• Solveig og Kosinus

Godisdag utan godis?

Jag har ett komplicerat förhållande till godis. Jag har ingen måtta. Tänker jag äta lite så slutar det med att jag sitter och vräker i mig och går och köper godis varje dag i veckor. Jag måste hålla mig undan godis helt, nåt annat funkar inte.

Jag har nu inte ätit godis på lite över en månad och det går okej. Preblemen är lördagarna, då det är lördagsgodis för övriga familjen som gäller. Vad ska jag hitta på istället? Jag vill också ha nåt gott!

Jag har inga problem med vikten och äter vettigt i övrigt, så kalorier är inget problem i sig. Några tips på smaskigheter?

• Svar på tråden Godisdag utan godis?
  • Monchichier

nötter, frön, frukt och grönsaker, broccoli, vindruvor, mjölkprodukter, kyckling, frukt, tranbär, rädisor, kål, blomkål, russin, spenat.

• Monchichier
    Eleonor01 skrev 2014-02-08 18:57:03 följande:
    Vindruvor
    Fruktcocktail m vaniljsås
    Russinmix sån m nötter
    Naturgodis
    Kex m ost
    Marinerade vitlöksklyftor å räkor
    Sådan där fruktcocktail som ligger i sockerlag??
  • Eleonor01
    Monchichier skrev 2014-02-08 19:54:44 följande:
    Sådan där fruktcocktail som ligger i sockerlag??
    I ts fall tror jag inte hon vill ha det. Inte jag hellre. Gör helst egen. Du då?
  • Monchichier
    Eleonor01 skrev 2014-02-08 20:20:32 följande:
    I ts fall tror jag inte hon vill ha det. Inte jag hellre. Gör helst egen. Du då?
    Jag brukar göra egen fruktsallad.
    Fruktcocktail för mig är sådan man kan köpa på konserv, inlagd i sockerlag.
    Eller bara egen fruktblandning med sockerlag.
  • FlitigaLis

Kan ni inte som familj välja andra alternativ allihopa. En lördag blir det popcorn och en annan ölkorv och dippa grönsaker

• Solveig og Kosinus

För barnen är det väldigt viktigt att det är just lördagsgodis, så dem skulle det bli svårt att övertala att skippa det. Maken däremot kan lika gärna äta det jag äter säger han. :)

• Lillmajsan

Själv är jag svag för ostbricka. Tungan ute
    Tänk en krämig brie, en blå eller grön mögelost med karaktar (St Agur, Blå Alp, Roquefort eller Kronbloms tex) någon god kittost tex Taleggio, vitlöksost och någon god hård dessertost (stavning?) med lite flytande honung och hackade valnötter på. Några vindruvor och jordgubbar. 
    Lite goda kex och ett gott vin till det. MUMS!Tungan uteTungan uteSkrattande     
    Tro jag börja bli hungrigFlört

• PappaRune

Honung! 
    De är nyttigt ( till en viss grad) :P 
    Ha det i varm mjölk, teet, eller bara på en macka som du skurit up i små bitar. Njut varje bit som det vore den sista :)
    Gå för en god honung, inte det billiga ICA märket. Kvalitet är du värd! :)

• miliahty

Jag är tvärt om! Köper alltid hem för mycket godis, äter aldrig upp, det ligger och ruttnar i skåpen BLÄ

Nötter är sjukt gott tillsammans med mörk choklad!
    Gör en hajkbanan med choklad
    Grönsaksstavar med dip

Är det alternativ för sötsaker du söker, eller bara variation på dem?

en orolig själ är en levande själ
  • 3skabli4
    PappaRune skrev 2014-03-21 09:06:02 följande:

Honung! 
    De är nyttigt ( till en viss grad) :P 
    Ha det i varm mjölk, teet, eller bara på en macka som du skurit up i små bitar. Njut varje bit som det vore den sista :)
    Gå för en god honung, inte det billiga ICA märket. Kvalitet är du värd! :)

"Socker innehåller absolut ingen näring. Honung innehåller väldigt små mängder. Det finns inget näringsmässigt argument för att ha honung i dryck eller exempelvis yoghurt eftersom näringen som finns i honungen nästan är försumbart liten. Brun farin innehåller en del järn och mineraler och kan vara ett alternativ OM du väljer att ha ngt sött i ditt kaffe eller te. MEN socker ska aldrig ätas med argument att det är nyttigt. En del av oss tenderar nämligen att äta mer då vi anser/tror/vet att det vi äter är nyttigt. Nackdelarna överväger fördelarna. Sammanfattningsvis, använd det du gillar men använd inte argumentet att honung är nyttigt."
  • Biffus
    3skabli4 skrev 2014-07-03 13:23:21 följande:
    "Socker innehåller absolut ingen näring. Honung innehåller väldigt små mängder. Det finns inget näringsmässigt argument för att ha honung i dryck eller exempelvis yoghurt eftersom näringen som finns i honungen nästan är försumbart liten. Brun farin innehåller en del järn och mineraler och kan vara ett alternativ OM du väljer att ha ngt sött i ditt kaffe eller te. MEN socker ska aldrig ätas med argument att det är nyttigt. En del av oss tenderar nämligen att äta mer då vi anser/tror/vet att det vi äter är nyttigt. Nackdelarna överväger fördelarna. Sammanfattningsvis, använd det du gillar men använd inte argumentet att honung är nyttigt."
    + att honung är dåligt för tänderna. Tänk på att bina har spytt upp den...
  • PappaRune

Oj oj oj, någon är mer beläst än andra.
    Honung är och blir nyttigare än godis. Tyvärr. Men tänk på vad godisen innehåller.

• Barbamama08

Torkade äpplen är ju jättegott. Inte så lätt att få tag i tyvärr i mindre affärer, men man kan göra själv.

Annars är hallon goda att äta som de är, tycker jag.

Svar på tråden Godisdag utan godis?