• Anonym (Orolig mor)

Orolig inför vårdnadstvist, far religiös fundamentalist

Hej

Jag skriver här i hopp om att kunna få lite mer kött på benen och höra från andras erfarenhet av vårdnadstvister. Å ena sidan hör jag att mödrar brukar favoriseras i vårdnadstvister, å andra sidan hör jag att det är extremt svårt att få ensam vårdnad. Nu till min situation, jag ska försöka hålla mig så kortfattad som möjligt:

Mitt ex, som jag lämnade med hjälp av poliseskort, är religiös fundamentalist. Jag har lämnat det livet bakom mig och ämnar ge mitt barn ett fritt och rikt liv, inte instängd bakom slöja med hedersnormer. Han hotade att ta barnet mot min vilja och flytta utomlands, och uttalade andra hot som lätt skulle kunna tolkas som mycket allvarliga. "När så och så händer, så ska jag få igenom mina villkor eller så kommer jag göra vad jag vill och hämnas på dig". Det finns många fler detaljer och händelser samt anmälan som jag inte kommer gå närmare in på, men de är så kallade "karaktärsdödare"  i den mening att det inte sätter honom i bättre dagar det minsta.

Det är omöjligt att resonera med honom eller komma överens, eftersom "vårt barns framtid" i princip innebär att jag och barnet ska rätta oss efter hans villkor (som han två dagar efter att jag flydde från honom skickade ett mejl om vilket innebär att jag ska fortsätta leva så som han ville). Eftersom våra värderingar och normer skiljer sig avsevärt, han konservativ muslimsk fundamentalist med hedersnormer och jag numera med i huvudsak normala svenska värderingar och "integrerad" (som han använt som ett pejorativt epitet mot mig), är jag mycket orolig för mitt barns mentala och känslomässiga välbefinnande. Som avfälling förtjänar jag dessutom dödsstraff , vilket gjort att jag är mycket rädd för honom och vad han kan ta sig till för att "bevara" vårt barn från mig och min "ondska". 

Jag ska träffa ett ombud nästa vecka för att starta hela processen. Jag har bokat möte med Alfhild Andersch eftersom jag hört att hon är en av de bättre. Jag har också varit i kontakt med Monica Behm. Någon som har erfarenhet av de båda? Jag är extremt rädd för att rätten inte kommer ta allvarligt på min situation. Hur troligt är det att att man har någon chans att få ensam vårdnad, och vad är viktigt att tänka på att ta upp i rätten?

• Svar på tråden Orolig inför vårdnadstvist, far religiös fundamentalist
  • Anonym (Orolig mor)

Allvarligt talat är det patetiskt att det enda vissa personer kan göra är att gå in oh förolämpa eller ännu mer ynkligt gå och "like" en förolämpning för att på något sätt känna sig bättre och vara mer tillfreds med sig själv, eller vadå?

Tack för den hjälpen jag fick av er som betedde er värdigt, men det blir nog sista gången jag loggar in hit. Tack och hej. 

• Queenie70

Det gör mig skitflrbannad när folk medvetet föder barn in i destruktiva förhållanden vare sig det handlar om missbruk, våld eller som i ditt fall fundamentalism. Oavsett hur mycket du nu lider så är det barnen som får betala det högsta priset. Om man själv vill leva i eländet så står det en fritt, men dra inte in barn. Hur gick resonemanget? Han blir nog bättre när han blir pappa?

• Anonym (Frida)
    Anonym (Orolig mor) skrev 2014-02-07 19:47:15 följande:
    Allvarligt talat är det patetiskt att det enda vissa personer kan göra är att gå in oh förolämpa eller ännu mer ynkligt gå och "like" en förolämpning för att på något sätt känna sig bättre och vara mer tillfreds med sig själv, eller vadå?

Tack för den hjälpen jag fick av er som betedde er värdigt, men det blir nog sista gången jag loggar in hit. Tack och hej. 
    Vad vill du att vi ska säga då? Att det är synd om dig som inte var mer noga i val av partner? Det är inte ett dugg synd om dig, det är synd om din son som tvingas växa upp med en pappa som hotar mamma, som jämt kommer slitas mellan två olika världar hela uppväxten. Vad tänkte du egentligen när du valde att skaffa barn med honom - när man skaffar barn måste man faktiskt tänka efter före. 
  • maggan1000

Så om man gjort ett misstag ska man inte få be om hjälp för att lösa situationen?

• Sylvestra
    Anonym (Orolig mor) skrev 2014-02-07 18:50:18 följande:
    Tack för ditt svar! Jag hade fått för mig att Christer Eiserman var bland top tre i Göteborgs-området i familjerätt! Andersch är ju också bland dessa, vilket givetvis gör mig lite orolig nu :S Jag har en del bevis (sms-kontakt etc) men han har varit noga med att bara spy ut sina vansinnigheter när det inte fanns möjlighet att dokumentera det. Hans hot och så har hela tiden varit muntliga. Ord står mot ord gällandes hoten om kidnappning, så jag är osäker till hur rätten kommer ställa sig inför detta. Det finns anmälan om olaga tvång och stöld, men jag gjorde (mot mitt förtret inser jag ju nu) ingen anmälan den kvällen då polisen kom för att jag skulle kunna lämna bostaden. Stockholms-syndrom antar jag...
    Men även om du inte gjorde någon anmälan då polisen hjälpte dig lämna bostaden borde det ju finnas i deras papper. Gjorde exet något mot dig den kvällen borde polisen ha rapporterat det. 
  • Anonym (fd)

Ringer han och skriker, spela in
    Möter du honom på gatan, spela in
    Möter du några bekanta till honom som tjafsar, spela in

• Anonym ("Döm inte någon innan du gått i dennes skor")
    Anonym (Frida) skrev 2014-02-07 20:14:18 följande:
    Vad vill du att vi ska säga då? Att det är synd om dig som inte var mer noga i val av partner? Det är inte ett dugg synd om dig, det är synd om din son som tvingas växa upp med en pappa som hotar mamma, som jämt kommer slitas mellan två olika världar hela uppväxten. Vad tänkte du egentligen när du valde att skaffa barn med honom - när man skaffar barn måste man faktiskt tänka efter före. 
    Mer noga i val av partner?! Det var det dummaste jag hört (läst)!!

Jag har levt ihop med en psykopat. Inte visste jag att han var psykopat från början. Han var snäll, trevlig, uppvaktande, vi hade lika värderingar och så hade vi så kul ihop. Sakta började detta att ändras. Det skedde inte över en natt.

Det jag vill säga med detta är att jag är mer än helt säker på att TS upplevt samma sak. Pappan var säkert ingen galen och kontrollerande muslimsk fanatiker från allra första början. I så fall tror jag knappast hon valt att leva ihop med honom.
  • Anonym (Tex)

Jag har inga råd eller tips att ge dig, jag vill bara ge dig en styrke kram och önska dig lycka till.

• Koffie

Ring runt till de olika advokater som finns, oavsett om de bor i GBG eller inte!
    (Listor finns på saknadebarn.org och reunite.org)

En telefonkonsult kan man alltid ha nytta av och du märker kanske skillnad i hur engagerade de verkar vara.

Även om du inte kan bevisa muntliga hot och psykningar, så kan du ändå dokumentera dem - skriv upp dem och notera plats,dag och tid. Lär dig spela in samtal på mobilen, det kan du få nytta av.

Isynnerhet hoten om att föra bort ert barn är det viktigt att du dokumenterar, om det så bara är i form av dagboksanteckningar.

Förutom att kontakta de advokater som kan internationella vårdnadstvister skulle jag också konsultera en advokat som kan hederskultursfrågor, jag tror att det kan göra hela skillnaden.

Lycka till!

• Muminsmart

Jag hoppas att det går bra för dig, TS. Skulle vara intressant att få följa dig på din resa. Jag har inga råd att ge dig men önskar dig allt gott.

Svar på tråden Orolig inför vårdnadstvist, far religiös fundamentalist