• Trotsig

någon har silvertejpat katten, vart hör man av sig?

var nyss ute på vår uteplats och träffade på en katt som ofta äter av våra katters mat, har sett den många gånger men idag var det någon som hade dragit silvertejp runt magen på den!!
    den är skygg men jag försökte locka på den med mat för att kanske få fast den och se om det går att hjälpa den men det gick inte.
    vart hör man av sig för att den ska få hjälp? kommunen? polisen? den är ju inte här jätte ofta så  det kommer ju vara svårt för alla att hitta den.
    och vad händer med en katt som blir infångad av då tex polis eller annan passannde myndighet? blir den avlivad eller kommer den få hjälp?
    riktiga jävla idiotjävlar det finns som gör så mot en kattstackare...

• Svar på tråden någon har silvertejpat katten, vart hör man av sig?
  • ForReal

Det känns väldigt akut att kissen får hjälp, vilka hemska människor det finns. Tur att du uppmärksammar honom!

• Trotsig

tack för alla svar, har kollat upp ett katthem som jag ska ringa strax. såg henne fler gånger i natt och fick komma ganska nära när jag rörde mig super långsamt och bjöd på mat så kanske kan få tag i henne ikväll.

• sextiotalist

Som de andra skrev, katthem, de brukar ställa upp med kattfällor, så man kan fånga in katten utan att behöva komma i närheten. De har fångat in två vildkatter som höll till hos oss. Nej, jag hade inga besvär med dom, men det var bättre att de fick bra hem (och det fick de fick jag höra)

• ForReal
    ymmmi skrev 2014-02-10 10:44:53 följande:
    Djutskyddet
    Menar du en förening eller våra myndigheter/Länsstyrelsen? Finns olika föreningar med ordet "djurskydd" i sig, vissa mindre bra men andra bättre.
  • ForReal

Trotsig, jag tror att vi bor på samma ort. Skicka gärna ett PM till mig, jag kanske kan vara behjälplig (har en del erfarenhet av kattinfångning).

• ForReal

... jag kunde alltså inte skicka meddelande till dig, därför jag skrev att du kan PM:a mig :)

• straw2008

Du kan raka bort tejpen. Linda in katten i en handduk annars river den väl sönder dig. Rakar min katter flera gånger om året.

I kinamockaskogen.....
  • EnAnonumius
    Mon bébé 81 skrev 2014-02-09 21:37:04 följande:
    Fruktansvärt Rynkar på näsan

Jag skulle ringa till polisen 11414 och rådfråga.
    Tror knappast polisen kan ge råd hur man går tillväga för att fånga in en skygg katt och ta bort silvertejp. De är poliser inte djurvårdare.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Trotsig skrev 2014-02-09 21:13:43 följande:
    var nyss ute på vår uteplats och träffade på en katt som ofta äter av våra katters mat, har sett den många gånger men idag var det någon som hade dragit silvertejp runt magen på den!!
    den är skygg men jag försökte locka på den med mat för att kanske få fast den och se om det går att hjälpa den men det gick inte.
    vart hör man av sig för att den ska få hjälp? kommunen? polisen? den är ju inte här jätte ofta så  det kommer ju vara svårt för alla att hitta den.
    och vad händer med en katt som blir infångad av då tex polis eller annan passannde myndighet? blir den avlivad eller kommer den få hjälp?
    riktiga jävla idiotjävlar det finns som gör så mot en kattstackare...
    Ring till ett katthem eller veterinär och rådfråga dem.

Katthemmen (man kan googla efter dem) kan ge råd hur man skall gå tillväga för att fånga in en skygg katt och sedan ge råd hur man plockar bort silvertejp.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Minniemousemommy

Jag förstår inte riktigt? Silvertejp runt magen? Jo det är svårt att få bort silvertejp, men på vilket sätt skadar det katten om den bara sitter där? Säger inte att det är snällt att göra så, undrar bara på vilket sätt det är farligt eller djurplågeri?

• chokladgroda

TS, jag misstänker att jag kan bo i samma område som du. Allt stämmer (ang katten som strör runt och äter allt den kan hitta, lappen på affären ang fågelmat osv) men jag har inte sett silvertejpen så kan givetvis inte vara säker. 

Kan inte du skicka ett pm till mig och om det är så att det är samma katt kanske jag kan hjälpa dig att hålla utkik och försöka fånga in den så att vi kan hjälpa den?

• ForReal
    Minniemousemommy skrev 2014-02-10 20:03:49 följande:
    Jag förstår inte riktigt? Silvertejp runt magen? Jo det är svårt att få bort silvertejp, men på vilket sätt skadar det katten om den bara sitter där? Säger inte att det är snällt att göra så, undrar bara på vilket sätt det är farligt eller djurplågeri?
    För att det sitter åt ordentligt och kattems organ kan ha skadats av det. För att det gör ont och är mycket obekvämt att ha tjock tejp över sitt hår som den säkert försökt slita bort.
  • ForReal

En fälla är nu riggad för katten av ett katthem. Det bästa nu är att låta katten vara så den självmant går i fällan, försöker man följa efter eller ta den så kan den ana oråd. Om/när katten går i fällan kommer den att komma till ett jourhem och få vård och hjälp.

• stardream

Ush vilka idioter det finns! Ge sig på en liten katt :( synd att vi inte har djurpoliser i det här landet

• Minniemousemommy
    ForReal skrev 2014-02-10 22:44:31 följande:
    För att det sitter åt ordentligt och kattems organ kan ha skadats av det. För att det gör ont och är mycket obekvämt att ha tjock tejp över sitt hår som den säkert försökt slita bort.
    Menar du runt hela magen? Typ som ett korsett? jag tänkte mig mer en liten bit silvertejp på magen... Jo okej då förstår jag! Tack1
  • ForReal
    Minniemousemommy skrev 2014-02-10 22:58:36 följande:
    Menar du runt hela magen? Typ som ett korsett? jag tänkte mig mer en liten bit silvertejp på magen... Jo okej då förstår jag! Tack1
    Ja som en korsett =/
Svar på tråden någon har silvertejpat katten, vart hör man av sig?