• Anonym (fundersam)

hur fungerar det om man blir sjuk eller vabbar när man har blandat jobb och föräldraledigt?

Hej Jag har varit föräldraledig i några år och ska nu börja jobba några pass i veckan. Så jag jobbar och är föräldraledig typ varannan dag. Hur gör man då om man själv blir sjuk? Med karens och vem ska betala? jobbet eller fk? Man ska väl inte behöva två karensdagar då? Samma om man behöver vabba En dag jobbar jag dessutom inte hela passet utan nästan halva. Vad händer då om man blir sjuk eller vabba Även gällande skydda sgi?

• Svar på tråden hur fungerar det om man blir sjuk eller vabbar när man har blandat jobb och föräldraledigt?
  • Försäkringskassan

Hej

Du gör en sjukanmälan till oss den dag du skulle varit föräldraledig men blir sjuk. Arbetsgivaren betalar sjuklön de första 14 dagarna men inte dag 1 som alltid blir en karensdag. Hinner man arbeta minst 25% av sin arbetstid den dagen blir det karensdagen. Man kan även vabba del av dag.

Om första sjukdagen är hos arbetsgivaren kan du i din ansökan om sjukpenning istället för föräldrapenning skriva att karens dragits av arbetsgivaren. Man kan då slippa en karensdag. För mer information se bifogad länk:

https://iportal.sfa.se/wps/wcm/myconnect/d4a11a31-00bc-441d-be52-1cea5720e91a/vagledning-2004-02.pdf?MOD=AJPERES

Vid sjukdom är SGI:n skyddad om sjukanmälan gjorts.

Hälsningar
    Karin, handläggare

• Försäkringskassan

Hej

Jag glömde ange att det är på sidan 258 i den bifogade länken man kan hitta mer information om karensdagar.

Hälsningar
    Karin, handläggare

• Anonym (fundersam)
    Försäkringskassan skrev 2014-02-10 16:19:43 följande:
    Hej

Jag glömde ange att det är på sidan 258 i den bifogade länken man kan hitta mer information om karensdagar.

Hälsningar
    Karin, handläggare
    Går inte komma in på länken :/
Svar på tråden hur fungerar det om man blir sjuk eller vabbar när man har blandat jobb och föräldraledigt?