• Blubban82

kattkunniga-hjälp!! kisse som jamar vid bilåkning.

Min mamma har köpt två katter (brittisk korthår). Då hon gärna vill kunna ta med dem hit har hon köpt en fin bur för dem att åka i. Resan tar ca 1,5 timmar med bil. De var här i helgen på premiär. Hankatten fann sig i resan och klagde inget, men honkatten skrek/jamade så fort de åkte och gjorde så tills de var framme. Hon hade enligt min mamma nästan panik och försökte ta sig ur buren.Efteråt var hon helt slut. Min mamma tycker såklart jättesynd om sin lilla katt och oroar sig för detta beteende. Är det någon här som känner igen detta och vet vad det kan bero på? Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden kattkunniga-hjälp!! kisse som jamar vid bilåkning.
  • Whitetrash86

Åk sjuk troligen. Inget konstigt, mina 2 katter är likadana. Det som hjälper är att sätta dom i framsätet med luft på högsta.
    Ibland har vi tvingats ta ut dom och haft dom lösa i bilen en stund så att dom lugnar ner sig. Jag vet att det inte är det bästa, men vad gör man inte för sina djur. Hellre det på en lugn väg än en katt som dör pga stressen.

• LillaJag06

Troligtvis är kissen åksjuk.

Jag vet inte om man kan ge katten något så hon blir lite lugnare ( heter det feliway) kolla det med veterinären. Annars kanske hon måste få träna lite om hon är rädd.

• nemo1

Aldrig aldrig ha katter lös i bilen. Spraya buren med Feliway en timme före resan. Zylkene finns att köpa också som ges ngr dagar innan. Häng en handduk eller dyl över buren så brukar katterna lugna sig.
    De flesta katter hatar att åka bil och kan både hyperventilera och krakas.

• Blubban82

Tack för alla svar. Filt över buren har prövats, men tyvärr inte gett något resultat. Får fortsätta att prova olika saker. Man tycker ju så synd om lilla kissen och vill inte att hon ska behöva ha det sådär!

• nemo1

Spraya som sagt Feliway i buren och ge Zylkene flera dagar innan bilfärden.Sen får man ju faktiskt överväga när man absolut måste åka eller om du kommer till din mamma istället. personligen tar jag aldrig några katter i bilen mer än till veterinär.

Svar på tråden kattkunniga-hjälp!! kisse som jamar vid bilåkning.