• Wieli

4-åring svettningar och anfåddhet (har astma)

Hej,

Har en 4-åring som har astma samt födoämnesallergier. Han har även under en längre tid haft väldigt lätt för att svettas samt blir andfådd och trött. Han är också från och till ganska blek i hyn speciellt i ansiktet.

Svettningarna kan komma från allt som lätt aktivitet samt om han blir uppspelt tex om han spelar något spel eller liknande. Han blir då väldigt svettig i pannan och håret. Han blir även lätt andfådd som självfallet kan kommer ifrån hans astma.

Det är också ofta han inte vill göra något utan endast vill sitta och kolla på TV när han kommer hem ifrån dagis och han känns som han allmänt är mindre aktiv än andra barn i hans egen ålder. Återigen antar jag att detta kan bero på astman.

Vanligen visas inga symptom på astman förutom när han är förkyld så han får i princip endast medicinering under dessa perioder.

Många av de symptomen han har kan/kommer självfallet ifrån hans astma, men vi har blivit lite fundersamma kring hans konstanta svettande.

Är det någon som har någon insikt ifall detta kan bero på något annat eller är det bara en blandning av hans astma och att han är ett barn som svettas lätt?

VIll gärna ha lite synpunkter här då man ibland kan känna sig idiotförklarad när man går till läkare med honom. Allt beror (enligt dem) på hans astma/allergi eller eksem. Som ett exempel sökte vi i Augusti till läkare för "ringar" på flertalet ställen på hans kropp och vi misstänkte Borrelia. Vi fick svaret att det var hans eksem. Efter 4 besök hos vårdcentral gjorde man test som mycket riktigt visade sig vara borrelia, vi fick diagnosen 8månader efter vi sökt för just detta första gången. Och vi blev flera gånger ifrågasatta hur vi behandlade hans eksem under denna gång och ansågs som allmänt jobbiga.

• Svar på tråden 4-åring svettningar och anfåddhet (har astma)
  • Linastrumpan

Om det skulle vara astma som ligger bakom så är han undermedicierad. Har man en astma under kontroll med bra behandling ska inte astman påverka det dagliga livet.

Min dotter fick astma vid 6mån ålder. Från början fick hon diagnosen förkylningsastma och fick således behandling bara när hon blev förkyld och en period efteråt. Senare insåg läkare att hon har inte alls bara det. Hon orkade nämligen ingenting. Ville gärna leka men tappade luften och orken snabbt. Blev svettig och andfådd vid minsta lilla. Tappade matlusten och blev allmänt grinig. Hon fick då behandling regelbundet och blev bättre men man såg en försämring vintertid. Mediciner byttes och nu efter många turer mår hon bra. Med daglig medicinering så orkar hon precis lika mycket som alla andra och man märker inte av astman alls. Hon har nu fått diagnosen kronisk astma som försämras vid ansträngning, kyla, starka dofter samt förkylning och inhalerar morgon och kväll steroider + långtidsverkande ventoline. Har ni någon barnläkare att gå till så skulle jag göra det för noggrannare utredning.

• Wieli
    Linastrumpan skrev 2014-02-10 21:58:14 följande:
    Om det skulle vara astma som ligger bakom så är han undermedicierad. Har man en astma under kontroll med bra behandling ska inte astman påverka det dagliga livet.
    Min dotter fick astma vid 6mån ålder. Från början fick hon diagnosen förkylningsastma och fick således behandling bara när hon blev förkyld och en period efteråt. Senare insåg läkare att hon har inte alls bara det. Hon orkade nämligen ingenting. Ville gärna leka men tappade luften och orken snabbt. Blev svettig och andfådd vid minsta lilla. Tappade matlusten och blev allmänt grinig. Hon fick då behandling regelbundet och blev bättre men man såg en försämring vintertid. Mediciner byttes och nu efter många turer mår hon bra. Med daglig medicinering så orkar hon precis lika mycket som alla andra och man märker inte av astman alls. Hon har nu fått diagnosen kronisk astma som försämras vid ansträngning, kyla, starka dofter samt förkylning och inhalerar morgon och kväll steroider + långtidsverkande ventoline. Har ni någon barnläkare att gå till så skulle jag göra det för noggrannare utredning.
    Jag skall ringa imorgon och se vad som sägs

Något annat som är relaterat till svettningar är att han är överlag känslig mot värme, under sommaren blir han väldigt rosig om kinderna och lätt svettig, han kan inte heller ha tecken på sig under nätterna utan måste använda endast lakan.
  • Linastrumpan

Hat du pratat med någon läkare? Min dotter är generellt väldigt varm av sig. Svettas mer än hon fryser. Om det har att göra med astma eller ej vet jag inte. Jag har två döttrar, den ena är en fryslort och den andra inte

• a no nym

Om man syresätter sig dåligt får kroppen jobba hårdare o då svettas man. Jag tycker det låter som att han är dåligt medicinerad. Vad ger ni honom ? Har ni kontakt med allergi o astmaläkare ?

Svar på tråden 4-åring svettningar och anfåddhet (har astma)