• Kattägare

Kastrera honkatt som har kattungar

Hejsan!

Jag har en honkatt här hemma som har två kattungar som nu är 10 veckor gamla. Katt

Kattungarna äter såklart vanlig kattmat men snuttar även ibland på mamman. Men nu har mamman börjat löpa vilket är väldigt jobbigt! Hon går runt och jammar och vill att vår stackars kastrerade hankatt ska tillfredsställa henne... Obestämd

Min fråga är iallafall om jag redan kan kastrera henne när hon har kattungar som fortfarande snuttar på henne? 

• Svar på tråden Kastrera honkatt som har kattungar
  • Kråkans älskling

Det bästa hade varit att vänta tills kattmamma själv tröttnar på ungarnas snuttande,men om hon mår dåligt av att löpa är det bättre att kastrera henne nu. 

Frågan är om det är katten själv eller ni som har ont av hennes jamanden och åmanden?
    Är hannen kastrerad så finns ju iaf ingen risk att hon blir dräktig igen.

Ska ni behålla ungarna eller ska de säljas? Är det i så fall möjligt att vänta ett par veckor till?
    Tänk på att det är ett ganska stort ingrepp så kattan behöver lugn och ro och tid att återhämta sig efteråt.

Lycka till!

• Neahis

Tack så mycket för ditt svar! 
    Det är såklart jobbigt att hon jammar och åmar sig men sedan verkar det inte som att hon kan slappna av något vilket inte kan vara så roligt för henne... Hon går runt i lägenheten och jammar och hon verkar inte finns någon ro... Får ringa veterinären och rådfråga. 

Kattungarna ska flytta tidigast vecka 12 så det är ju två veckor kvar :) 

• nemo1

Inga som helst problem att kastrera redan nu. Jag har gjort det vid många tillfällen med jourkatter, mamman är så klart väldigt trött och kan fräsa ifrån första daen men redan dagen efter har de flesta tillåtit lite snuttande trots operationen.

• nemo1

Vill även tillägga att det är extremt jobbigt för en katt att löpa och de brukar inte riktigt ha ro till att äta ordentligt heller vilket är väldigt viktigt efter en kull. Ring och boka tid redan idag.

Svar på tråden Kastrera honkatt som har kattungar