• huur

Hur går jag tillväga?

Hej!
    Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd men behöver lite tips!

Jag fick ett inkassobrev för ett tag sen på en kredit som jag EJ gjort själv. ringde genast upp
    företaget och frågade vad detta handlade om, och killen berättade och gav mig alla uppgifter som denna person som gjort detta i mitt namn registrerat. Jag var ute och hade inte pepper och penna så jag kunde skriva upp allt.

Hur som helst anmäler jag detta till polisen . Polisen behövde uppgifterna så jag ringde tillbaka till det här företaget och bad om dem men helt plötsligt fick dom inte lämna några som helst uppgifter!
    Med lite kontakt med polisen så ringer polisen själv dit och dom säger att dom ska dra tillbaka inkassoskulden. (fick det berättat av polisen, men han ville att jag skulle höra det ifrån företaget själv så jag ringer och dom säger nej det kan vi inte göra än..samt att dom lovar att ringa upp.
    det har gått två månader och polisen ringer mig igen för att säga att han pratat med företaget som säger att dom INTE lämnar några som helst uppgifter . (polisen behövde uppgifter om hur denne person tagit kredit i mitt namn, med personlig kod till banken eller via telefon för att kunna göra ett ärende och fälla denna) jag vet vem det är.

Jag försöker få kontakt med företaget utan att lyckas per telefon, och mejlar istället . då helt plötsligt skriver dom att polisen måste ha en husrannsakan för att få alla dessa uppgifter och jag inte heller får dessa uppgifter.

Till och med polisen sa att dom kommer troligtvis inte dra tillbaka något inkassokrav och att detta är ett skumt företag!

Har jag rätt till uppgifterna? vad kan jag göra ?
    Eller gäller det bara att betala och se glad ut?

• Svar på tråden Hur går jag tillväga?
  • sportpappa

Betala absolut inte. Det du ska göra är att bestrida fakturor och inkassokrav varje gång de skickas till dig.
    Om inkassoföretaget går vidare till Kronofogden och de beslutar om betalningsföreläggande så svarar du på det och ärendet läggs ner.
    Det är bra att du har gjort en polisanmälan.

Svar på tråden Hur går jag tillväga?