• Sheltiegirl

Starta eget när man är gravid?

Jag har länge önskat att kunna starta eget företag inom hundbranchen, är en riktig hundnörd och har inte bestämt någon exakt inriktning än men har några som är mer lockande och lovande än andra. Vissa yrken kräver utbildning som inte är CSN berättigad och rätt dyr så det får bli framtida drömmar, det som jag kan starta på direkten är kursverksamhet och försäljning av hundfoder/tillbehör i liten skala.

Jag har några nära vänner som jag har som mentorer och har uppmuntrat mig att satsa men vågar ändå inte, en av dem vet heller inte om att jag är gravid, tänk om jag blir jättesjuk och inte kan jobba??

Det med försäljning av foder är att jag har turer till omliggande städer där jag har med mig fodret (BARF, rått kött m.m en växande marknad och finns ingen i mitt område) och kör antingen fram till dörren eller möter upp på vissa mötesplatser där kunderna får hämta sina varor. Jag har gjort marknadsundersökningar på detta och det fick ett väldigt positivt resultat men som gravid får man väl inte bära tungt?

Är villrådig och osäker och hoppas att någon här har något gott råd, förlåt för långt inlägg men var tvungen att skriva av mig.. Några råd eller tankar?

• Svar på tråden Starta eget när man är gravid?
  • Philippa

Jag hade väntat om jag var gravid.....

• The Fugly

Jag hade också väntat, det är så svårt att förutspå hur man kommer må under en graviditet.

• Anna170

Varför inte använda tiden under graviditeten till att planera och bygga upp ett grundläggande kontaktnät (läs blivande kundbas)?

Kanske öppna upp ett bolag eller åtminstone välja en passande bolagsform?
    Företaget behöver ju inte alls vara speciellt verksamt förens efter graviditeten bara för att du startar upp det nu.

Gör grundarbetet och passa på att få din affärsidé klar :)

Själv använde jag tiden under min graviditet att starta upp mitt bolag och trots en hel del jobbiga perioder under graviditeten är jag väldigt glad att jag gjorde just detta.

Kanske du kan passa på att förbereda en bokningssida/webbutik?

Själv kände att jag fick ett försprång när jag startade mitt företag under graviditeten. Jag fick tid att tänka, gick på kurser, pratade med affärsrådgivare och hade allt förberett och klart tills jag kände mig 100% redo att köra igång :)

Jag tycker att du ska köra på om du tror på din idé och känner att det är detta du vill! :)

Svar på tråden Starta eget när man är gravid?