• Idaperstorp

Sök föräldrapenning vid provisionslön

Hej, Jag har precis fått blanketter från er med ansökan om föräldrapenning. Beräknad BF är 3/5. Jag jobbar som säljare med 100 % provisionslön vilket betyder att min inkomst kan skilja väldigt mycket från månad till månad. Från november (dvs 6 mån innan BF) arbetar jag inte lika mycket som förut. Vilket jag förstår att man har rätt till.. Hur ska min arbetsgivare fylla i min lön; från januari och ett år tillbaka eller från oktober och ett år tillbaka? Fyller man i vad jag haft för lön under övrig inkomst? Har inte haft någon grundlön alls. Jag vet att det är min arbetsgivare som fyller i blanketten men hon har aldrig gjort det förut och jag vill bara att det ska bli rätt. Tack på förhand!

• Svar på tråden Sök föräldrapenning vid provisionslön
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du har varierad inkomst så ska arbetsgivaren fylla i din inkomst för det senaste året. Om du tidigare har arbetat stadigvarande och valt att gå ner i tid på grund av din graviditet så ska detta inte påverka din kommande sjukpenninggrundandeinkomst. Arbetsgivaren bör därför fylla ifrån oktober 2013 då du arbetade heltid.

Hälsningar

Allan, Handläggare 

• Idaperstorp

Vill ni ha något intyg från min arbetsgivare att jag jobbat något mindre sen i november med i ansökan?

• Försäkringskassan

Hej, Nej, det är inget man normalt behöver göra. Om vi skulle behöva den uppgiften senare eller få mer information så tar vi kontakt med dig eller din arbetsgivare. Hälsningar Theo, Handläggare

• Försäkringskassan

Hej Igen. Såg i efterhand att jag missförstod din fråga. När arbetsgivaren fyller i inkomstuppgifterna på den inkomstblankett de får så uppger arbetsgivaren om du gått ner i tjänst. Om det är blankett 5033 så kan man vid punkt 3 uppge % man arbetar och anledningen till tjänstledighet. Hälsningar Theo, Handläggare

Svar på tråden Sök föräldrapenning vid provisionslön