• karlakakan

skydda SGI/sommarjobba

Hej!

Jag har en fundering angående skyddandet av min SGI efter mitt barns 1-årsdag. Jag har sedan 31/12 inte kvar den anställning som jag hade då min SGI beslutades utan kommer troligtvis att vara arbetssökande efter att min föräldraledighet tar slut. 
    Jag vet att man efter 1-års dagen måste ta ut 5 dagar/vecka för att skydda sin nuvarande SGI men det jag funderar över är om man de dagar man inte plockar ut FP för kan arbeta lite extra som behovsvikarie då och då?
    Tex om jag plockar ut FP Mån-Fre en vecka, kan jag då jobba ett extra pass på lördagen utan att något påverkas?
    Har förstått på den informationen jag fått från er att jag åtminstone före mitt barns 1års dag kan göra så (jag plockar i nuläget ut 5 dagar/veckan) Mitt barn fyller 1 år den 14/10.

Sedan funderar jag över en annan sak. Jag har en plan på att i sommar jobba mer regelbundet under 1 månad (sommarvik på min gamla arbetsplats) Min sambo kommer då att plocka ut FP istället under vissa dagar. Jag kommer ju då få en ny tillfällig anställning och undrar då hur jag ska göra för att min SGI inte ska påverkas samt hur jag sak gå till väga?

Måste jag anmäla mig hos arbetsförmedlingen? Jag kommer att arbeta under minst 75% under denna månad och efter denna period åter gå tillbaka till att vara föräldraledig på heltid (5 dagar/veckan) 

Kan jag jobba tex 75% och plocka ut nån dag FP under denna månad?
    Min sambo tar då ut FP för de dagar jag jobbar tex

Hoppas ni kan förstår hur jag menar. Är väldigt snurrigt och jag vill ju inte göra så att något påverkar min nuvarande SGI men vill även kunna arbeta extra under 1 period så att även min sambo får/kan vara hemma med vår dotter.

mvh Karin Lind

• Svar på tråden skydda SGI/sommarjobba
  • Försäkringskassan

Hej!

Så länge du skyddad din SGI genom att ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan efter barnets 1 årsdag, kommer din ersättning vara baserad på den inkomsten du hade på ditt tidigare arbete.

Du kan kombinera arbete och föräldrapenning under veckan och ändå behålla din SGI, till exempel ta ut föräldrapenning måndag-torsdag och arbeta fredagar.
    Det gör inget om din sysselsättning med föräldrapenning och arbete överstiger 5 hela dagar i veckan, till exempel uttag av föräldrapenning måndag-fredag och arbete lördag.

Om du får ett nytt jobb kan vi basera en ny SGI om det är så att arbetet pågått eller förväntas pågå i 6 månader eller mer. Du behöver alltid meddela oss ändringar gällande din inkomst, Försäkringskassan bedömer sen om din SGI ska kvarstå eller uppdateras.

Om du idag har en SGI som är baserad på en anställning på 100% och kommer arbeta 75% så behöver du "fylla upp" med ytterligare 25%. De procenten kan vara t ex föräldrapenning eller att du är inskriven hos Arbetsförmedlingen. På så sätt skyddar du din SGI på 100%.

Hälsningar
    Isolde, handläggare

• karlakakan

Tack för svar!

Jag har en SGI som är baserad på en 94% anställning så då gäller samma där då alltså? 
    Går jag in och arbetar 75% under Juli månad så kan jag då alltså välja att fylla upp de resterande 19% med FP-dagar och behöver då alltså inte anmäla mig till arbetsförmedlingen under den perioden?

Jobbar jag extra så får jag ju en ny timanställning vid behov under tiden jag går på FP och väljer ju själv om jag vill eller kan arbeta extra så då behöver jag inte anmäla någon ändrad inkomst eftersom detta inte är ett "fast" arbete, men om jag får ett nytt jobb under min föräldraledighet som sedan ska fortsättas arbeta på dom närmaste 6 månaderna efter min föräldraledighet är slut så ska jag anmäla detta till försäkringskassan?

• Försäkringskassan

Hej,

Om du skyddar din SGI genom att ta ut föräldrapenning som mosvarar din arbetstidsminskning så behöver du inte ändra dina uppgifter. Så länge dom du skyddar din SGI genom att kombinera arbete och föräldrapenning så behöver du inte skriva in dig på arbetsförmedlingen.

Det är först när du får ett nytt stadigvarande arbete som beräknas pågå under minst 6 månader eller inte längre skyddar din SGI som det är aktuellt att vi gör en omräkning.

Hälsningar

Allan, Handläggare

Svar på tråden skydda SGI/sommarjobba