Personlighetstest för jobb - omoraliskt och diskriminerande?
Häromkvällen fick min sambo som en del i ansökningsprocessen till ett jobb göra personlighetstestet MINT över internet och nyfiken som jag är tog jag en titt på frågorna. De flesta var helt ok: frågor om vilken respekt man har för regler och bestämmelser och hur man fungerar socialt, men vissa av dem fick mig minst sagt att höja på ögonbrynen. De två värsta var:
- Jag har haft en trygg och varm uppväxt.
och
- Det hände att jag ville rymma hemifrån när jag var liten.
Jag förstår ju att anledningen till att de frågar är att de är ute efter en trygg och stabil individ och att det är mer troligt att finna en sådan bland personer som har haft en trygg uppväxt, men vad säger uppväxten om hur man är som person idag egentligen? Om man hade det jobbigt som barn och rymde hemifrån pga missbrukande/misshandlande föräldrar är man väl knappast en obotlig strulpelle? Dessutom blir många som har haft en tuff uppväxt trygghetsnarkomaner snarare än struliga själva, så från företagets synvinkel missar de ju eventuellt många som hade varit utmärkta anställda.
Självklart förstår jag att allt inte hänger på de två frågorna - om man har svarat "rätt" på resten har man givetvis en god chans att ta sig vidare - men jag tycker att det är en principsak. Saker som är helt bortom personens kontroll bör inte användas emot personen. Jag tycker att det är lika moraliskt förkastligt som att använda personens kön, läggning eller etnicitet emot personen.
Vad tycker andra?