skydda SGI/sommarjobba
Hej!
Jag har en fundering angående skyddandet av min SGI efter mitt barns 1-årsdag. Jag har sedan 31/12 inte kvar den anställning som jag hade då min SGI beslutades utan kommer troligtvis att vara arbetssökande efter att min föräldraledighet tar slut.
Jag vet att man efter 1-års dagen måste ta ut 5 dagar/vecka för att skydda sin nuvarande SGI men det jag funderar över är om man de dagar man inte plockar ut FP för kan arbeta lite extra som behovsvikarie då och då?
Tex om jag plockar ut FP Mån-Fre en vecka, kan jag då jobba ett extra pass på lördagen utan att något påverkas?
Har förstått på den informationen jag fått från er att jag åtminstone före mitt barns 1års dag kan göra så (jag plockar i nuläget ut 5 dagar/veckan) Mitt barn fyller 1 år den 14/10.
Sedan funderar jag över en annan sak. Jag har en plan på att i sommar jobba mer regelbundet under 1 månad (sommarvik på min gamla arbetsplats) Min sambo kommer då att plocka ut FP istället under vissa dagar. Jag kommer ju då få en ny tillfällig anställning och undrar då hur jag ska göra för att min SGI inte ska påverkas samt hur jag sak gå till väga?
Måste jag anmäla mig hos arbetsförmedlingen? Jag kommer att arbeta under minst 75% under denna månad och efter denna period åter gå tillbaka till att vara föräldraledig på heltid (5 dagar/veckan)
Kan jag jobba tex 75% och plocka ut nån dag FP under denna månad?
Min sambo tar då ut FP för de dagar jag jobbar tex
Hoppas ni kan förstår hur jag menar. Är väldigt snurrigt och jag vill ju inte göra så att något påverkar min nuvarande SGI men vill även kunna arbeta extra under 1 period så att även min sambo får/kan vara hemma med vår dotter.
mvh Karin Lind