• Kryddmix

    Väljer man att bli homosexuell eller föds man homosexuell?

    Precis som frågan lyder. Vilka tror att homosexuella väljer att bli homosexuella? Eller tror ni att man föds homosexuell?

  • Svar på tråden Väljer man att bli homosexuell eller föds man homosexuell?
  • Kryddmix
    Anonym (gha) skrev 2014-02-10 14:19:24 följande:
    Jag är rätt övertygad om att man föds med sin sexualitet, antingen att det är nåt genetiskt eller att det ligger i hur hjärnan har utformats/utvecklats.

    Jag är asexuell och har aldrig känt sexuell attraktion. Mina bröder och min mor är också asexuella, så för mig så verkar det ligga nåt i generna.
    Ah intressant. Hur är det att vara asexuell? Påverkar det din vardag på något sätt? Känner du att din avsaknad av sexuell attraktion påverkar din relation i ett förhållande? 

    Jag är nyfiken för det är intressant. Men självklart behöver du inte svara om du inte vill
  • Anders 386

    Jag tror det ligger i generna om man blir homosexuell eller heterosexuell.
    Men jag tror att väldigt många människor kan påverkas att vara sexuellt experementella med båda kön. Och då handlar det mer om omvärldespåverkan.

  • lykantrophona

    Man väljer det inte - vore ju ytterst dumt att välja att vara bög i Uganda, eller hur? Ändå finns det gott om homosexuella även i sådana länder.

    Baserat på vilka rön jag läst, så verkar det som om det handlar om delvis ärftliga faktorer, delvis faktorer under fosterutvecklingen (hormonnivåer i livmodern etc), och sen är det nog fortfarande en dos slump efter detta.


    lövet2 skrev 2014-02-10 12:44:34 följande:
    Både och. Vissa föds homosexuella. Vissa föds bisexuella men väljer sedan att vara enbart hetero eller homo.
    Nja, man kan välja att leva som om man vore homo- eller heterosexuell. Dvs, bara ha sex/förhållanden med ena könet. Men dragningen, själva läggningen, finns väl fortfarande där.
  • Anonym (gha)
    Kryddmix skrev 2014-02-10 15:28:46 följande:
    Ah intressant. Hur är det att vara asexuell? Påverkar det din vardag på något sätt? Känner du att din avsaknad av sexuell attraktion påverkar din relation i ett förhållande? 

    Jag är nyfiken för det är intressant. Men självklart behöver du inte svara om du inte vill
    Det är inget jag själv märker av så länge jag inte umgås med någon annan. Alltså... t.ex. om jag ser på en film med vänner så kan andra helt plötsligt börja kommentera hur snygg någon är, vilket jag känner mig helt clueless om. Minns en gång när min bonussyster sa "såg du honom?! vilken snygging!!". Jag hade ingen aning om vem hon pratade om. Jag ser inte sånt. Det är inget jag lider av precis, jag är bara lyckligt ovetande :P

    Relationer är svårt, jag blir lätt irriterad av sexuella närmanden, jag klarar av att ställa upp ibland men det är riktigt jobbigt med någon som vill varje vecka. Jag är för nuvarande singel och det är skönt.
  • LinneaJosie
    Kryddmix skrev 2014-02-10 14:15:18 följande:
    Jag ville veta hur andra tänker men jag själv har redan en åsikt sen innan. Ville veta folks åsikt innan jag delar med mig av min. 
    LinneaJosie skrev 2014-02-10 13:22:59 följande:
    Spelar det någon roll?
    Detta är ett forum där man kan diskutera olika ämnen. Kan vara lite intressant även om det inte spelar någon roll för dig. Men någon kanske läser något som får de att tänka till lite... Gillar du det inte så behöver du inte delta i diskussionen. Så om du inte har en åsikt så behöver du väl inte skriva något annat heller :) 

    Du kanske drog lite för stora växlar nu. Jag ställde bara en enkel fråga, ingen anledning att bli defensiv
  • LillGris

    Jag tänker såhär; jag är hetero. Jag kan inte tvinga mg själv att tända på en brud. Ser inte varför det skulle vara annorlunda för en homosexuell. Jag har inte valt att tända på män, det bara är så. Lika lite tror jag att eb flata valt att tända på tjejer

  • mr me

    Det har redan konstaterats i vetenskapliga studier att homosexualitet är något som man föds som, men att det inte är genetiskt. Egentligen skulle man kunna betrakta homosexualitet som ett slags fosterskada. Manlig homosexualitet har exempelvis kopplats ihop med testosteronbrist under fosterutvecklingen.

    Sedan kan man säkert i någon mån vara "borderlinesexuell" och/eller bisexuell och därmed i viss mån välja sin sexuella läggning eller låta den formas av miljöfaktorer.

  • Coruscant

    Man blir homosexuell på samma sätt som man blir heterosexuell - det finns liksom inget "val" (mer än att förneka sig själv).

  • Kryddmix

    Mmm jag håller med de flesta här. För mig är det en självklarhet att man föds som homosexuell, precis som heterosexuella inte väljer att vara hetero. Man bara är. Och sedan förstår jag inte varför någon skulle välja att leva ett liv som är så svårt och diskriminerande. Så enligt mig är det inget "val" man gör. Man bara föds homosexuell. 

    Hbtq rörelsen har i vilket fall som helst mitt stöd. 

  • LillGris
    Kryddmix skrev 2014-02-10 18:20:54 följande:
    Mmm jag håller med de flesta här. För mig är det en självklarhet att man föds som homosexuell, precis som heterosexuella inte väljer att vara hetero. Man bara är. Och sedan förstår jag inte varför någon skulle välja att leva ett liv som är så svårt och diskriminerande. Så enligt mig är det inget "val" man gör. Man bara föds homosexuell. 

    Hbtq rörelsen har i vilket fall som helst mitt stöd. 



    Lite så tänker jag med. Kunde man välja, vem skulle då välja att vara homo? Ok just här i sverige är det ganska bra för hbtq-folk om än sämre än vi heteros. Men i länder där det är dödsstraff.. Vem skulle välja det? Om man kunde välja annorlunda?
  • Psk
    Kryddmix skrev 2014-02-10 12:21:17 följande:
    Precis som frågan lyder. Vilka tror att homosexuella väljer att bli homosexuella? Eller tror ni att man föds homosexuell?

    Jag är en homosexuell man, Jag har alltid vetat sen jag var pytteliten att jag var attraherad av andra pojkar, till en början var jag "på" flickor "för att det var så det skulle vara" men jag har samtidigt alltid vetat att det är pojkar/män jag blivit attraherad av. Så jag tror det har väldigt mycket med generna att göra men jag tror även faktiskt att hur man har vuxit upp och i vilken miljö även har en liten inverkan.
    Jag har två äldre systrar som alltid tagit hand om mig som liten och de har bett mig dansa till "spice girls/britney" för att få vara med dem och deras kompisar och leka. Dem har även sminkat och klätt ut mig till tjej nästan dagligen.
    Min pappa var alltid på jobbet så mamma var hemma och tog hand om mig, mina två bästa kompisar var två grannflckor etc.
    Jag är en väldigt maskulin kille och jag tror inte någon ens skulle misstänka att jag var homosexuell men jag tror det har haft en liten inverkan på mig faktiskt, det känns som det i alla fall. Det finns även forskning säger att för varje barn en kvinna föder är det 20% större chans att nästa barn blir homosexuellt, vilket inte alltid stämmer, men til viss del gör det nog det.
     Det är en väldigt bra fråga, som homosexuell skulle man gärna vilja veta men det verkar vara ett väldigt svårt ämne att forska inom.

  • traveler

    Jag har funderat lite på ifall homosexualitet är något som naturen har skapat på egen hand. Dvs ett sätt för naturen att hålla populationen av en art i ett stabilt tillstånd.

    Om alla skaffar barn och fortplantar sig så skulle ju inte naturresurserna räcka till (vilket iof redan nu håller på att hända). Med dagens teknik så kan ju homosexuella skaffa barn ändå så människan har ju redan "överlistat" naturen om man säger så.

    Som sagt det är bara en teori jag har och jag vill givetvis att homosexuella ska ha rätt att skaffa barn precis som alla andra.

  • mathias

    Man väljer själv om man vill vara homosexuell. Det har ingenting med gener att göra. I dagens samhälle är normaltillståndet att vara strejt. Det är miljö, uplevelser och barndom som styr mm. Samma sak som med transexuella. Det är som ett intresse de har att börja klä sig i kvinnokläder. Man kan lika väl träna på gym eller någon sport.

Svar på tråden Väljer man att bli homosexuell eller föds man homosexuell?