Förlorat en mor/far? Vill dela din berättelse.
Hej,
Mitt namn är Lina Lund och jag går sista året på journalistlinjen. Håller på med mitt ex-jobb som är ett radioreportage som heter "Att leva efter döden". Jag har själv förlorat tre nära anhöriga förra halvåret (mormor, farfar och kusin) och tankarna har väckt hos mig, hur lever man vidare efter att ha förlorat någon så nära? Hur fungerar det praktiskt och vart kan man få hjälp?
Min tanke är att jag vill göra ett radioreportage där människor får berätta sin historia om hur de har tagit sig vidare efter en sådan stor sorg. Jag kommer också att intervjua personer och verksamheter runt omkring, hur samhället och nära och kära ger stöd och hjälp.
Vill du hjälpa mig och dela din historia? Jag söker en eller två som skulle kunna tänka sig ställa upp på en längre intervju om hur de har tagit sig igenom sorgen. Någon som har förlorat en mor/far för ett antal år sen, och som kan berätta om historien efter döden och hur personen har hanterat det, trots att sorgen alltid kommer finnas med.
Tanken med reportaget är inte att "gotta sig" i andras missöden, utan att det ska få vara ett hopp för de som precis har förlorat någon där de kan få höra någon annan berätta om sin sorg och visa på att det finns hopp och möjlighet att leva även efter döden. Vi lägger ofta locket på och pratar inte om döden, men tror det är viktigt att vi hjälper varann och är öppna med det då alla kommer att gå igenom det någon gång i livet.
Hoppas att du kan hjälpa mig med detta! Jag bor i Stockholmsområdet och träffar gärna någon som bor inom 10 mils radie.
Med vänlig hälsning,
Lina Lund