• Cecc3

Nystartat 6 kantigt akvarium söker råd om fisk !

Nån vänlig stjäl där ute som kan hjälpa mig en aning ? Jag har skaffat mig ett 6 kantigt akvarium på 60 L Och frågan lyder : Är det möjligt att ha en kampfisk hane med 2 st kampfisk honor Samt 4 st black mollys och ca 6 st neontetror i mitt kar ? Har även ett 54 liters kar som jag tänkte starta upp tids nog och då funderar jag på grodor alltså dom som lever enbart i vattnet . Vilka sorts fiskar passar bäst med grodorna ? Alla förslag är välkomna !! Notera jag är ny inom området så jag vädjar om hjälp för att få båda mina kar att funka utan problem och djurplågeri !

• Svar på tråden Nystartat 6 kantigt akvarium söker råd om fisk !
  • Vissla
    EnLitenSvamp skrev 2014-02-08 17:21:27 följande:
    För att veta så mycket så är det skrämmande lite källor för att understryka din sanningshalt. Jag är själv långt ifrån en kampfiskexpert men trots det så är jag fullt övertygad om att det finns fler människor som håller med mig om att man kan ha tex 1 hane och 4st honor i TS akvarium utan problem än tvärtom.
    Be with a man who ruins your lipstick, not your mascara.

Lite svårt att ange källor på erfarenhet. Men visst, vill man ha sönderstressade fiskar så why not. TS ska väl knappast odla kampfisk så att hanen blir avtrubbat lär hon inte bry sig om heller.
  • Lena

Dom heter ansistrusar och praktbotior är stimfiskar och blir dessutom 30cm långa. Inget för ett akvarium under 500 liter.

• Cecc3
    EnLitenSvamp skrev 2014-02-08 16:36:21 följande:
    2 st kamphonor och en hane på ett 54L akvarium för litet?? Vad har du fått den siffran ifrån? Du vet hur dem lever i det fria va? Det är liksom inte för inte som dem har lungor. Ont: Nu har du säkert (ts) ett bra skäl till volymen av ditt akvarium men jag själv anser att allt under 150 liter är värdelöst. Dessutom är det lättare att hålla rent i i ett större jämfört med ett litet. Sen beror ju lite saker på syftet med ditt akvarium. Ska du ha den som sällskapsakvarium skulle jag skaffa mig Lite neontetror. Några Platys, Svärdbärare, Guppys  1-2st algätare, 1-2st praktbotior och ev en liten klogroda. Just ja ska skulle även skaffa 1-3st  "Harnistuss malar" Fruktansvärt osäker på stavningen och google listade inte ens ut vad jag syftade på men det är en liten mal på ca 4cm som ser ut som en simpa. Hanarna har en massa "skägg" i ansiktet till skillnad från honorna. Dem är mkt effektiva "städare" För råd och frågor så skulle jag absolut rekommendera dig till att ringa Akvarielagret i Bromma/Sthlm. Är på så bra humör så jag fiskar fram länken: www.akvarielagret.se/ Om du kommer fastna för fiskar och tillslut inser att ett Artakvarium är betydligt roligare så är detta butiken du ska besöka. (nej jag jobbar inte där)  Mina sista fiskar köptes där å såg ut så här: De kallas ormhuvudsfiskar och är riktigt coola rovfiskar och dödar i stort sett allt som är mindre än dem själva. Tyvärr så fångade jag grodyngel med min ena bror och missade att man skulle "rena/tvätta" dem. (dvs man lägger ynglen i färskvatten i ca 2 dagar så dem blir "renade" innan man matar dem till det djur man nu har)
    My attitude is based on how you treat me,

Jag har ärvt det 54 L samt 60 L . Det ska mest bli sällskapsfiskar till ungarna för dom tjatar om djur och jag är allergiker så fiskar / grodor är vårat ända alternativ . Större hade ju givetvis inte vart fel men tyvärr finns inte såna summor pengar så vi får vara glad över det lilla vi har .
  • Lena
    Cecc3 skrev 2014-02-08 23:47:28 följande:

Jag har ärvt det 54 L samt 60 L . Det ska mest bli sällskapsfiskar till ungarna för dom tjatar om djur och jag är allergiker så fiskar / grodor är vårat ända alternativ . Större hade ju givetvis inte vart fel men tyvärr finns inte såna summor pengar så vi får vara glad över det lilla vi har .
    Men guppysar eller platys är då bra fiskar då de finns i många olika färger och förökar sig lätt. De är ofta relativt billiga. När akvariet är uppstartat kan man låta dem välja någon fisk av den sorten i butiken när man är där och handlar så de får bli mer delaktiga.
  • Ann Cistrus

Oj, blandad kompott på svaren här! Jag antar att du redan kört igång med lite fiskar vid detta laget men ger ett svar ändå. För att få tillförlitligare svar hade jag vänt mig till t.e.x. zoopet.com, där finns erfarna och duktiga akvarister

Hur som helst, angående fiskarna som nämnts (kampfiskar har jag begränsad kunskap om dock). 

Black Molly klarar sig fint även i sötvatten även om ffa de asienodlade fiskarna är lite kräsnare med att det ska vara salt i vattnet. Dock behöver de ett större akvarium än 60 liter för att trivas. 

Neontetra funkar fint i 60 liter.

Svärdbärare vil också helst ha större akvarium, gärna över 100 liter.

Platy och guppy är perfekta nybörjarfiskar som funkar i 60 liter om man inte har för många så klart.

Ancistrus blir ca 15cm stora och ska ha större plats, bättre med en liten grupp otocinclus som algätare. Eller varför inte en städpatrull med snäckor (tex zebrasnäckor) och räkor (amanoräkor)?

Praktbotia ska du inte ens fundera på, de blir stooora och vill leva i stim. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Cecc3
    Ann Cistrus skrev 2014-02-16 19:46:11 följande:
    Oj, blandad kompott på svaren här! Jag antar att du redan kört igång med lite fiskar vid detta laget men ger ett svar ändå. För att få tillförlitligare svar hade jag vänt mig till t.e.x. zoopet.com, där finns erfarna och duktiga akvarister Hur som helst, angående fiskarna som nämnts (kampfiskar har jag begränsad kunskap om dock).  Black Molly klarar sig fint även i sötvatten även om ffa de asienodlade fiskarna är lite kräsnare med att det ska vara salt i vattnet. Dock behöver de ett större akvarium än 60 liter för att trivas.  Neontetra funkar fint i 60 liter. Svärdbärare vil också helst ha större akvarium, gärna över 100 liter. Platy och guppy är perfekta nybörjarfiskar som funkar i 60 liter om man inte har för många så klart. Ancistrus blir ca 15cm stora och ska ha större plats, bättre med en liten grupp otocinclus som algätare. Eller varför inte en städpatrull med snäckor (tex zebrasnäckor) och räkor (amanoräkor)? Praktbotia ska du inte ens fundera på, de blir stooora och vill leva i stim. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.

Jo jag köpte 4 guppy pojkar och har även sjösatt 8 st neontetror , men kan jag ha några fler ? Tycker de ser lite tomt ut . Hade det funkat med typ 20 st små fiskar i de ? Typ några guppys till o kanske nån städare ? Säg gärna om ja kan ha fler än 20
  • Guldbarb

Kampfiskhonor och hanar ska bara gå ihop vid parning riskerna är annars stora att hanen stressar ihjäl honorna eller att honorna gaddar ihop sig (ja det händer rätt ofta) och dödar hanen.

Gällande mängden så är det ca 1 l per 1cm fisk man brukar säga. Neontetra blir ca 5cm enligt zoopet alltså 5*8 = 40 liter minimum. Guppy ca 6 cm så 6*4=24. Alltså är du redan över rådet vad gäller fiskar och litet. Sedan låter det som att du kört i väldigt mycket fisk på kort tid, vad försiktigt med matningen så du inte får problem med nitrit/nitrat. I mitt 60 liters har jag valt att bara ha mindre fiskar så som guppyendlers, drottningrasborra, otocinclus.

• Cecc3
    Guldbarb skrev 2014-02-20 18:52:38 följande:
    Kampfiskhonor och hanar ska bara gå ihop vid parning riskerna är annars stora att hanen stressar ihjäl honorna eller att honorna gaddar ihop sig (ja det händer rätt ofta) och dödar hanen. Gällande mängden så är det ca 1 l per 1cm fisk man brukar säga. Neontetra blir ca 5cm enligt zoopet alltså 5*8 = 40 liter minimum. Guppy ca 6 cm så 6*4=24. Alltså är du redan över rådet vad gäller fiskar och litet. Sedan låter det som att du kört i väldigt mycket fisk på kort tid, vad försiktigt med matningen så du inte får problem med nitrit/nitrat. I mitt 60 liters har jag valt att bara ha mindre fiskar så som guppyendlers, drottningrasborra, otocinclus.

Aha okej . Men då får jag flytta några av dom o kanske sätta guppy pojkarna i mitt andra akvarium om de redan är för mkt i 60 karet . Jo nä ja matar fruktansvärt lite som ja tycker . Men ja får ta flytta över några i de andra de har vart igång lika länge som 60 karet så den har ju blivit inkörd . Dock har jag jätte jätte mkt växter i 60 karet och ett innerfilter för för större kar tror den var för närmare 200l om jag inte minns helt åt h-vete
  • Guldbarb

Har du köpt så du kan testa vatten värderna? Nitrit och nitrat är väldigt bra att kunna kolla speciellt i början, får du en rejäl spik riskerar alla fiskar att dö väldigt fort. Problemet med 6 kantiga är tyvärr att det är få fiskar som vill ha en typen av akvarium, många vill ha en större bottenyta än vad de ger.

• Cecc3
    Cecc3 skrev 2014-02-20 19:01:08 följande:
    Aha okej . Men då får jag flytta några av dom o kanske sätta guppy pojkarna i mitt andra akvarium om de redan är för mkt i 60 karet . Jo nä ja matar fruktansvärt lite som ja tycker . Men ja får ta flytta över några i de andra de har vart igång lika länge som 60 karet så den har ju blivit inkörd . Dock har jag jätte jätte mkt växter i 60 karet och ett innerfilter för för större kar tror den var för närmare 200l om jag inte minns helt åt h-vete

Kanske heter pump ha en grej som har ett filter i sig *s* Inte min starkaste sida o förklara o minnas vad grejer heter
  • Ann Cistrus
    Cecc3 skrev 2014-02-20 18:43:53 följande:

Jo jag köpte 4 guppy pojkar och har även sjösatt 8 st neontetror , men kan jag ha några fler ? Tycker de ser lite tomt ut . Hade det funkat med typ 20 st små fiskar i de ? Typ några guppys till o kanske nån städare ? Säg gärna om ja kan ha fler än 20
    Jag har också läst det där med 1cm fisk per liter vatten men jag kan väl ändå tycka att din fiskmängd är ok. Om du vill ha städare så kan jag rekommendera zebrasnäckor och amanoräkor. Eller några otocinclus. 
  • Cecc3
    Guldbarb skrev 2014-02-20 19:04:53 följande:
    Har du köpt så du kan testa vatten värderna? Nitrit och nitrat är väldigt bra att kunna kolla speciellt i början, får du en rejäl spik riskerar alla fiskar att dö väldigt fort. Problemet med 6 kantiga är tyvärr att det är få fiskar som vill ha en typen av akvarium, många vill ha en större bottenyta än vad de ger.

Nej jag har inte köpt de än , ja ska nämligen få de av en kompis men har inte hunnit hämta än :S Jo har förstått att 6 kantiga är så där jätte bra att ha men jag fick trots allt ärva båda mina kar så man tar vad man får . Dock den enda fördel jag fick med var att de är använt och har mkt av dom nyttiga bakterierna i grejerna
  • Cecc3
    Ann Cistrus skrev 2014-02-20 19:10:55 följande:
    Jag har också läst det där med 1cm fisk per liter vatten men jag kan väl ändå tycka att din fiskmängd är ok. Om du vill ha städare så kan jag rekommendera zebrasnäckor och amanoräkor. Eller några otocinclus. 

Okej . Ja en städare hade vart bra så de inte blir så skitigt ! Jag vet för ca 20 år sen hade vi fiskar som barn för vi hade en granne som äger fisk affär här i stan och den är i bruk än , men i vilket fall vi fick ju allt av grannen och jag minns att vi hade en hel uppsjö med fisk i ett litet akvarium var guppys och neontetror och jag är helt säker på att de var upp mot 50 fiskar i karet o dom hade vi i många år utan död förutom dom som dog av hög ålder . Karet kan inte vart mer än 130liter . Jag förstår som inte hur det gick till :/
  • Ann Cistrus
    Cecc3 skrev 2014-02-20 19:27:14 följande:

Okej . Ja en städare hade vart bra så de inte blir så skitigt ! Jag vet för ca 20 år sen hade vi fiskar som barn för vi hade en granne som äger fisk affär här i stan och den är i bruk än , men i vilket fall vi fick ju allt av grannen och jag minns att vi hade en hel uppsjö med fisk i ett litet akvarium var guppys och neontetror och jag är helt säker på att de var upp mot 50 fiskar i karet o dom hade vi i många år utan död förutom dom som dog av hög ålder . Karet kan inte vart mer än 130liter . Jag förstår som inte hur det gick till :/
    Sen tror jag att Guldbarbs beräkning var lite väl generös. Jag tror inte att det är vanligt att neontetror överlever så länge att de blir 5 cm långa. Jag har iaf aldrig sett det. Samma gäller för guppys. De du köper i vanliga zooaffärer lever tyvärr inte så länge. 

Därför tycker jag att det skulle vara ok med någon fisk till, t.ex. 4-5 otocinclus.
Svar på tråden Nystartat 6 kantigt akvarium söker råd om fisk !