar dit de är de hur smidigt som helst, både sätta dit och ta bort.

Vagnen är underbar att köra både på sommaren och vintern, bor i Jämtland och har aldrig haft problem i snön.

Jag hade hårdlift som jag la i, alltså ingen separat liggdel, liften har ju mindre utrymme än en liggdel, fick inte plats med något skinn eller så men några filtar så är de ombonat ändå.

Nackdelen kan jag tycka är att sittdelen är väldigt liten, min dotter på 15 mån har inte kunnat använda den som sovvagn nu på vintern, de har varit alldeles för trångt med åkpåse å kläder. Samma vid utflykter när det varit jätte kallt, då har de inte fått plats med åkpåse å overall å hon har varit ledsen för de varit så knöligt å trångt.

Därför fick vi köpa en beg vagn till sovvagn, tyvärr. Men de kommer va mycket bättre i sommar igen tror jag.

Nu vid 15 mån så når hon ner med fötterna till slutet av fotstödet, och huvudet är de inte långt kvar till de hamnar lite för långt upp, bygeln sitter väldigt tajt men de finns ju bra sele så bygeln är ju egentligen inte nödvändig förutom snygghetens skull.

Varukorgen är ju underbar, speciellt när sittdelen är framåtvänd. ;)

Överlag älskar jag min vagn, ångrar absolut inte köpet å kommer använda den tills hon växt ut med råge ;) men är ändå lite besviken att den är lite liten i sittdelen tyvärr.

Bara fråga på om de är några fler frågor :)

• Augusta08
    Puffen skrev 2014-02-08 06:09:41 följande:
    Jag har haft min brio smile sen den släpptes tror jag (sen i våras) här kommer mina åsikter :)

Jag använde babyskyddet på när hon hade de, de va så otroligt smidigt, när man vet HUR man klickar dit de är de hur smidigt som helst, både sätta dit och ta bort.
    Vagnen är underbar att köra både på sommaren och vintern, bor i Jämtland och har aldrig haft problem i snön.

Jag hade hårdlift som jag la i, alltså ingen separat liggdel, liften har ju mindre utrymme än en liggdel, fick inte plats med något skinn eller så men några filtar så är de ombonat ändå.

Nackdelen kan jag tycka är att sittdelen är väldigt liten, min dotter på 15 mån har inte kunnat använda den som sovvagn nu på vintern, de har varit alldeles för trångt med åkpåse å kläder. Samma vid utflykter när det varit jätte kallt, då har de inte fått plats med åkpåse å overall å hon har varit ledsen för de varit så knöligt å trångt.
    Därför fick vi köpa en beg vagn till sovvagn, tyvärr. Men de kommer va mycket bättre i sommar igen tror jag.

Nu vid 15 mån så når hon ner med fötterna till slutet av fotstödet, och huvudet är de inte långt kvar till de hamnar lite för långt upp, bygeln sitter väldigt tajt men de finns ju bra sele så bygeln är ju egentligen inte nödvändig förutom snygghetens skull.

Varukorgen är ju underbar, speciellt när sittdelen är framåtvänd. ;)

Överlag älskar jag min vagn, ångrar absolut inte köpet å kommer använda den tills hon växt ut med råge ;) men är ändå lite besviken att den är lite liten i sittdelen tyvärr.

Bara fråga på om de är några fler frågor :)
    Tack så mycket för ditt svar!

Låter ju som att det är en bra vagn överlag. Jag misstänkte att den skulle vara lite trång... Men vi har kvar vår stora Emmaljunga från de tre(!) tidigare barnen så den tänkte jag använda som sovvagn hemma och för våra skogs- och hundpromenader. Var sugen på att köpa en ny vagn till trean men det kändes så onödigt eftersom det skulle vara sista barnet.   

Men nu blev det en liten fyra också, och jag står inte ut med den stora, klumpiga Emmaljungan i två år till..! Den nya vagnen tänkte jag ha mer när vi är iväg, lämnar på skola och förskola, handlar mm. Därför tyckte jag det verkade så smidigt med klick-i-funktionen med babyskyddet plus att den just är liten och smidig som jag fattat det
    .
    Vad hade ni för babyskydd? Vi har ett BRIO Primo och jag hoppas att det bara är att sätta i, utan adapter. Men är det alltså krångligt att lära sig hur man gör det?
    Är vagnen lätt att fälla ihop? Tar den liten plats i bilen?
    Hur är det med regnskydd och myggnät? Köper man det separat? Det har varit en himla bra funktion med vår gamla vagn, att myggnätet är inbyggt i suffletten och bara att fälla ut. Men det är ju en mindre viktig detalj i och för sig.
    Varukorgen är stor säger du? Det är ju toppen, man kan aldrig ha för mycket plats för grejer

Många frågor, förlåt.. Men jag måste ju passa på när jag har chansen att fråga en expert

• maj2013

Vi har smile med hårdlift och brio primo. Funkat toppen. Babyskyddet är bara att sätts i och sen drar man ner bygeln och då är det fastlåst på chassit. Inte alls svårt eller krångligt. Vagnen är toppen!

• Puffen
    Augusta08 skrev 2014-02-08 09:35:13 följande:
    Tack så mycket för ditt svar!

Låter ju som att det är en bra vagn överlag. Jag misstänkte att den skulle vara lite trång... Men vi har kvar vår stora Emmaljunga från de tre(!) tidigare barnen så den tänkte jag använda som sovvagn hemma och för våra skogs- och hundpromenader. Var sugen på att köpa en ny vagn till trean men det kändes så onödigt eftersom det skulle vara sista barnet.  smile1.gif  

Men nu blev det en liten fyra också, och jag står inte ut med den stora, klumpiga Emmaljungan i två år till..! Den nya vagnen tänkte jag ha mer när vi är iväg, lämnar på skola och förskola, handlar mm. Därför tyckte jag det verkade så smidigt med klick-i-funktionen med babyskyddet plus att den just är liten och smidig som jag fattat det
    .
    Vad hade ni för babyskydd? Vi har ett BRIO Primo och jag hoppas att det bara är att sätta i, utan adapter. Men är det alltså krångligt att lära sig hur man gör det?
    Är vagnen lätt att fälla ihop? Tar den liten plats i bilen?
    Hur är det med regnskydd och myggnät? Köper man det separat? Det har varit en himla bra funktion med vår gamla vagn, att myggnätet är inbyggt i suffletten och bara att fälla ut. Men det är ju en mindre viktig detalj i och för sig.
    Varukorgen är stor säger du? Det är ju toppen, man kan aldrig ha för mycket plats för grejer smile1.gif

Många frågor, förlåt.. Men jag måste ju passa på när jag har chansen att fråga en expert smile5.gif
    Vi hade ett brio primo och den klickar man i utan adapter, nja de som va var de att man måste trycka till ganska hårt med handtaget får att den ska låsa sig, å när allt är nytt va iaf jag feg att trycka så hårt, sedan när man ska dra handtaget så de låses upp så måste man hålla emot själva stolen med ena handen å dra med den andra å de tyckte jag va bökigt med en bäbis på ena armen ^^

Vagnen är lätt att fälla ihop å tar hyfsat liten plats iaf när sittdelen är framåtvänd, har man den vänd mot sig som man ju oftast har med små barn så måste man lyfta bort sitsen, vända på den, klicka dit den å sen fälla ihop annars tar den sjukt stor plats ihopfällt, de va oxå ett onödigt moment tycker jag.

Regnskydd medföljer, i plast, personligen avskyr jag det i plast för den är hård å bökig, luktar starkt och är jätte svår å vika ihop när de är kallt ute, haha blir stel som en pinne, rekommenderar ett vanligt regnskydd. Myggnät får man köpa till, ett sånt som man drar över :)

Sen kom ja på att jag måste ju berömma den underbara suffletten, den är super :) när min dotter va mindre då kunna hon ligga helt innanför suffletten när de va soligt ;) de kan hon ju inte nu hehe
  • Funderingar01
    Puffen skrev 2014-02-08 06:09:41 följande:

[...]

Berätta gärna mer om hur den fungerar i snö, för det är det som jag oroar mig för mest. Hur mycket snö har ni haft? Snömodd?
  • Funderingar01
    Floffeen skrev 2014-02-07 22:13:38 följande:

Vad är det som gör att den är svår att fälla?
  • Floffeen
    Funderingar01 skrev 2014-02-09 15:08:27 följande:

Vad är det som gör att den är svår att fälla?
    de är ett handtag bak/uppe på som man måste få tag i och den är ganska trög
    man måste få bak den väldigt långt, hade samma fällnings teknik på förra vagnen och
      smile är betydligt trögare än den..

men de fungerar ju ändå, man vänjer sig

• AnniAy

Jag har en brio smile och den är awsome :)

Använt liggsåren och sittdelen, har en Audi A3 och vagnen får plats jätte bra där utan bekymmer med sittdelen också. Super lätt att fälla igen, underlättar om man låser hjulen. Än så länge är den rymlig då dotter är knappt 7 månader. Hon får plats med ytterkläder, filt och åkpåse. Kan bli trög att köra om det är för lite luft i däcken så det är bara att pumpa dom.

Både sitt och liggdel samt babyskyddet är enkla att klicka fast i vagnen tycker jag. Älskar verkligen den vagnen :)

Svar på tråden BRIO Smile - bra eller dålig?