• Anonym (sjuk & ingen SGI)

    Rätt till sjukersättning trots ingen SGI?

    Hej.

    Jag har inte arbetat så mycket, dels pga social fobi som jag fick i ung ålder och medfödd ledbesvär. Jag har ingen SGI. Har mest studerat och jobbat extra / sommarjobbat, samt varit föräldraledig. Kan jag ändå ha rätt att få sjukersättning om jag söker det? Är studerande på heltid just nu. Sedan några månader tillbaka har jag värre med mina leder (överrörliga) och axeln hoppade ur led för 3 veckor sedan. Ska till läkaren idag.

    Sedan undrar jag hur det blir med barnomsorgen om jag ev får sjukerättning? Min yngsta som är 4 år har autistisk syndrom och kräver mer stöd än vår 6-åring. Pga mina leder är det väldigt jobbigt för mig. Om jag hoppar av studierna kanske förskolan kräver att jag ska vara hemma mer med barnen? Det krävs kanske isåfall någon form av intyg?
    Om jag inte kan bli sjukskriven och få sjukpenninggrundande sjukersättning, finns det då en lägstanivå för dom som inte har det (enbart sjukerättning)? Jag har bara varit sjukskriven i samband med operationer för många år sedan, så jag vet inte hur det fungerar nu.

    Hoppas på svar. Tack på förhand.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-11 09:47
    Jag har varit i kontakt med AF som vill att jag kommer med nytt läkarintyg till nästa besök. Jag vill kunna arbeta framöver men kanske inte kommer kunna arbeta heltid pga lederna. Men just nu skulle jag behöva hel sjukersättning i väntan på ev Samhall, som jag nämnde för AF. Kan jag ha rätt att få det?

  • Svar på tråden Rätt till sjukersättning trots ingen SGI?
  • Försäkringskassan

    Hej!

    För att få sjukpenning så måste du ha en sjukpenninggrundande inkomst (SGI)
    www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/Arbe.../

    Har du en SGI fastställd så måste du skydda den om du blir arbetslös.
    Om du är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete kan du få behålla din sjukpenninggrundande inkomst. 
    Det gäller om du har arbetat i minst 6 månader innan du blir arbetssökande har du kvar din SGI i 3 månader. Efter 3 månader måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och söka arbete i minst samma omfattning som ditt senaste arbete för att behålla din SGI. 


    Jag bifogar en länk :

    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/2967... 


    Det är svårt att svara generellt på din fråga. Vill du få svar i ditt ärende får du ringa Kundcenter 0771-524 524 så förmedlar vi kontakt med en handläggare.

    När det gäller sjukersättning kan man ansöka om det utan att ha en inkomst från arbete. Där kan man få ersättning på garantinivå.
    Jag bifogar en länk där du kan läsa mer om sjukersättning.
    www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/anstalld_ny/stadigvarande_30_64/om_sjukersattning/om_sjukersattning

    Hälsningar
    Lotta, handläggare

  • Anonym (sjuk & ingen SGI)

    Tack för snabbt svar! Glad

Svar på tråden Rätt till sjukersättning trots ingen SGI?