• luspudel

Tips till blivande trebarnsmamma!

Jag väntar alltså barn nummer tre i maj och förbereder mig mentalt på en smärre trebarnschock Storasyskonen kommer vara 5 och 3 när bebisen föds, och kommer efter de 10 första dagarna gå 15 timmars på förskolan.
    Hur som helst. Vad har ni erfarna mammor för tips för att underlätta vardagen med tre barn? Jag förbereder mycket nu genom att de själva får ta på kläder, gå själva osv för att det inte ska kännas som att bebisen helt plötsligt tar den platsen. Kommer också använda bärsele i massor, om bebisen nöjer sig med det förstås Så, ös in alla era knep!

• Svar på tråden Tips till blivande trebarnsmamma!
  • Dixie

Vår 3 kom när syskonen var 4 och 6 år och det funkade jättebra, men så fick vi också en baby som sov mycket och hela nätter från början! Mitt tips är att alltid vara förbered, lägg fram kläder kvällen innan, planera vad ni ska äta till lunch/ middag dagen innan etc - för då slipper man stressa och skulle ngt hända har man alltid lite extra tid att ta av!

• luspudel
    Dixie skrev 2014-02-08 16:27:54 följande:

Vår 3 kom när syskonen var 4 och 6 år och det funkade jättebra, men så fick vi också en baby som sov mycket och hela nätter från början! Mitt tips är att alltid vara förbered, lägg fram kläder kvällen innan, planera vad ni ska äta till lunch/ middag dagen innan etc - för då slipper man stressa och skulle ngt hända har man alltid lite extra tid att ta av!

Bra tips! Just nu med förskola tidigt på morgonen är vi ju inne i den ruljansen, men jag gissar att jag lätt glider ur den disciplinen när jag går hem på graviditetspenning
  • Flickan och kråkan

Vi fick vår trea i somras. Han är 7,5 månad nu. Mina äldsta pojkar var då 4 respektive 5,5 år. Det har varit högst odramatiskt på alla sätt och vis. Nu är vår trea en glad prick men sover som en kratta. Han bor i sjal och hänger liksom bara med på allt och överallt. Storebröderna är fantastiskt omsorgsfulla och förstående. Det har bara varit positivt. Enorm skillnad från när tvåan kom. Tätt mellan de första. Eftersom jag är hemma så får de stora mycket hemmatid och ro i vardagen. Inget fritids för äldsta. Vi har tid och ork till aktiviteter på eftermiddagarna. Båda har gymnastik en gång i veckan, båda har konståkningsträning två gånger i veckan och äldsta går i idrottsskola. Sedan underlättar det ju om man ser till att ha gott om tid innan man ska iväg någonstans......men så är det ju med två också . En bebis gör inte så mycket av eller till tycker jag. Dem klär man ju liksom bara på och så i sjalen och i väg. Inga klädpreferenser...inga "ska bara" etc. Det är ju de äldre man ska få i mat, i kläder, i ordninggjorda och ut genom dörren......men så var det ju innan också .

• luspudel
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-09 22:35:34 följande:

Vi fick vår trea i somras. Han är 7,5 månad nu. Mina äldsta pojkar var då 4 respektive 5,5 år. Det har varit högst odramatiskt på alla sätt och vis. Nu är vår trea en glad prick men sover som en kratta. Han bor i sjal och hänger liksom bara med på allt och överallt. Storebröderna är fantastiskt omsorgsfulla och förstående. Det har bara varit positivt. Enorm skillnad från när tvåan kom. Tätt mellan de första. Eftersom jag är hemma så får de stora mycket hemmatid och ro i vardagen. Inget fritids för äldsta. Vi har tid och ork till aktiviteter på eftermiddagarna. Båda har gymnastik en gång i veckan, båda har konståkningsträning två gånger i veckan och äldsta går i idrottsskola. Sedan underlättar det ju om man ser till att ha gott om tid innan man ska iväg någonstans......men så är det ju med två också smile1.gif . En bebis gör inte så mycket av eller till tycker jag. Dem klär man ju liksom bara på och så i sjalen och i väg. Inga klädpreferenser...inga "ska bara" etc. Det är ju de äldre man ska få i mat, i kläder, i ordninggjorda och ut genom dörren......men så var det ju innan också smile1.gif .

Åh vad det låter härligt Ja man är ju redan inne i svängen så att säga, men lite orolig är jag ändå... Jag har ju bara två armar Tack för ditt svar!
  • Trasan0606

Hakar på i den här tråden. Har en 6 åring, en på 2,5 år och en liten på 8 dagar. Än så länge är pappan hemma men jag bävar lite inför nästa vecka då det är dags för det 'riktiga' livet med skola/förskola lämning och hämtning, ensamma eftermiddagar och mornar med barnen.

Vi är redan nu duktiga på att förbereda kläder och packa väskor inför skola men det kan bliv stressigt ändå. Lillan vill hänga vid bröstet hela tiden och det funkar ju inte när man ska iväg. Hur har ni fått det att fungera?

• Sjörövarfabbefarfarsfar

Hej! Vår "lilla" trea har hunnit bli 1 år. Hon kom när syskonen var 6 och 4. Lillasyster är vår allas lilla guldklimp och väldigt omtyckt bland syskonen och speciellt deras kompisar
    Vi fick en tuff start för jag blev akutsnittad och sövd, sen hade lillan kolik första 3-4 månaderna. Men trots allt det "jobbiga" har det positiva och roliga med 3 barn övervägt alla gånger. Visst pappan fick ta de stora barnen mycket på kvällarna när jag ammade. Och Det blir minde "egentid" med var och ett av barnen men det är ju en person till i familjen som ska ha uppmärksamhet, men dina barn är ju ändå såpass stora att de förstår att bebisen går först och att de kan vänta på sin tur. Tyckte det var lättare med 3 barn än med 2, för de 2 stora sysselsätter varandra rätt bra, leker, spelar spel, bygger kojor och hittar på bus oxå såklart de är inte lika mammiga och är redan vana att dela på mammas och pappas tid med de andra syskonet, så det är inget nytt för dem. Sen är det utmaning att hinna med på morgonen, planering är A och O . Förbereda så mycket som möjligt när barnen lagt sig på kvällen, lägga fram kläder, packa väskor, Duka frukost skålar mm
    Tycker hela familjen har blivit mer harmonisk sen 3:an kom. Skulle tom kunna tänka mig en liten fyra om ett par år (jag som bara skulle ha 2!)

• Flickan och kråkan
    Trasan0606 skrev 2014-02-19 09:01:27 följande:
    Hakar på i den här tråden. Har en 6 åring, en på 2,5 år och en liten på 8 dagar. Än så länge är pappan hemma men jag bävar lite inför nästa vecka då det är dags för det 'riktiga' livet med skola/förskola lämning och hämtning, ensamma eftermiddagar och mornar med barnen.

Vi är redan nu duktiga på att förbereda kläder och packa väskor inför skola men det kan bliv stressigt ändå. Lillan vill hänga vid bröstet hela tiden och det funkar ju inte när man ska iväg. Hur har ni fått det att fungera?
    SJAL . Och sedan är det tveklöst så att jag inte helt sällan ammade i farten på väg någonstans när vår yngsta var pyttig. 
  • Trasan0606

Åh jag önskar att de två äldre kunde leka ihop men de är som katt och råtta. Inte en minut kan de leka. Hur jobbigt som helst. 6 åringen sköter sig själv ganska bra men 2,5 åringen han är och har alltid varit galet mammig. Inte direkt bättre nu...

Har en tricot slen som jag ska plocka fram, kan nog underlätta lite. Mellankillen bodde i den då han ratade vagnen. Har dock lite problem med mitt bäcken så jag orkar inte så långa stunder.

Har ni ammat i sjal med? Det har jag aldrig prövat.

Svar på tråden Tips till blivande trebarnsmamma!