• Anonym (Asexuell, typ...)

Vill inte ha sex, sambon talar om det minst 1 gång/dag

Okej, så här ligger det till:

Jag går på antidepressiva mediciner för tillfället. Vi har en son som snart är 8 månader gammal, som sover bra men självklart tar mycket kraft ifrån oss.

Han är lite upp i det blå vad gällande hushållet. Han ifrågasätter varför jag åtar mig allt arbete här hemma när han erbjuder sig. Men, problemet är att han ofta glömmer vad han erbjudit sig att göra och då har jag inte lust att påminna honom om vad som behöver göras. Jag önskar liksom inte bli någon slags tjatmorsa...

I alla fall så är jag grymt trött på kvällarna. Och så har jag dålig självbild. Är inte nöjd med kroppen jag fått efter förlossningen och jag kan liksom inte släppa det. Det spelar ingen roll vad han tycker - så länge jag inte är nöjd så hjälper inte hans snälla kommentarer. Ironiskt nog sitter jag och äter godis nu, men till mitt försvar har jag tappat 8-9kg sedan efter förlossningen.

Det faktum att jag har två diagnoser (GAD och OCD) gör att jag måste gå på sertralin för tillfället. Och även om min sexlust var i botten redan innan det att jag började med tabletten så hjälper den ju inte precis på den fronten.

Någon med några råd? När vi pratar om det  här hemma slutar det med att han är sur för att han tycker att jag kommer med för många ursäkter och jag blir sur för att han "tjatar".

• Svar på tråden Vill inte ha sex, sambon talar om det minst 1 gång/dag
  • Anonym (man)

Våga slappna av med hushållsarbetet till att börja med, det finns viktigare saker att lägga energi på...
    Om du är nere mentalt så börja jobba med det, antar att du är hemma på dagarna? Se till att du tar en promenad med barnvagnen varje dag.

Som du skriver så känns det som du skyller på allt för att komma undan problemet, diagnoser bl.a.
     Din sambo verkar stötta dig och ger dig komplimanger nöj, dig då med det!

Finns inga ursäkter.

• Anonym (K)

Jag har själv haft problem med ganska grav ångest sen ett par år tillbaka. Terapi, medicin etc inget fungerade. Nu är jag helt frisk. Nyckeln för mig har varit träning 4 gånger i veckan. Det var inte lätt i början pga ångest, men nu mår jag bättre än någonsin. Ville bara tipsa.

• Anonym (Asexuell, typ...)
    Anonym (man) skrev 2014-02-07 13:16:46 följande:
    Våga slappna av med hushållsarbetet till att börja med, det finns viktigare saker att lägga energi på...
    Om du är nere mentalt så börja jobba med det, antar att du är hemma på dagarna? Se till att du tar en promenad med barnvagnen varje dag.

Som du skriver så känns det som du skyller på allt för att komma undan problemet, diagnoser bl.a.
     Din sambo verkar stötta dig och ger dig komplimanger nöj, dig då med det!

Finns inga ursäkter.

Jo, fast det är rätt mycket som faktiskt måste göras här hemma. Med en liten bebis blir det mycket stök, mycket disk och många blöjpåsar som måste tas om hand. Jag slappnar av så mycket jag kan med hushållsarbetet, disk kan stå några timmar eftersom jag inte hinner både ta hand om bebis och ta disk - då försvinner han ur mitt sikte och äter något han inte ska...

Det är ganska känt att diagnoser och tabletter sänker lusten rätt rejält. Det är inte så lätt, självklart så uppskattar jag att han uppskattar mig men så länge jag inte ser vad han ser har jag inte samma lust och det vill jag verkligen råda bot på.

Klart att det finns ursäkter, jag kan ju inte ha sex om jag inte vill och inte känner för det? Det vill inte han heller att jag har. Jag vill göra saker och ting bättre och ber därför om råd.

Anonym (K) skrev 2014-02-07 14:37:11 följande:
    Jag har själv haft problem med ganska grav ångest sen ett par år tillbaka. Terapi, medicin etc inget fungerade. Nu är jag helt frisk. Nyckeln för mig har varit träning 4 gånger i veckan. Det var inte lätt i början pga ångest, men nu mår jag bättre än någonsin. Ville bara tipsa.

Jag borde verkligen börja träna. Måste bara ta tag i det också. Som du säger så är det inte alltid lätt att ta första steget, och det är jobbigt att gång på gång behöva barnvakt för att träna.

Anders 386 skrev 2014-02-07 14:42:08 följande:
    Världens vanligaste problem har nu även drabbat ert förhållande...Rynkar på näsan

Ja, och jag vill verkligen råda bot på det. Rynkar på näsan

• Anonym (OCD)
    Anonym (Asexuell, typ...) skrev 2014-02-07 23:46:07 följande:

Jag borde verkligen börja träna. Måste bara ta tag i det också. Som du säger så är det inte alltid lätt att ta första steget, och det är jobbigt att gång på gång behöva barnvakt för att träna.

Du sa att din man ofta erbjöd sig att hjälpa till, skulle han inte kunna vara barnvakt medan du tränar? 

Annars kan du kanske gå promenader?

Jag har också OCD och troligen GAD; promenader brukar hjälpa mig att må bättre. Dock kan jag vara dålig ibland på att gå promenader, men det är något jag strävar efter att bli bättre på.

Har ni funderat på att prata med någon psykolog/kurator, för det kan vara så att ni inte förstår varandra och hur ni upplever i situationen. Då kan det kanske vara bra med hjälp.

• Anonym (Asch)

Kan förstå det, att vill man inte ha sex så skall man inte ha det. Du känner inte för det och då kan ingen tvinga dig till det.

Jag är kille och har samma problem fast tvärtom då jag gärna vill ha sex med min tjej. Hon har varit gravid i 4 månader och vi slutade ha sex någon gång under förra året mer eller mindre, då menar jag att vi kanske har det 1 gång / månad.. sådär lite halvkrystat och tillgjort på något vis. :/

Jag vet inte riktigt vad jag skall göra.. har försökt med mycket!

Känns som att glädjen försvunnit och jag som en gång "va uppe i det blå" och kände en samhörighet tillsammans med henne nu försvunnit. Har gått så många månader att jag börjat fundera på att ha någon vid sidan om ( jag vet att det är svinigt och jag själv ej skulle vilja bli behandlad så men detta är än så länge enbart tankar. )

Nu kanske ni inte haft detta problem så länge att det satt spår i förhållandet?

• Anonym (K)

Viktigt också för dig att förstå att den som nekas sex i ett förhållande kan må rätt dåligt själv. Känna sig oattraktiv, värdelös och oälskad. Man börjar tvivla på om den man älskar verkligen vill vara med en och om denna tycker att man är attraktiv vilket är tufft för självkänslan. Det innebär inte att du måste börja ha sex, men vetskapen kan vara viktig för ditt förhållande.

• Anonym (Anno)
    Anonym (Asexuell, typ...) skrev 2014-02-07 23:46:07 följande:

Jo, fast det är rätt mycket som faktiskt måste göras här hemma. Med en liten bebis blir det mycket stök, mycket disk och många blöjpåsar som måste tas om hand. Jag slappnar av så mycket jag kan med hushållsarbetet, disk kan stå några timmar eftersom jag inte hinner både ta hand om bebis och ta disk - då försvinner han ur mitt sikte och äter något han inte ska...

Det är ganska känt att diagnoser och tabletter sänker lusten rätt rejält. Det är inte så lätt, självklart så uppskattar jag att han uppskattar mig men så länge jag inte ser vad han ser har jag inte samma lust och det vill jag verkligen råda bot på.

Klart att det finns ursäkter, jag kan ju inte ha sex om jag inte vill och inte känner för det? Det vill inte han heller att jag har. Jag vill göra saker och ting bättre och ber därför om råd.

Du talar ju oavbrutet om dig själv hela tiden. Vilka diagnoser du har, vad du har att göra.
    Men hur tror du din man mår?

Och detta eviga tjat om disk och städning. Är det inte värt det att vårda sina relationer till barn och partner istället för att jämt ha det kristallrent? Städar man dessutom upp efter sig för varje gång man äter, så blir det inte massa disk.

Nej, det låter som en massa ursäkter faktiskt.

• Anonym (nej)

Jag har samma problem, men jag har inga diagnoser. Jag födde barn för 4 månader sedan och jag har ingen som helst lust att ha sex. Dels ammar jag (amningshormoner minskar ju ofta sexlust) och dels gör det ont när vi har sex eftersom jag har ärrvävnad från förlossning pga att jag sprack. Enligt gyn försvinner ärrvävnad när jag slutar amma, vilket blir om ca 6 månader... Min kille är förstående för det mesta, men han kan bli tjatig och en riktig surpuppa ibland vissa kvällar när han hoppats att vi ska ha sex. Inget är mer avtändande än en man som tjatar efter sex och blir sur för att man inte orkar. Det enda jag vill göra på kvällarna är att slappa framför datorn/tvn. Jag är totalt asexuell just nu, inget kan få mig pilsk, varken min kille eller nåt annat. Vi har haft sex fyra gånger efter förlossning, innan dess hade vi inget sex de sista två månaderna av graviditeten, och innan dess max 1 ggr i månaden. Innan graviditet hade vi sex högst en gång i veckan. Min kille skulle vilja ha sex varje kväll... Jobbigt när man inte är på samma nivå. Har inga tips.

Svar på tråden Vill inte ha sex, sambon talar om det minst 1 gång/dag