• fluu

Vad är det för prickar?

Hej!

Min annars väldigt friska dotter har under hela denna veckan varit sådär på gränsen till febrig, till och från lite matt och trött, behövt alvedon och varit gnällig och mammig.
    Igår fick hon en röd prick på armen och idag under dagen har hon fått en massa prickar i och på rumpan(och hon är inte direkt känd för blöjeksem eller känslig hud annars). Hon har blev också supergnällig och akut trött nu på kvällen och ville lägga sig direkt, vilket aldrig hänt...

Det går vattkoppor på dagis, kan det vara det? Eller något annat? När jag googlar bilder på vattkoppor är det väl inte jättelikt. Hon har inte varfyllda blåsor utan mer "platta" röda prickar i olika storlekar.

//Tacksam för svar

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Svar på tråden Vad är det för prickar?
  • Gudinnan
    fluu skrev 2014-02-08 19:07:23 följande:
    Skit också ;) Det har funnits på hennes dagis i kanske två veckor nu. Får se hur det ser ut imorgon och kanske ringa 1177 eller något.
    Det e ofarligt det ger bara lite gnälliga barn hehe och en svettig mamma
    Ta potatismjöl på och låt det va så
    Potatismjöl hjälper nämligen och det kliar inte så mkt då.

Potatismjöl kan du ha till alla prickar oxå
    och babypuder utan perfym.
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • fluu
    Rocket Mania skrev 2014-02-08 19:07:29 följande:
    Vattkoppor börjar så gott som alltid på bålen och det finns alltid koppor i hårbotten.

Jag tror mer på tredagarsfeber eller femte sjukan. Har hon fortfarande feber? Är hon rödblommig om kinderna?
    Hon är väldigt varm i vanliga fall också och har legat som högst på 38 ungefär.Det har pendlat lite fram och tillbaka sedan i onsdags och hon har fått någon alvedon om nätterna.  Har inte sett något i hårbotten, en prick på armbågen och annars bara i och på rumpan. Inte rödblommig.
  • fluu
    Gudinnan skrev 2014-02-08 19:10:39 följande:
    Det e ofarligt det ger bara lite gnälliga barn hehe och en svettig mamma
    Ta potatismjöl på och låt det va så
    Potatismjöl hjälper nämligen och det kliar inte så mkt då.

Potatismjöl kan du ha till alla prickar oxå
    och babypuder utan perfym.
    Ok, tack för tipset :) Får se vad det blir av det här.
  • Anneli 87

Det låter som vattkoppor. Min dotter fick det nyligen och det blev aldrig blåsor utan mer upphöjda röda prickar med lite gulaktig topp som sedan blev skorpor. Så dem behöver inte vara vattenfyllda för att vara vattkoppor. Ring Bvc och fråga!

Hoppas allt går bra ändå!

• glassen

Kan säkert vara vattkoppor. På min dotter började det som små små prickar långt ner på ryggen. Tog väl dygn innan de började bli större och fler och vi insåg att det verkligen var vattkoppor.
    Om vattkoppor började för ca 2 veckor på din dotters förskola så stämmer inkubationstiden bra också.

• Rocket Mania
    fluu skrev 2014-02-08 19:12:38 följande:
    Hon är väldigt varm i vanliga fall också och har legat som högst på 38 ungefär.Det har pendlat lite fram och tillbaka sedan i onsdags och hon har fått någon alvedon om nätterna.  Har inte sett något i hårbotten, en prick på armbågen och annars bara i och på rumpan. Inte rödblommig.
    Då är det inte femte sjukan. Tredagarsfeber då kanske.

Annars lär du märka om det blir koppor av prickarna.
  • fluu

Googlar fler och fler bilder på vattkoppor som liknar lite så hon kanske har åkt dit på det... skit också. Tack för inputs!

• fluu

Kom på att hon kräktes även förra onsdagen helt utan "förklaring" och var sedan lite lös i magen, men hade ingen feber, åt och var pigg så den magsjukan som går på dagis tror vi inte att det var. Kanske kan det hänga ihop med prickarna?

• Rocket Mania
    fluu skrev 2014-02-08 19:41:48 följande:
    Kom på att hon kräktes även förra onsdagen helt utan "förklaring" och var sedan lite lös i magen, men hade ingen feber, åt och var pigg så den magsjukan som går på dagis tror vi inte att det var. Kanske kan det hänga ihop med prickarna?
    Det kan vara helt vanliga virusprickar 
  • Flickan och kråkan

Tredagarsfebersutslag ser ju inte alls ut sådär och kommer när febern försvunnit. Småprickigt massor tätt - som värmeutslag - som efter hand flyter ihop. Bål, rygg huvud brukar vara där utslagen sitter mest.

• fluu

Prickarna har inte spridit sig, men är kvar och verkar klia lite.Dock ingen upphöjning eller var så 1177 trodde inte på vattkoppor.  Ingen som helst feber längre, men extra trött ändå så hon blir hemma imorgon och vi får väl ringa bvc och höra lite. Gått utan blöja idag så blöjeksem tror jag inte på. Då borde hon väl dessutom protestera när vi torkar efter blöjbyte.

• glassen

Stjärtfluss/ svinkoppor kanske. Sonen hade sina på och i rumpan som du beskriver.
    Men jättebra om du kan gå till BVC imorgon och visa upp dem så du får ett riktigt svar.

• fluu

Prickarna är nu borta och BVC trodde att det nog bara var någon reaktion på förkylningsvirus.

Svar på tråden Vad är det för prickar?