• Phuck

Förstört tapeter och lister

Hej!

Nu är det så att min hankatt har börjat tröttna på mina tapeter och lister här hemma och har bestämt sig för att klösa sönder varje vägg och list han kan få tag i. Han har 3 stora och klättervänliga klös..grejer.. MEN problemet är att vi skall flytta ut från denna lägenheten inom snar framtid och jag är lite fundersam kring hur man skall kunna lösa detta på ett lönsamt ekonomiskt sätt..

Min fråga är först och främst, är det någon som har varit med om detta innan? Fanns det i så fall någon försäkring som täckte detta?

Om inte försäkring,  hur löser man detta på bästa sätt då?

Och jag överdriver inte det minsta när jag säger varje vägg och varje list.

Det är ingenting som löser sig med tapetklister (som jag läste på en annan tråd) vill jag garantera. Rivmärkena är djupa och vi börjar oroa oss över hur mycket pengar som vi måste lägga på detta egentligen..

• Svar på tråden Förstört tapeter och lister
  • Superninjaprinsessaa

Jag vet tyvärr inte nått om eventuella försäkringar. Men när min kära kisse katt bestämde sig för att tapeterna var fel, så var det total om tapetsering som gällde då de tapeter som var bekvämt helt förstörda.

• Phuck
    Superninjaprinsessaa skrev 2014-02-08 01:39:48 följande:
    Jag vet tyvärr inte nått om eventuella försäkringar. Men när min kära kisse katt bestämde sig för att tapeterna var fel, så var det total om tapetsering som gällde då de tapeter som var bekvämt helt förstörda.

Jag tyckte ju visserligen att tapeterna var dunderfula (detta är en nybyggd lägenhet dessutom måste jag tillägga), men så hemska var de ju inte?

Jag funderar liksom på om man måste tapetsera om hela lägenheten.. De har tapetserat det så dåligt från början så varje tapet överlapar den andra med dryga 2-3 cm!

• viseversa

Ni får nog stå för hela "kalaset" själva är jag rädd för. Ingen billig historia.

• viseversa

Att den är nybyggd är värre för er. Hade tapeterna varit 20 år gamla hade ni kunnat komma undan med betalning då det ändå skulle renoveras. Men är den nybyggd så är det ett slitage man inte "räknar" med och då

får den som stått för slitaget betala. Jag fick betala 2800:- för omtspissering av ETT rum när vi flyttade då mitt barn ritat med svart penna på hela ena väggen i rummet. Är det en hel lägenhet plus lister blir det nog inte billigt tyvärr.

• Skitoxå

Nej det inte någon försäkring som täcker att man är så dum att man har en katt i en lägenhet! Jag törs lova att det inte finns många katter ute på landet som får gå ute hela dagarna och jaga råttor och fåglar som sen kommer in och klöser sönder möbler och tapeter. Vad tror ni själva? Jag skulle också gå lös på inredningen om mina naturliga behov var totalförtryckta. Folk klagar på att lantbruksdjur inte har det tillräckligt bra, testa att vara sällskapsdjur i en lägenhet så tror jag man skulle tycka att mjölkkor lever i himmelriket. Herregud!

• Phuck
    Skitoxå skrev 2014-02-08 09:27:13 följande:
    Nej det inte någon försäkring som täcker att man är så dum att man har en katt i en lägenhet! Jag törs lova att det inte finns många katter ute på landet som får gå ute hela dagarna och jaga råttor och fåglar som sen kommer in och klöser sönder möbler och tapeter. Vad tror ni själva? Jag skulle också gå lös på inredningen om mina naturliga behov var totalförtryckta. Folk klagar på att lantbruksdjur inte har det tillräckligt bra, testa att vara sällskapsdjur i en lägenhet så tror jag man skulle tycka att mjölkkor lever i himmelriket. Herregud!

Wow, du var då inte en glad själ!

Så länge man gör så att katterna får utlopp för sina behov är det absolut inga problem att ha innekatter. Jag har två och det är bara den ena som går loss på inredningen. Dessutom finns det många katter som bor i lägenhet men samtidigt kan få ut, bara för att man bor i en lägenhet betyder det inte att huset är på 25 våningar! I lägenheten ser vi till att katterna får klösa, att de får leka av sig och att de får ANDAS. 

Och jag vet utav erfarenhet att det är många katter som både klöser på möbler och tapet även om de bor i stora fina hus ute på landet! Så dina lovande ord är inte så lovande hörrudu ;)

Lugna ner dig lilla du, det kan inte vara trevligt att umgås med en sådan bitterf*tta! 

• Phuck
    viseversa skrev 2014-02-08 09:24:49 följande:
    Att den är nybyggd är värre för er. Hade tapeterna varit 20 år gamla hade ni kunnat komma undan med betalning då det ändå skulle renoveras. Men är den nybyggd så är det ett slitage man inte "räknar" med och då
    får den som stått för slitaget betala. Jag fick betala 2800:- för omtspissering av ETT rum när vi flyttade då mitt barn ritat med svart penna på hela ena väggen i rummet. Är det en hel lägenhet plus lister blir det nog inte billigt tyvärr.

OJ! Herregud det är inte lite pengar det handlar om.. Vi funderar ju på om det vore bäst att måla rummen istället och eftersom vi skall flytta så målar vi det vitt överallt, inte så speciellt roligt men det är oavsett finare än de fula beiga tapeterna som överlapar varandra! 

Jo, jag har även ett rum där mina systrar har gått loss med pennor på som vi också får ordna.. Nästan så att man undrar över om lägenheten har någon förbannelse över sig!

Men tack för svar! Nu vet vi bättre vad som väntar oss!

• Lovis111

Nja, jag har svårt att tänka mig att hyresvärden kommer godta att ni målar samtliga väggar. Risken är överhängande stor att ni ändå får stå för kostnaden för en eventuell omtapetsering om inte arbetet är utfört fackmannamässigt. Listerna måste hursomhelst bytas ut, dom går antagligen inte att rädda om katten trasat sönder dem. Har du testat att klippa klorna på katten?

• viseversa

Bror på hur stora skador listerna har. Kanske går det att rädda med sandpapprande och spackel? Jag är ingen expert men att man inte får lämna det i så dåligt skick vet jag att man inte får. Ska ni tapetsera/måla själv måste ni vara duktiga på det så det blir väldigt bra gjort. Och det är en del jobb att göra själv när man räknar med alla lister också.

Svar på tråden Förstört tapeter och lister