• Pingu2014

5;2! Nu kör jag igång! Pepp, mattips och framgångar :-)

Hej

Vet inte om flera sådana här trådar finns, men jag skulle i alla fall vilja starta en ny där man kan vara med från början.

Nu har julmat, vintermys i soffan och minimalt med motion gjort sitt. Nu skall det bort.

Jag har jojobantat, jojotränat, jojoätit och jojodeppat så många gånger. Det enda som funkat är 5;2, men den gick åt h-e i jul och under alla helger som varit. 

Nu är det dags att förbereda kropp och knopp inför vårens intågande.

Själv kör jag såhär;

Fastedagar; Tisdagar och torsdagar. 
    Övriga dagar; fullkorn, bra fett och gärna lite guldkant men då med måtta
    Motion; Pod-promenader skall de komma att heta. En långpromenad med en härlig pod i öronen helt enkelt. Då MÅSTE jag ju promenera hela poden igenom Plankan skall också införlivas, varje kväll innan läggdags. Har en fantastisk matta ståendes i garderoben, den skall nu dammas av!

Någon som hänger på mot en hälsosam vår?

• Svar på tråden 5;2! Nu kör jag igång! Pepp, mattips och framgångar :-)
  • Pingu2014

Misslyckats rejält idag!

Ätit en massa onyttigt nu ikväll... HATAR att vara hungrig! Blir en fix idé...

• LillGris

Asch då! Det spelar ingen roll, jag har också brutit fastan vid några tillfällen. Det är bara nya tag som gäller =) det är asjobbigt de första veckorna. Men faktum är att jag nu generellt känner mindre hunger och äter mindre portioner, man vänjer sig om man bara står ut i början. Och är 5:2 inget för dig, testa nåt annat! Det finns en uppsjö av dieter, alla passar såklart inte alla.

• Lotte1978

Pingu2014: förstår att det känns deppigt men det är bara att ta nya tag! Tror det tar ett tag innan man kommer på hur man ska fördela de 500 kcal. Heja heja!

• Malva05
    Pingu2014 skrev 2014-02-11 18:25:08 följande:
    Frukost; 1 kopp kaffe, 1 dl laktosfri lättmjölk

Fika; 1 ägg

Lunch; 1 kycklingfilé, spenat, gurka och tomat. Något stänk vinäger

Fika; 1 riskaka

Middag; Samma som lunchen
    Min första fastedag var oxå pest och pina trodde aldrig att det skulle funka, men ett tips som funkat för mig i alla fall var att i ca 2 veckor räkna kalorier ( ja så man vänjer sig med ett mer normalt kalori intag ) sen efter första fastedagen tycker jag att det gått bra att fasta vist vissa gånger har man kanske kommit just över 500 kalorier .
    Räknar nämligen inte slaviskt mina kalorier , men gör ett överslag och räknar alltid i överkant, då jag jobbar med mat och det konstant finns mat runtikring mig, och mat som vi måste smaka på. 

Har haft 2 sämre veckor nu så nu tror jag att jag måste börja räkna kalorier igen, ja så jag kommer tillbaka i rätta banorna.  
  • Lotte1978

Här har två av tre barn fått magsjuka i kväll/natt så denna veckan har jag på känn att jag inte får välja vilken dag jag ska ta den andra fastedagen...

• Malva05
    Lotte1978 skrev 2014-02-12 00:14:20 följande:
    Här har två av tre barn fått magsjuka i kväll/natt så denna veckan har jag på känn att jag inte får välja vilken dag jag ska ta den andra fastedagen...

Fy magsjuka är bland det värsta som finns.

Angående fastedagar som nån undrade så har jag inga bestämda dagar utan planerar utifrån min vardag. Men måndagar brukar bli fastedag sen är det lite olika vilken dag jag väljer att fasta på.
  • MrsHughes

Hej! Jag har kört sedan september och det går bra. Har ingen våg men jag kommer i mina stl 36 kläder igen. Innan jag började satt 38 klädena lite tight. En rätt som jag ofta äter

100 gr blandfärs
    150 gr champinjoner
    200 gr zucchini
    1/2 vitlöksklyfta
    1 msk tomatpuré
    Salt
    Chiliflakes

Skär upp grönsakerna och lägg i stekpanna. Pressa över vitlök, lägg i färsen. Stek tills färsen är genomstekt, ha på tomatpuré, krydda (inget fett till stekningen behövs). Ca 300 kcal.

Till middag brukar jag köra havregrynsgröt och lågkalori-äppelmos.

• Pingu2014
    MrsHughes skrev 2014-02-12 07:05:19 följande:
    Hej! Jag har kört sedan september och det går bra. Har ingen våg men jag kommer i mina stl 36 kläder igen. Innan jag började satt 38 klädena lite tight. En rätt som jag ofta äter

100 gr blandfärs
    150 gr champinjoner
    200 gr zucchini
    1/2 vitlöksklyfta
    1 msk tomatpuré
    Salt
    Chiliflakes

Skär upp grönsakerna och lägg i stekpanna. Pressa över vitlök, lägg i färsen. Stek tills färsen är genomstekt, ha på tomatpuré, krydda (inget fett till stekningen behövs). Ca 300 kcal.

Till middag brukar jag köra havregrynsgröt och lågkalori-äppelmos.
    TUSEN tack!!! Fick en rejäl svacka igår, första dagen. Detta recept skall jag defenitivt köra!

Nästa vecka kör jag på och fastar igen, denna vecka får det bli fortsatt hälsosamt tänkande.
  • Lotte1978

LillGris: hur tillagar du torsken? Jag har testat i foliepaket med grönsaker en gång men tyckte det blev sådär.

• Lotte1978

Pingu2014: kör du fastedag idag? Ingen magsjuka här än så jag kör fastedag som planerat. Någon annan som fastar idag?

• Pingu2014
    Lotte1978 skrev 2014-02-13 10:30:07 följande:
    Pingu2014: kör du fastedag idag? Ingen magsjuka här än så jag kör fastedag som planerat. Någon annan som fastar idag?

Hejsan

Jag tror jag lämnar 5:2, Jag klarar inte av att vara så hungrig i flera timmar. Jag kör 16:8 istället. Där är jag hungrig i två timmar på förmiddagen, sen får jag lov att äta mig mätt vilket är viktigt för mig. 12-20 är mitt ätfönster.
Svar på tråden 5;2! Nu kör jag igång! Pepp, mattips och framgångar :-)